• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 خرداد 1399
کد مطلب : 101847
+
-

رشد 1.7 درصدی ارزش بازار سهام

نبض بازار سهام
رشد 1.7 درصدی ارزش بازار سهام


به‌دنبال رشد نماگر‌های بورس در مبادلات دیروز ارزش کل بازار سهام 1.7درصد معادل 75هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
دیروز شاخص کل بورس تهران با یک صعود پرقدرت 17هزارو 659واحد معادل 1.82درصد افزایش یافت و به محدوده 988هزار واحد رسید. به‌نظر می‌رسد شاخص کل بورس تهران آرام آرام از روند نزولی فاصله می‌گیرد و ممکن است رالی صعودی جدیدی را آغاز کند. با این حال از نظر تکنیکی چنانچه شاخص کل بورس تهران ظرف روز‌های آینده دوباره با نزول مواجه شود، این امکان وجود داردکه تا منطقه 916هزار واحد افت کند. اما در این منطقه با یک حمایت پرقدرت مواجه است و می‌تواند دوباره مسیر صعودی را از سر بگیرد.
این روز‌ها همچنین بازار سهام توجه ویژه‌ای به نرخ سود دارد. با توجه به آنکه احتمال می‌رود نرخ سود بانکی تحت‌تأثیر عملیات بازار باز با کاهش مواجه شود سرمایه‌گذاران اخبار مربوط به کاهش نرخ سود اسناد خزانه اسلامی را دنبال می‌کنند. به‌ویژه آنکه نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی با یک افت دیگر اکنون به محدوده 13.8تا 14.5درصد رسیده است.
 در ماه‌های قبل ابتدا بازده اسناد خزانه اسلامی معادل نرخ سود بانکی کاهش می‌یافت و بعد از آن نرخ سود بانکی کاهش پیدا می‌کرد. بنابراین اغلب سرمایه‌گذاران بر این باورند که کاهش نرخ سود اسناد خزانه اسلامی به‌معنای تحولات تازه‌ای در کاهش نرخ سود بانکی در نیمه دوم سال است. از نظر بنیادی کاهش نرخ سود بانکی به‌عنوان یک مولفه پرقدرت می‌تواند منجر به رشد نسبت قیمت به درآمد بورس و رشد شاخص‌ها شود. دیروز همچنین به‌دنبال توقف معاملات پالایشگاه‌ها در روز یکشنبه به‌دلیل انتشار گزارش‌های جدید در مورد تسعیر نرخ ارز، پالایش نفت بندرعباس با اعلام اثر تغییر نرخ تسعیر ارز فراورده‌های صادراتی سال ۹۷ از افزایش ۷۲ درصدی سود خالص هر سهم خبر داد. روز یکشنبه نیز پالایشگاه نفت لاوان  اعلام کرده بود سودش افزایش یافته است. به‌نظر می‌رسد با اعلام گزارش‌های جدید از سوی پالایشگاه‌ها سهام این شرکت‌ها پس از بازگشایی با استقبال خریداران مواجه شود و زمینه رشد شاخص را فراهم کند.  همچنین گفته می‌شود به‌زودی سهام شرکت دارو‌سازی‌ دانا در بورس عرضه خواهد شد که شرکت‌های گروه شفا و تیپیکو سهامدار آن هستند.


این خبر را به اشتراک بگذارید