• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 خرداد 1399
کد مطلب : 101630
+
-

چطور با طبیعت مهربان‌تر باشیم؟

اگرچه ویروس کرونا زندگی بسیاری از افراد در سراسر جهان را دگرگون و حال انسان‌ها را بد کرد، اما توانست جانی دوباره به طبیعت بدهد. چند ماهی است که زمین به‌راحتی نفس می‌کشد و خبری از آلودگی هوا، صدا و محیط‌زیست نیست. محققان 2تئوری درباره حال طبیعت بعد از کرونا دارند. برخی می‌گویند که احتمال دارد انسان‌ها به زندگی در خانه و دورکاری تمایل پیدا کنند و این سبک زندگی را برگزینند و بعضی دیگر نیز معتقدند که انسان در دوران پساکرونا به جبران روزهای در خانه مانده، رفتاری را پیش می‌گیرد که آسیب به‌مراتب سخت‌تری به طبیعت می‌زند.
  عادت به روشن بودن سیستم رایانه‌ای، نه‌تنها عمر آن را کاهش می‌دهد، بلکه باعث مصرف انرژی نیز می‌شود. شاید با خود فکر کنیم یک رایانه آن هم در حالت استراحت، انرژی زیادی صرف نمی‌کند، اما وقتی انرژی مصرفی را در شمار زیادی رایانه روشن ضرب کنید حتما عدد بالایی می‌شود.
   اگر نمی‌توانیم بدون ماشین ظرفشویی زندگی کنیم، آبکشی ظروف پیش از قرار دادن در آن را متوقف کنیم. با یک ماده شوینده مناسب، ظروف ما به همان اندازه تمیز خواهند بود.
  گاهی اوقات برای سرعت  بخشیدن به کارها، به‌خصوص زمانی که مهمان داریم، از خاموش کردن اجاق گاز طفره می‌رویم و اشکالی نمی‌بینیم که گاز چنددقیقه‌ای بدون ظرف روی آن روشن بماند تا ما سر فرصت برای درست کردن چای، کتری را روی آن بگذاریم. این کار آسیب جدی به طبیعت می‌زند.
   آیا می‌دانید شیشه بازیافت‌نشده می‌تواند تا یک میلیون سال در طبیعت باقی بماند؟ یک تصور غلط در ذهن ما شکل گرفته و آن این است که تنها پلاستیک‌ها برای طبیعت مضرند، اما شیشه‌ها نیز سالیان سال در محیط می‌مانند. با تحویل همیشگی شیشه‌ها به مسئولان بازیافت، می‌توان آلودگی آب مرتبط با آن را تا 50درصد و آلودگی هوای ناشی از آن را تا 20درصد  کاهش داد.
   هر کودک ​بین 5 تا 8هزار پوشک استفاده می‌کند. درصورت امکان، از پوشک پارچه‌ای برای کودک خود استفاده کنید. این یک کمک بزرگ به محیط‌زیست و راهی برای مهربانی با پوست کودک است. اگر استفاده از پوشک یکبار مصرف را ضروری می‌دانید، حتماً از یک برند سازگار با محیط‌زیست انتخاب کنید.
   خشک‌کن لباسشویی جای رخت آویزها را گرفته است. تکنولوژی، بسیاری از اوقات با طبیعت سازگار نیست، اما ما با طبیعت مهربان باشیم و به جای خشک‌کردن لباس‌ها در ماشین لباسشویی که هم باعث کاهش عمر لباس می‌شود و هم انرژی زیادی مصرف می‌کند، آنها را روی بند رخت خشک کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید