• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101705
+
-

کرسی دانشگاه آمریکایی به نام محمود درویش

دریچه
کرسی دانشگاه آمریکایی به نام محمود درویش


دانشگاه ایالت آیوای آمریکا نخستین کرسی مطالعات فلسطین را به نام محمود درویش، شاعر فقید فلسطینی تاسیس کرده است. دانشگاه براون آیلند اعلام کرد که این کرسی به نام محمود درویش ثبت شده و قرار است دروس مربوط به ادبیات فلسطین و مطالعات خاورمیانه را ارائه کند. به گزارش میدل ایست مانیتور، در بیانیه رسمی دانشگاه آمده است که درویش، چهره برجسته و محبوب ادبیات فلسطین و عرب، بر مبنای ارزش‌های انسان‌دوستانه بوده است. این نخستین بار است که یک کرسی مطالعات فلسطین در آمریکا تاسیس می‌شود.
این شاعر فلسطینی که سال2008 درگذشت، به‌عنوان سمبل آرمان‌خواهی و مبارزه مردم فلسطین علیه اشغالگری صهیونیست‌ها و آوارگی مردم کشورش محسوب می‌شود. درویش با نگارش بیش از 30کتاب شعر و 8 کتاب داستان یکی از شخصیت‌های ادبی برجسته در دنیای عرب است. درویش سرودن را از زمانی که دانش‌آموز بود شروع کرد. سال۱۹۶۰ نخستین مجموعه آثار او در زمانی منتشر شد که تنها 19 سال داشت. با دومین مجموعه‌اش به نام برگ‌های زیتون (اوراق الزیتون) در سال ۱۹۶۴، به‌عنوان یکی از شاعران پیشرو شعر مقاومت شناخته شد.
 بسیاری از شعرهای محمود درویش به شکل سرودهای عمومی و آوازهای محبوب درآمده‌اند. اغلب آثارش در مورد سرنوشت وطنش است. او از مفردات ساده و تصاویر واضح استفاده می‌کند. پروفسور بشارا دومانی، چهره آکادمیک شناخته شده مطالعات خاورمیانه نخستین صاحب این کرسی اعلام شده است. مسئولان دانشگاه می‌گویند نخستین درس‌های این کرسی در ‌ماه جولای امسال ارائه خواهد شد. در بیانیه دانشگاه ایجاد این کرسی فرصتی برای مطالعه آکادمیک زندگی و فرهنگ مردم فلسطین قلمداد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید