• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 17 خرداد 1399
کد مطلب : 101961
+
-

در برابر ظلمت

هنرمندان سینما و موسیقی آمریکا به تبعیض نژادی واکنش نشان می‌دهند


آرش نهاوندی ـ روزنامه نگار

بسیاری از سلبریتی‌ها و هنرمندان فعال در عرصه موسیقی و سینما نسبت به واقعه قتل جورج فلوید و تبعیض‌نژادی در آمریکا در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند. برخی از آنان مانند کوئنتین تارانتینو و جان کیوزاک نیز به حضور در شبکه‌های اجتماعی اکتفا نکرده و خود به‌طور مستقیم در تظاهرات حضور یافتند. جورج فلوید جوان سیاهپوست آمریکایی بود که در زمان دستیگری‌اش توسط یک افسر پلیس به قتل رسید. انتشار تصاویری از یک افسر پلیس که زانوی خود را تا زمان خفگی و مرگ روی گلوی جورج فلوید قرار داده بود، موجب جریحه‌دار شدن افکارعمومی آمریکا و بروز تظاهرات وسیعی در شهرهای بزرگ و کوچک در غرب و شرق آمریکا علیه نژادپرستی و در قالب حرکت موسوم به زندگی سیاهان اهمیت دارد، شده است. تعداد زیادی از سلبریتی‌ها و بازیگران هالیوود، موزیسن‌ها و سیاستمداران آمریکایی روز پنجشنبه 4ژوئن (15خرداد) با حضور در مینیاپلیس یاد و خاطره جورج فلوید را گرامی داشتند. کشته شدن جورج فلوید به‌دست یکی از نیروهای پلیس باعث گسترش خشم مردم آمریکا و بروز تظاهرات اعتراضی در شهرهای بزرگ این کشور علیه تبعیض‌نژادی شده است.



جان کیوزاک؛ درگیری با پلیس
جان کیوزاک بازیگر آمریکایی نیز که فعالانه در تـظاهـرات ضد‌نژادپرستی در آمریکا از زمان قتل جورج فلوید حضور یافته است، ویدئوهایی از نزدیک شدن یک پلیس با باتوم به ‌خود در اکانتش در توییتر انتشار داده است. به گزارش ویونیوز، در یکی از این تصاویر به ‌نظر می‌رسد پلیس با باتوم خود چندین بار به دوچرخه جان کیوزاک ضربه می‌زند. همچنین در این ویدئو افسر پلیسی دیده می‌شود که خطاب به وی فریاد می‌زند از اینجا گمشو. جان کیوزاک در جریان تظاهرات سوار بر دوچرخه‌اش فیلم‌های زیادی از غارت‌های انجام گرفته و سوزانده شدن خودروها در جریان تظاهرات اعتراضی علیه نژادپرستی در آمریکا گرفته است. کیوزاک ضمن انتشار این تصاویر در حساب توییتری خود نوشته است: پلیس‌ها از اینکه من در حال فیلمبرداری از یک خودروی در حال سوختن هستم خوش‌شان نیامد و به دوچرخه‌ام با باتوم ضربه زدند. جان کیوزاک همچنین اوضاع در شهرهای آمریکا را فاجعه‌بار توصیف کرده و گفته است این وضعیت می‌تواند نشانگر آغازی بر پایان دوران کریه و زشت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ باشد.




ماریا کری؛ ترانه اعتراض

در پی کشته شدن جورج فلوید در ذهن ماریا کری نیز مانند بسیاری از مردم آمریکا پرسش‌های زیادی ایجاد شده است. به گزارش نیوز لاگون، ماریا کری نیز در ویدئویی که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی انتشار داده است، قطعه کوچکی از آهنگ «باید راهی پیدا شود» را در واکنش به حادثه کشته شدن جورج فلوید خوانده است. او آهنگ باید راهی پیدا شود را در سال1990 اجرا کرده بود. او در این ویدئو اینطور توضیح داده است که من آهنگ « باید راهی پیدا شود» را برای نخستین آلبوم موسیقی خود نوشته بودم. اما با توجه به وقایع دردناک امروزی همچنان در جست‌وجوی پاسخ دادن به این پرسش هستم که آیا می‌توان راهی پیدا کرد. ما باید در وضعیت کنونی تغییر ایجاد کنیم. ما نمی‌توانیم خاموش بمانیم.





بیانسه؛ اینستاگرام اعتراضی

بیانسه خواننده مشهور آمریکایی و برنده جایزه گرمی نیز با انتشار ویدئویی در اینستاگرام از هواداران خود خواست نسبت به مرگ جورج فلوید واکنش نشان دهند. به گزارش سی ان ان، او در پستی ویدئویی گفت: روح ما (با دیدن صحنه مرگ فجیع جورج فلوید)، جریحه‌دار شده، قلب ما شکسته و تنفر درون ما شعله‌ور شده. ما نمی‌توانیم این درد را عادی‌سازی‌ کنیم. روی سخن من تنها، مردم سیاهپوست نیست. اگر شما سفید، سیاه، قهوه‌ای و از هر نژادی در میانه اینها هستید مطمئنم از موج نژادپرستی که اکنون در آمریکا رواج دارد، احساس سرخوردگی و ناامیدی می‌کنید.






ریحانا؛ واکنش به یک قتل 

ریحانا خواننده مشهور آمریکایی نیز در صفحه اینستاگرامی خود با انتشار تصویری از جورج فلوید نسبت به قتل وی توسط پلیس در مینیاپلیس واکنش نشان داده است. ریحانا در صفحه اینستاگرام خود در این‌باره نوشته است: در روزهای اخیر حجم زیاد و غیرقابل تحملی از تخریب، خشم، ناراحتی را احساس کرده‌ام این حجم عظیم غم و اندوه و نارضایتی اکنون بر قلبم سنگینی می‌کند تا جایی که تلاش می‌کنم خود را برای نشنیدن صدای ناراحت‌کننده جورج فلوید در آخرین لحظات زندگی‌اش، از شبکه‌های اجتماعی دور نگه دارم. اگر فردی که در برابر دستگیری از خود مقاومت نشان می‌دهد، باید کشته شود، پس چه بلایی باید بر سر یک قاتل آورد؟






اوپرا وینفری؛ گفت‌وگوی ویژه

اوپرا وینفری مجری و سلبریتی مشهور آمریکایی نیز در صفحه اینستاگرام خود درباره حادثه قتل جورج فلوید نوشت: در حال حلاجی این مسئله هستم که چه واژگانی برای بیان این لحظات مناسب‌تر هستند. من همچنان نمی‌توانم تصویر زانویی که روی گلوی جورج فلوید قرار داده شده بود را از ذهن خود پاک کنم. هر روز صبح و زمانی که از خواب برای انجام کارهای روزانه خود برمی‌خیزم این تصویر به مغزم هجوم می‌آورد. حتی زمانی که برای خود قهوه می‌ریزم یا بندهای کفش‌هایم را گره می‌زنم مدام از سر غم و ناراحتی آه می‌کشم و می‌گویم: او مستحق چنین سرنوشتی نبود.
به گزارش سی‌ان‌ان، اوپرا وینفری اعلام کرده که در برنامه‌ای ویژه در 2شب میزبان رهبران سیاهپوست آمریکا خواهد بود و با آنها درباره مسائل مرتبط با تظاهرات اعتراض‌آمیز پس از کشته شدن جورج فلوید به گفت‌وگو خواهد نشست.





اعتراض یک رپر؛ آیس کیوب

براساس جدید‌ترین اخبار آیس کیوب خــوانـنـده رپ آمریکایی نیز اعلام کرده از حضور در برنامه پرمخاطب صبح بخیر آمریکا انصراف داده است. او اعلام کرد که در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید در این برنامه حضور نخواهد یافت. 
آیس کیوب در حساب کاربری توییتر خود در این‌باره نوشت: از همه کسانی که انتظار داشتند من را در برنامه صبح بخیر آمریکا ببینند، عذرخواهی می‌کنم. اما پس از اتفاقات مینیاپلیس که به کشته شدن جورج فلوید انجامید حس و حالم مناسب حضور در برنامه صبح بخیر آمریکا نیست و نمی‌توانم با حس و حالی خوب به مردم آمریکا صبح بخیر بگویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :