• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 13 خرداد 1399
کد مطلب : 101838
+
-

توقف اجرای طرح ترافیک، آلودگی هوا را بحرانی می‌کند


راهکار صحیح ترافیکی در شرایط فعلی، نه اصرار به اجرای طرح ترافیک بدون فراهم کردن تمهیدات مناسب است و نه آزاد کردن خودروی شخصی از محدودیت‌ها و بی‌توجهی به راهکارهای همه شمول و افتادن در دام بحران‌های قریب الوقوع دیگر.
به گزارش شهر، شهاب الدین کرمانشاهی، کارشناس ترافیک و عضو هیأت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران با بیان اینکه با توقف طرح ترافیک نمی‌توان در نیمه دوم سال با شرایط فعلی وضعیت را گذراند، افزود:«باتوجه به پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت مبنی بر اوج بیماری کرونا در فصل پاییز، اگر مسئولان به نزاع اجرا یا عدم ‌اجرای طرح ترافیک بپردازند، فرصت کوتاه 3 ماهه برای تصمیم‌گیری هم از دست خواهد رفت.»
این کارشناس با اعلام اینکه در پاییز علاوه بر بحران کرونا، بحران آلودگی هوا و ترافیک گریبانگیر تهران خواهد شد، اضافه کرد:«وزارت بهداشت درست می‌گوید که اگر مترو شلوغ شود گسترش ویروس کرونا در شهر تهران هم بیشتر می‌شود. البته شهرداری هم درست اظهار کرده چرا که پایتخت در نیمه دوم سال با وقوع پدیده وارونگی هوا که خود سالانه به مرگ زودرس ۵ هزار تهرانی منجر می‌شود، مواجه خواهد شد.»
او تأکید کرد:« تابستان فرصتی است تا وزارت بهداشت و شهرداری به یک تصمیم واحد در این‌باره برسند.»
کرمانشاهی با بیان اینکه دیگر از ابتدای پاییز، فرصت آزمون و خطا برای مسئولان وجود ندارد و باید راه‌حل اساسی در این 3‌ماه پیش رو پیدا شود، یادآوری‌کرد: «درصورت توقف طرح ترافیک، ممکن است که تهران به وضعیت اضطرار آلودگی هوا، یعنی شاخص بیشتر از ۲۰۰ برسد و شهر تخلیه اضطراری شود.»
او درباره راه‌حل‌های اجرایی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، گفت:«یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان در وضعیت فعلی انجام داد، شناور شدن ساعات کاری و ساعات اجرای طرح ترافیک است.»
این کارشناس با بیان اینکه باید راهکارهای پایدار را با استفاده از تجارب بین‌المللی و توان داخلی بررسی و اجرا کرد، افزود:«نزدیک به 3هزار دستگاه اتوبوس خالی در تهران وجود دارد؛ چرا که مسافران اتوبوس در بخش‌هایی غیراز خطوط تندروی ویژه، کاهش یافته‌اند. اتوبوس‌های خالی می‌توانند به‌عنوان سرویس کارمندان به‌کار گرفته شوند.»
عضو هیأت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد:«همچنین رزرو صندلی در اتوبوس‌های دربستی اقدام بسیار خوبی است که 2‌ماه گذشته یک شرکت استارتاپی در این راستا فعالیت خود را آغاز کرد. درضمن توسعه تسهیلات پیاده‌روی و دوچرخه سواری ازجمله راهکارهای محتمل هستند.»


 شرایط ویژه طرح ترافیک برای آژانس و اسنپ

درصورت اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران شرایط ویژه‌ای برای رانندگان آژانس و اسنپ درنظر گرفته شده که نیازی به طرح ترافیک نخواهند داشت.
به‌گزارش شهر، درحالی‌که در روزهای گذشته به نقل از منابعی در شورای شهر تهران اعلام شده که احتمال آغاز مجدد طرح ترافیک در تهران از روز شنبه ‌وجود دارد، اما هنوز هیچ منبع رسمی در ستاد ملی مبارزه با کرونا و شهرداری تهران آغاز اجرای طرح ترافیک از روز شنبه را تأیید نکرده است. با این حال حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران در این‌باره به تسهیلات ویژه برای رانندگان آژانس و اسنپ خبر داد که نیازی به خرید طرح ترافیک نخواهند داشت.
این عضو شورای شهر تهران افزود: «تنها ماشین‌های شخصی هستند که در اجرای مجدد طرح درصورت تمایل برای ورود به محدوده طرح ترافیک ملزم به خرید طرح هستند. همچنین کسانی که در محدوده طرح ترافیک زندگی می‌کنند نیز باید به سیاق سابق عمل کرده و برای خرید طرح در سامانه اقدام کنند.»
پیش از این محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیز این خبر را تأیید کرده و گفته بود که قرار است طرح ترافیک در تهران از ۱۷خرداد آغاز شود.اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران قرار بود بعد از تعطیلات عید سعید فطر آغاز شود که با مخالفت ستاد ملی مبارزه با کرونا همراه شد و به این ترتیب تصمیم‌گیری در این‌باره نیز به این ستاد واگذار شده است. در عین حال برخی از اعضای شورای شهر اعلام کرده‌اند که ستاد ملی مبارزه با کرونا در این‌باره به تصمیم نهایی رسیده اما این ستاد هنوز خبر منتشر شده از سوی اعضای شورای شهر تهران را تأیید نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید