• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 8 خرداد 1399
کد مطلب : 101485
+
-

شناکردن در استخر باعث انتقال کرونا می‌شود؟

پزشک همشهری
شناکردن در استخر باعث انتقال کرونا می‌شود؟

علی ملائکه-  روزنامه‌نگار و پزشک

استخرها ازجمله جاهایی هستند که با کاهش قرنطینه عمومی کرونا در حال بازگشایی‌اند و رعایت احتیاط برای پیشگیری از انتشار ویروس در آنها ضروری است.
هم‌اکنون شاهدی وجود ندارد که آب استخر به‌خصوص اگر کلردار باشد، باعث انتقال ویروس کرونا شود.
گرچه درباره چگونگی پاسخ ویروس جدید کرونا به کلر هنوز بررسی انجام نشده است اما کلر ویروس‌های مشابه را به‌طور مؤثری غیرفعال می‌کند.
البته برای اینکه کلر خواص ضدعفونی‌کننده‌اش را به‌طور مؤثر اعمال کند، میزان غلظت کلر آزاد در آب استخر باید بین یک تا ۵میلی‌گرم در لیتر باشد.
اگر میزان غلظت کلر در استخر در این حد نگه‌داشته شود، بعید است که ویروس‌های جدید کرونا بتوانند در آب فعال بمانند.
حتی آب شیرین یا آب شور در دریاچه‌ها یا دریاها هم بعید است ویروس جدید کرونا را منتقل کنند؛ چراکه ویروس‌های خانواده کرونا در آب پایدار نیستند.
بااینکه ماده ژنتیک ویروس جدید کرونا در مدفوع یافت شده، اما هنوز انتقال دهانی- مدفوعی این ویروس ثابت نشده است؛ بنابراین احتمال اینکه وارد شدن تصادفی آب استخر به دهان باعث انتقال ویروس شود، کم است.
آنچه بیشتر باید مایه نگرانی باشد، تجمع افراد بدون رعایت فاصله جسمی در استخرها، به‌خصوص استخرهای سربسته است. عطسه و سرفه کردن و حرف زدن افراد در فاصله نزدیک به‌خصوص در شرایط تهویه ناکافی و آلوده شدن سطوحی مانند میله‌های استخر ممکن است خطر سرایت ویروس کرونا را بالا ببرد. استخرهای روباز احتمالاً از این لحاظ خطر کمتری دارند.
بنابراین اگر می‌خواهید به استخر بروید، بهتر است استخر روباز خلوتی را انتخاب کنید که به‌اندازه کافی کلردار شده باشد.
همچنین در بخش رختکن و دوش گرفتن هم باید احتیاط بیشتری کنید. در اینجاها در نزدیکی افراد غریبه‌ای قرار می‌گیرید که ماسک به‌صورت ندارند و همچنین مجبورید دستگیره‌های در و دسته‌های دوش را لمس کنید که ممکن است به ویروس آلوده باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید