• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 12 خرداد 1399
کد مطلب : 101806
+
-

کلروکین برای کرونا سودمند نیست؟

پزشک همشهری
کلروکین برای کرونا سودمند نیست؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

داروی ضد‌مالاریای کلروکین و مشتق آن هیدروکسی کلروکین که برای درمان بیماری‌های خود‌ایمنی به‌کار می‌رود، در ابتدای شیوع کرونا امیدهایی را درباره تأثیربخش بودن بر بیماران کووید-۱۹ برانگیخت.
برخی بررسی‌های اولیه در چین، کره‌جنوبی و فرانسه تاحدی مؤثر بودن این دارو را در بیماران نشان دادند. بررسی‌های آزمایشگاهی هم نشاندهنده توانایی این دارو در 
جلوگیری از تکثیر ویروس جدید کرونا (سارس-کوو‌-2) بودند.
 بعدها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بارها درباره این داروها تبلیغ کرد و حتی زمانی مدعی شد که با تجویز پزشکش برای پیشگیری از کرونا هیدروکسی کلروکین مصرف می‌کند.
اما بررسی‌های بعدی هم در سودمندی این داروها در بیماران کرونا‌ تردید ایجاد کرده‌اند و هم عوارض جانبی بالقوه خطرناک آن، به‌خصوص اختلال ریتم ضربان قلب را در بیماران نشان داده‌اند.
اکنون سازمان جهانی بهداشت شاخه مربوط به آزمایش کلروکین را در کارآزمایی بالینی بزرگی که درباره داروهای مؤثر بر ویروس کرونا در دست انجام دارد، متوقف کرده است تا عوارض دارو را بررسی کند.
دولت فرانسه هم که قبلا مجوز استفاده از کلروکین را برای بیماران شدید کووید-۱۹ داده بود، این مجوز را لغو کرده است.
آخرین بررسی در این مورد به آنالیز نتایج تجویز کلروکین و هیدروکسی کلروکین با یا بدون یک آنتی‌بیوتیک ماکرولیدی (مانند آزیترومایسین) براساس داده‌های به‌دست آمده از بیش از ۹۶۰۰۰بیمار از ۶۷۱بیمارستان در 6 قاره جهان پرداخته است. یافته‌های این بررسی که در ژورنال لنست منتشر شده است، نه‌تنها سودمندی این داروها را نشان نمی‌دهد، بلکه بیانگر افزایش خطر مرگ و عوارض قلبی در بیمارانی است که آنها را دریافت کرده‌اند.
البته کارآزمایی‌هایی درباره مؤثر بودن داروهای کلروکین و هیدروکسی کلروکین در حال انجام هستند و برای رسیدن به پاسخ قطعی درباره سودمندی این داروها باید منتظر نتیجه آنها ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید