• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 اسفند 1396
کد مطلب : 10160
+
-

قطعات بی‌کیفیت؛ بلای جان صنعت خودرو

علی ابراهیمی/ خبرنگار

ورود قطعات بی‌کیفیت به زنجیره تأمین شرکت‌های خودروسازی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی نارضایتی مشتریان از کیفیت و خدمات پس از فروش و تحمیل هزینه‌های سربار به شرکت‌های خودروسازی است مشکلی که باعث مراجعه چندباره خودروهای حتی صفرکیلومتر به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان،  اتلاف وقت و نارضایتی مشتریان و رشد هزینه سربار شرکت‌های خودروسازی شده است،  موضوعی که به محور اصلی انتقادات دیروز وزیر صنعت از صنایع خودروسازی کشور تبدیل شد و محمد شریعتمداری با بیان مطلب فوق نسبت به استفاده خودروسازان از قطعات بی‌کیفیت در سال آینده هشدار داد. به گزارش همشهری، وزیر صنعت،  معدن و تجارت در مراسم ایران‌خودرو با بیان اینکه در سال 97هیچ خودروسازی حق دریافت قطعات غیراستاندارد را ندارد تأکید کرد که برای نظارت بر این کار،  شورایی را در کنار سازمان استاندارد مسئول خواهد کرد. وی با اشاره به تشکیل آخرین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو در سال‌جاری افزود: در این جلسه گزارشی از وضعیت و عملکرد صنعت خودرو ارائه و در مورد برخی مسائل این صنعت گفت‌وگو شد. شریعتمداری با بیان اینکه صنعت خودروسازی تا به امروز توانسته با تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو حدود ۹۸درصد هدف تعیین شده برای تولید خودرو در سال‌جاری را محقق کند،  به انتقاد از روند کند بهبود کیفی خودروهای داخلی پرداخت و گفت: رشد کیفی ۲.۵ درصدی خودروها نسبت به سال قبل راضی‌کننده نیست و قطعه‌سازان و خودروسازان در سال جدید باید به این موضوع توجه داشته باشند. در سال ۹۷ تحویل قطعات بی‌کیفیت برای خودروسازان ممنوع است.

 

 

داخلی‌سازی‌ بدون استاندارد خیانت به مردم است


وزیر صنعت،  معدن و تجارت همچنین با اشاره به اختصاص 3هزار و 200میلیارد تومان بابت نوسازی صنعت و ازجمله خودرو و قطعه‌سازی،  گفت: ۵۳ درصد تولیدات صنعت خودرو ۲ستاره است که به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست و ۴ درصد تولیدات این صنعت نیز تک‌ستاره هستند که امیدواریم به‌زودی از آسمان صنعت خودرو ایران حذف شوند. شریعتمداری همچنین عمق ساخت داخل خودروها را ازجمله مهم‌ترین مسئولیت‌های صنعت خودرو تلقی کرد و افزود: عمق ساخت داخل بدون رعایت استانداردها خیانت به مردم ایران است و به‌تنهایی ممکن است منجر به فاجعه ملی شود. وی همچنین با انتقاد نسبت به تمرکزگرایی در صنعت کشور افزود: این سد باید شکسته شود و صنعت کشور به سمت پیرامون حرکت کند.

 

 

97سالی امیدبخش برای مشتریان خودرو


وزیر صنعت،  معدن و تجارت در حاشیه این مراسم تأکید کرد که باوجوداینکه میزان رضایتمندی مردم از صنعت خودرو نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته ولی این موضوع برای ما راضی‌کننده نیست و در سال 97حتما میزان رضایتمندی را افزایش خواهیم داد. شریعتمداری تأکید کرد،  با تولید قطعات استاندارد،  تولید خودروی استاندارد نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا سال 97سالی امیدبخش برای صنعت خودرو و مصرف‌کنندگان باشد. وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه خودروسازان به ایمنی و استاندارد خودرو،  گفت: تلاش می‌کنیم در سال جدید ایمنی و استاندارد سرلوحه کار خودروسازان باشد و با استفاده از قطعاتی که ایمنی خودرو یا جان مردم را به خطر می‌اندازد با جدیت برخورد خواهیم کرد.به گفته وی،  سالانه حدود 5.5میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به صنعت خودروسازی کشور اختصاص می‌یابد و این صنعت از منابع ریالی قابل‌توجهی نیز برخوردار است. شریعتمداری با اشاره به تولید پژو 2008در کشور افزود: تولید این خودرو اواسط تابستان 97به 6هزار دستگاه می‌رسد و صادرات این محصول را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

 

 

سهم 7درصدی قطعات بی‌کیفیت خودرو


مدیرعامل ایران‌خودرو نیز سهم قطعات غیراستاندارد تحویلی را به‌خودروسازان بیشتر از 7درصد کل قطعات ندانست و گفت،  کیفیت قطعات یک خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،  البته اینطور نیست که 100درصد قطعات از 100درصد کیفیت برخوردار باشند اما سهم قطعات بی‌کیفیت کم و در حدود 7درصد است که در سال 97این رقم به صفر خواهد رسید. هاشم یکه‌زارع همچنین با اشاره به تولید روزانه 80دستگاه پژو 2008در ایران‌خودرو افزود: این رقم به 120دستگاه خواهد رسید و تعهداتمان را هر چه زودتر عملی خواهیم کرد،  مشکلاتی در تأمین قطعات خارجی پژو 2008وجود داشت که برطرف شده است.


وی با اشاره به تولید دومین خودروی حاصل از قراردادهای پسابرجامی با مشارکت پژوی فرانسه گفت: از ابتدای سال آینده تولید مشترک و انبوه پژو 301در ایران‌خودرو آغاز خواهد شد که میزان داخلی‌سازی‌ قطعات مورداستفاده در این خودرو به‌مراتب بیش از پژو 2008است و اغلب قطعات این خودرو توسط قطعه سازان ایرانی تولید و تأمین خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید