• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 8 خرداد 1399
کد مطلب : 101462
+
-

راهنمای فرصت ساختن از روزهای خانه‌نشینی اجباری

دعوت به صرف فیلم و کتاب

پرنیان سلطانی

انگار که این ویروس مقاوم و پرخطر قرار نیست حالا حالاها دست از سر ما بردارد. آمارهای روزانه از میزان ابتلای افراد به ویروس کرونا نشان می‌دهد که باید کماکان بیشتر وقت‌مان را در خانه بمانیم و تا حد امکان از ترددهای غیرضروری در شهر خودداری کنیم. اما این خانه‌نشینی خودخواسته که قطعا برای سلامتی جسم‌مان لازم و ضروری است، اگر بی‌برنامه و بی‌هدف صورت بگیرد، می‌تواند تهدیدی برای سلامت روحمان باشد! ماندن در چهاردیواری خانه بدون امکان بهره‌مندی از تفریحاتی که پیش از این در پارک‌ها، ورزشگاه‌ها، سینماها، تئاترها، سالن‌های برگزاری کنسرت و... تجربه می‌کردیم، ممکن است خیلی‌هایمان را به مرز افسردگی بکشاند. برای همین باید کاملا حواس‌مان را جمع کنیم و با کمک تفریحات خانگی، از این شرایط خاص و ویژه یک فرصت بسازیم. بی‌شک یکی از بهترین تفریحات خانگی که اتفاقا تفریح صِرف به‌حساب نمی‌آید و می‌تواند چیزی به داشته‌هایمان اضافه کند، دیدن فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا و خواندن کتاب‌های خوب و تحسین‌شده است. اما اینکه چه بخوانیم و چه ببینیم، خودش می‌تواند یک سؤال بزرگ باشد؛ سؤالی که در این گزارش سعی کرده‌ایم با کمک چهره‌های فعال فرهنگی و هنری به آن پاسخ دهیم. اگر می‌خواهید پاسخ‌های کاربردی حبیب دهقان‌نسب، عباس حسین‌نژاد، منوچهر والی‌زاده، نیلوفر لاری‌پور، امیرحسین قهرایی و مهدی زمین‌پرداز را در این زمینه بشنوید، نگاهی به این راهنما بیندازید.

از فیلم و کتاب‌های خوب ایرانی و خارجی لذت ببریم
حبیب دهقان‌نسب

حبیب دهقان‌نسب، بازیگر است و کارگردانی تئاتر خوانده، اما در عین حال به‌شدت اهل کتاب و مطالعه هم است. برای همین، قطعا یکی از بهترین گزینه‌های پیشنهاد فیلم و کتاب به‌حساب می‌آید. او که در تلویزیون با سریال «در پناه تو» چهره شد، بیشتر به‌ خاطر بازی در مجموعه‌های تاریخی شناخته می‌شود. او که نقش برادر قطام را در سریال امام علی(ع) بازی کرده، در مجموعه‌های تلویزیونی و تاریخی، ازجمله «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «مختارنامه» و... نیز حضور فعالی داشته است. بازیگر «سفر به چزابه»، «بیداری رویاها»، «سفر سرخ»، «سگ‌کشی»، «از یادها رفته»، «پرده‌نشین»، «حس سوم»، «خواب و بیدار» و... پیشنهاد می‌کند در این روزهای خانه‌نشینی فیلم‌های ایرانی «متری شیش‌ونیم»، «سرخپوست» و «قصر شیرین» را ببینیم و کتاب‌های ایرانی «کلیدر»، «جای خالی سلوچ» و «درخت انجیر معابد» را بخوانیم. این هنرپیشه باسابقه که کار هنری را از سال 1346 با نمایش‌های رادیو و تئاتر شروع کرده، پیشنهادهایی برای دیدن فیلم‌ها و کتاب‌های خارجی خوب هم دارد که در ادامه می‌خوانید.


مجموعه «بچه‌ها من هم بازی» را بزرگ‌ترها هم بخوانند
عباس حسین‌نژاد

عباس حسین‌نژاد را اهل شعر و ادبیات به‌خوبی می‌شناسند؛ اهل رسانه و روزنامه هم همینطور. از او که متولد سال 1356 است، تاکنون یک مجموعه اشعار با عنوان «تو ابر شو ببار» و کتابی با عنوان «مناجات» منتشر شده است. نکته جالب توجه درباره این شاعر و نویسنده جوان این است که حسین‌نژاد مدتی پیش گرفتار ویروس کرونا شده بود و به همین دلیل قرنطینه را به‌معنای واقعی کلمه درک کرده است. برای همین وقتی از او می‌خواهیم برای این روزهای خانه‌نشینی فیلم و کتاب معرفی کند، با روی باز می‌پذیرد و می‌گوید: «کتاب خواندن و فیلم‌دیدن دوای درد این روزهاست». اما این فعال فرهنگی و رسانه‌ای توصیه می‌کند همه ما مجموعه کتاب‌های بچه‌ها من هم بازی منوچهر احترامی را بخوانیم؛ «منوچهر احترامی خالق قصه‌های حسنی است و به همین دلیل همه در سنین کودکی با آثارش خاطره داریم. اما مجموعه کتاب‌های بچه‌ها من هم بازی، الزاما متن کودک نیست، متنی همه‌خوان است که همه گروه‌های سنی، از کودک، نوجوان، جوان گرفته تا بزرگسال می‌توانند از خواندنش لذت ببرند.»


«فرار از زندان» آدم را در خانه نگه می‌دارد
منوچهر والی‌زاده

منوچهر والی‌زاده نیاز به هیچ معرفی‌ای ندارد. فقط کافی است صدای جوان و پرانرژی‌اش را در ذهن‌مان تجسم کنیم؛ همان صدایی که با آن مایکل اسکافیلدِ فرار از زندان را می‌شناسیم و بازیگران معروف و نام‌آشنای هالیوود مانند تام کروز، تام هنکس، ویل اسمیت، ادی مورفی، رایان اونیل، جان تراولتا، رابرت دنیرو، جیم کری و... را بیشتر از صدای واقعی خودشان، با این صدا به یاد می‌آوریم. و چقدر خوب است که هنوز هم می‌توانیم صدای خاطره‌انگیز منوچهر والی‌زاده را که سال‌ها برایمان «لوک خوش‌شانس» بوده، از برنامه‌های رادیویی بشنویم و با هر بار شنیدن صدایش خودمان را مهمان خاطرات خوش گذشته کنیم. این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و این گوینده، دوبلور و مدیر دوبلاژ توانا که این روزها در آستانه هشتادسالگی است، پیشنهاد می‌کند در روزهای خانه‌نشینی حتما سریال فرار از زندان را ببینیم، چون به اعتقاد او این سریال می‌تواند آدم را در خانه نگه دارد! شرلوک هلمز مجموعه فیلم‌های کارآگاهی دهه 40، برای این روزهایمان دیدن فیلم‌ها و خواندن کتاب‌هایی را تجویز کرده که حال‌مان را خوب می‌کند.


رسیدن به حال خوب با آثار شاد و فانتزی
نیلوفر لاری‌پور

جدا از اینکه نامش را در کارهای بسیاری از خوانندگان مطرح ایران دیده‌ایم، این نویسنده، شاعر، ترانه‌سرا و روزنامه‌نگار پرانرژی، چندین و چند مجموعه شعر و داستان دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «بی من فروغ نخوان»، «امروز چند شنبه است؟»، «پر پرواز»، «شب برهنه»، «هزار و یک شب»، «عسل و فروردین»، «اگر تا هفت بشماری»، «آلزایمر»، «چل بسم‌الله»، «عشق کوچک من» و... اشاره کرد. لاری‌پور توصیه می‌کند در این روزها هرکسی به‌دنبال نسخه حال خوب خودش باشد و می‌گوید: «ممکن است یک نفر با خواندن کتاب «طاعون» آلبر کامو حال خوبی پیدا کند، اما یک نفر از خواندنش استرس بگیرد، برای همین هرکسی باید به ‌دنبال چیزی بگردد که حالش را خوب می‌کند». و ادامه می‌دهد: «اما به‌طور کلی آثار طنز، فانتزی و شاد سینمایی و مکتوب، بهترین گزینه برای این روزها به‌حساب می‌آیند. خود من هر وقت حالم خوب نیست «فرندز درمانی» می‌کنم و به همه هم توصیه می‌کنم اگر این سریال را ندیده‌اند، حتما ببینند و اگر دیده‌اند، دوباره و چندباره آن را تماشا کنند».


سریال‌های خوب ببینیم
امیرحسین قهرایی

امیرحسین قهرایی را حتی اگر به اسم هم نشناسید، قطعا چهره‌اش را به یاد دارید. سازنده شماره یک دوربین مخفی‌های تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، کسی جز این بازیگر و کارگردان توانا نیست. خالق مجموعه پرطرفدار «شوخی با ستارگان»، دانش‌آموخته فیلمسازی و کارگردانی از انگلستان است و سری دوربین مخفی‌هایش در دهه 80، به یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شد. اما اگر او را فقط با دوربین مخفی‌هایش می‌شناسید، سخت در اشتباهید. سریال «علی کوچولو» را یادتان هست؟ همان مجموعه فتوانیمشنی که در دهه 60 از تلویزیون پخش می‌شد؟ یکی از کارگردانان این کار خاطره‌انگیز همین آقای دوربین مخفی است. او البته خالق یکی دیگر از بهترین خاطرات ما دهه شصتی‌ها هم هست. مجموعه «چاق و لاغر» هم به کارگردانی او ساخته شده. البته قهرایی هنوز هم برای بچه‌ها کار می‌سازد. نمونه‌اش فیلم سینمایی «بازیوو» که سال 1397 برای سینمای کودک و نوجوان ساخته شد. حالا خالق لحظه‌های شیرین زندگی‌مان قصد دارد برای گذران بهتر روزگار کرونا، فیلم و کتاب‌های خوب و مورد علاقه‌اش را به ما معرفی کند.


«زندگی زیباست»، پس «روی‌ ماه خداوند را ببوس»!
مهدی زمین‌پرداز

اگر فیلم‌های سینمایی «ماجرای نیم‌روز»، «رد خون»، «لاتاری» و «دیدن این فیلم جرم است» را دیده باشید، مهدی زمین‌پرداز را می‌شناسید. بازیگر جوانی که کار هنری‌اش را از سال 1382 و با تئاتر شروع کرد، به‌خاطر شباهتش به شهید باقری، مقابل دوربین ایستاد و مستند «آخرین روزهای زمستان» را بازی کرد. درخشش زمین‌پرداز در این فیلم مستند خیلی زود از او «مسعود» ماجرای نیم‌روز و «سامی» لاتاری را ساخت و چندی بعد بازیگر نقش اول دیدن این فیلم جرم است شد. او که کارشناسی‌ارشد کارگردانی‌اش را از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر گرفته، پیش از حضور در سینما، در تئاترهای مختلفی ایفای نقش کرده که «انگشتری ژنرال ماسیاس»، «غروب روز نهم»، «نبرد رستم و کک»، «معرکه اهل طرب»، «اینجا چراغی روشن بود»، «مرگ تصادفی یک آنارشیست» و... ازجمله آنهاست. بازیگر سریال «گیله‌وا» می‌گوید که انتخاب 3فیلم و 3کتاب از بین کتاب‌ها و فیلم‌های خوب کار سختی است، اما با این حال خواندن و دیدن چند کار جذاب را توصیه می‌کند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید