• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 18 خرداد 1399
کد مطلب : 102004
+
-

کمین رضایی برای 1400

محسن رضایی با انتشار یک نامه که در سال 72خطاب به رهبری نوشته است با حمله به سیاست‌های دولت هاشمی‌رفسنجانی همان راهی را می‌رود که محمود احمدی‌نژاد رفت

مجمع
کمین رضایی برای 1400

محسن تولایی _ خبرنگار

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دی‌ماه سال95و درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع خط‌مشی‌های متفاوتی در طرح مواضع سیاسی خود گرفته است. او اخیرا در یک دیدار به نقد «حکمروایی محفلی وارداتی» آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مقابل اندیشه مدیریت «مردمی تحولگرا»ی مدنظر رهبر معظم انقلاب در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی پرداخته و یک نامه خطاب به رهبر انقلاب در سال72را نیز سند این اختلاف دیدگاه خود با آیت‌الله هاشمی آورده است. اظهارات محسن رضایی طی سال‌های اخیر بارها جنجال‌برانگیز جلوه کرده و همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400بر شدت و حدت آنها نیز افزوده می‌شود.

 بررسی طرح مواضع رضایی در برهه‌های مختلف سیاسی انقلاب حکایت از تناقض گفتارهای او متناسب با بطن جابه‌جایی‌های جریانات سیاسی در کشور داشته‌اند. او در دیدار جمعی از دانشگاهیان استان تهران در حالی به نقد اندیشه مدیریتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دهه‌های 60 و 70 و رویکردهای غربگرایانه وی پرداخته که درست در همان سال درخواست واردات موبایل آمریکایی را دنبال کرده بود.
او گفته: «در سال ۱۳۷۲ که چشم‌انداز این رویکرد در حکمروایی، برایم مشخص شد، در نامه‌ای به محضر مقام معظم رهبری نوشتم که امروز همراهم آورده‌ام و از روی متن برای شما قرائت می‌کنم: جنابعالی مطلع هستید که اینجانب چه میزان از آقای هاشمی دفاع کرده‌ام... من به روشنی می‌بینم که تکنوکرات‌ها که از اساس مخالف روحانیت و ایشان هستند چگونه دارند با ده‌ها اقدام بی‌صدا ریشه حاکمیت سیاسی روحانیت را در این کشور تضعیف می‌کنند و با بی‌وفایی کامل نسبت به آقای هاشمی و روحانیت به آن سویی که خودشان می‌خواهند، نظام را می‌کشانند. برای آنها ظاهراً مهم نیست که امثال آقای هاشمی شکست بخورند.
 برای آنها این مهم است که وضع فعلی را یک قدم به سوی غرب‌زدگی ببرند و آن را به‌دست کسانی بسپارند که از دست روحانیت و سربازان وفادار آن که سپاه و بسیج باشد، زخم اساسی خورده و به جان همه ما تشنه‌اند. من به‌عنوان یک سرباز روحانیت دست جنابعالی را می‌بوسم که آقای هاشمی را از این خطر بزرگ نجات دهید. انقلاب اسلامی و امام راحل‌مان و حوزه بزرگ شیعه برای امثال آقای هاشمی بهای بزرگ پرداخته‌اند و زحمت طاقت‌فرسایی کشیده‌اند. خدا را شاهد می‌گیرم که من به آقای هاشمی علاقه‌مند هستم و آرزو می‌کنم که ایشان با سربلندی این 3 سال باقیمانده ریاست‌جمهوری را طی کند».
این در حالی است که آیت‌الله هاشمی در خاطره مربوط به 31فروردین‌ماه سال72خود می‌نویسد: «آقای محسن رضایی، [فرمانده کل سپاه پاسداران] آمد. گزارش عملکرد [قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء] پیمانکاری سپاه را داد. آنها در حدود 30 میلیارد تومان طرح گرفته‌اند. برای گرفتن امتیاز تلفن موبایل استمداد کرد و گزارش سفر مدیرانش به آمریکا و دیدن امکانات فراوان شرکت مورد نظر را داد.» اظهارات محسن رضایی پیش از این در موضوعاتی همچون جنگ یا برجام نیز مناقشه‌برانگیز شده بود. او همین روز گذشته در واکنش به توییت رئیس‌جمهور آمریکا که درخواست مذاکره داده بود در یک توییت نوشت: مذاکره با آمریکا سم است. این توییت او با واکنش‌های مختلفی از سوی کاربران مواجه شد. البته نه به اندازه توییتی که دی‌ماه 2سال پیش درباره عملیات کربلای 4نوشت. 
وی دی‌ماه سال97با اشاره به یکی از عملیات‌های شکست‌خورده 8سال جنگ تحمیلی گفته بود: «عملیات کربلای 4 برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او.» بسیاری از تحلیلگران با یادآوری تعداد شهدای بالای این عملیات خواستار پاسخگویی وی در ارتباط با یک عملیات فریب شدند.
 در نهایت نیز او با توییت‌های دیگری به‌دنبال توجیه توییت نخستین خود درباره این عملیات برآمد. اما مشخص‌ترین چرخش دیدگاه و مواضع رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درارتباط با برجام اتفاق افتاد. تیرماه سال94وقتی مذاکرات هسته‌ای به ثمر نشست او در اظهاراتی به‌دنبال این پیروزی گفت: «حقیقتا آقایان ظریف و صالحی و شمخانی مجاهدت بزرگی کردند و به فرجام رساندن این مذاکرات درمقابل 6 قدرت بین‌المللی کار ساده‌ای نبود.» همچنین آذرماه همان سال در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری ضمن استقبال از دستاوردهای اخیر ایران در پرونده هسته‌ای نوشت: «امروز فرزندان و سربازان رهبری، از ظریف گرفته تا قاسم سلیمانی درحال پیشروی در سنگرهای دشمن هستند.» بعدها او اما به یکی از منتقدان برجام تبدیل شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید