• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 11 خرداد 1399
کد مطلب : 101692
+
-

بینگ لیو، قربانی چین یا آمریکا؟

نظریه‌های توطئه درباره قتل محقق مکانیسم کرونا

بینگ لیو، قربانی چین یا آمریکا؟



روز شنبه دوم ‌ماه می‌2020، جسد مردی چینی در خانه‌اش واقع در منطقه راس کشف شد. بدن بی‌جان بینگ لیوی سی‌وهفت‌ساله، استادیار دانشگاه پیتزبورگ که به تازگی پژوهش خود درباره کووید-19 را در دانشگاه پیتسبورگ آغاز کرده بود، ظهر روز شنبه با چندین گلوله در بدنش در خانه‌اش کشف شد. بینگ لیوی چینی‌الاصل، پیش از ورود به آمریکا برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر این کشور، مدرک کارشناسی و دکتری علوم رایانه‌ای خود را از دانشگاه سنگاپور دریافت کرده‌ بود.
به گفته ایوت بهار، رئیس بخش بیولوژی رایانشی دانشکده پزشکی دانشگاه پیتزبورگ، لیو فردی نابغه، سختکوش و باهوش بود‌ که در چندین پروژه علمی مشارکت داشت. دانشگاه پیتزبورگ نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: لیو در آستانه کشفی بسیار مهم در زمینه درک مکانیسم سلولی زمینه‌ساز ابتلا به ویروس کرونای جدید و همچنین اساس سلولی عوارض ابتلا به این ویروس بوده است. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد آنچه بینگ آغاز کرده را به سرانجام برسانیم تا به او ادای احترام کنیم.
پلیس منطقه راس معتقد است مردی چهل‌وشش‌ساله به نام هائو گو، مهندس نرم‌افزار که بعد‌ها داخل خودروی خود که در فاصله چندمتری از خانه بینگ پارک شده بود خودکشی کرد، به لیو تیراندازی کرده‌ است. پلیس تنها به گفتن این موضوع که هیچ سرقت  یا ورود اجباری‌ای رخ نداده کفایت کرد و درباره انگیزه احتمالی قاتل اظهار نظری نکرد. گزارش‌های کالبد‌شکافی نشان داده که قاتل چندین بار به سر، گردن و سینه آقای لیو شلیک کرده ‌است. پلیس همچنین اعلام کرد که این 2مرد یکدیگر را می‌شناختند و هیچ مظنون دیگری در این پرونده وجود ندارد.
به گفته ایوت بهار، لیو به‌تازگی تحقیق درباره کرونای جدید را آغاز کرده‌ بود و تا دستیابی به نتایجی جالب توجه فاصله چندانی نداشت. همین موضوع و اصلیت چینی او است که به خرمن نظریه‌های توطئه در جهان آتش انداخته ‌است. اگرچه کارآگاهانی که پرونده قتل لیو را در دست دارند اعلام کرده‌اند قتل او ظاهرا ارتباطی با تحقیقاتش ندارد و احتمالا نتیجه یک ماجرای مثلث عشقی است، اما شایعات فراوانی مبنی بر ارتباط تحقیقات لیو با مرگش ایجاد شده‌ است. به گفته پلیس، تحقیقات تا به امروز نشان داده‌اند قتل احتمالا نتیجه درگیری طولانی‌مدت بر سر ماجر‌ایی عاطفی بوده‌ است و هیچ نوع مدرکی مبنی بر ارتباط قتل با استخدام در دانشگاه پیتزبورگ و  یا پژوهش‌های علمی درباره ویروس کرونا یا وضعیت ناشی از همه‌گیری کرونا در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان نداشته‌ است. با این‌همه، شایعات درباره دلیل مرگ لیو در شبکه‌های اجتماعی چین دست به‌دست می‌شوند. بسیاری از کاربران در شبکه چینی Weibo  درباره مشکوک بودن مرگ او اظهارنظر کرده‌اند و آن را اپیزودی جدید از مجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن توصیف کرده‌اند. کاربر دیگری در صفحه خود نوشت: «شاید او فهمیده بود که ویروس از آزمایشگاهی در آمریکا منتشر شده‌ است». مشاور سیاسی دیوید اوربن در توییتر خود نوشت: «آیا فرد دیگری هم فکر می‌کند که این اتفاق خیلی مشکوک است؟».
شیوا آیادورای، دانشمند و مخترع، نیز در توییتر خود نوشت: «مرگ بینگ لیو- بیولوژیست سامانه‌های رایانشی- تخصصی مشابه تخصص من که در حال مطالعه روی مکانیسم ویروس کرونا بود، کاری که من در حال انجام آن هستم، بسیار غم‌انگیز و ناراحت‌کننده است و پرسش‌های بسیاری ایجاد کرده‌ است. او چطور و چرا مرد؟ آیا این یک پیام بود؟ آیا باید برای خود محافظ استخدام کنم؟». نظریه‌های توطئه و مطرح شدن ادعاهای بی‌اساس از سوی سیاستمداران و رسانه‌ها درباره همه‌گیری کرونا و منشأ آن روزبه‌روز به شایعات بیشتری درباره نقش داشتن دولت‌های چین یا آمریکا در این همه‌گیری دامن می‌زند. از چندین هفته پیش از قتل لیو، مقامات و رسانه‌های چینی ادعاهایی بدون مدرک را درباره آمریکایی بودن منشأ ویروس کرونا مطرح کردند که بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در چین همزمانی این دو رویداد را بسیار عجیب می‌دانند. از سوی دیگر این حقیقت که پزشکان و خبرنگاران چینی که به‌واسطه تلاش برای هشدار به جامعه درباره شیوع کرونا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، بدبینی‌ها را نسبت به چین افزایش می‌دهد.
شایعات دیگر بر این اساس هستند که ویروس در اصل در آمریکا شایع شده‌ است و دولت آمریکا در تلاش است تا این واقعیت را پنهان نگه دارد. بسیاری از کاربران، نژاد چینی لیو را عامل به خطر افتادن جان او می‌دانند. همچنین گلوبال‌تایمز، رسانه مرتبط با دولت چین، مقاله‌ای مفصل درباره گمانه‌زنی‌های موجود از دلایل قتل لیو منتشر کرده‌ است. شایعاتی دیگر نیز در شبکه‌های مجازی دست به‌دست می‌شوند که دولت چین را در این قتل مقصر می‌دانند.

رویدادهای عجیب
از چندین هفته پیش از قتل لیو، مقامات و رسانه‌های چینی ادعاهایی بدون مدرک را درباره آمریکایی بودن منشأ ویروس کرونا مطرح کردند که بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در چین همزمانی این دو رویداد را بسیار عجیب می‌دانند

این خبر را به اشتراک بگذارید