• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 خرداد 1399
کد مطلب : 101446
+
-

جشنواره فیلم ونیز در موعد مقرر برگزار می‌شود

شروع تازه سینما در ونیز

سینما
شروع تازه سینما در ونیز

محمدناصر احدی- روزنامه‌نگار

در هفته ‎های اخیر روند بازگشایی مشاغل در تعدادی از کشورهای درگیر با بیماری کرونا آغاز شده و آن دسته از رویدادهای هنری که همچون جشنواره فیلم کن قربانی این ویروس نشده‌اند، امیدوارند که با بهبود شرایط بتوانند در موعد مقرر برنامه‌های خود را اجرا کنند. مسئولان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، جشنواره فیلم ونیز، هم در تلاش‌اند، با توجه به کاهش تعداد مبتلایان به کرونا و آغاز بازگشایی مشاغل مختلف در ایتالیا، این جشنواره را مثل هر سال از 2 تا 12سپتامبر (12تا 22شهریور) برگزار کنند. لوکا زایا - فرماندار ونیز- اعلام کرد: «جشنواره فیلم ونیز، به‌عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، امسال مطابق برنامه‌ریزی‌ها در ‌ماه سپتامبر برگزار خواهد شد تا نخستین جشنواره مهم سینمایی سال باشد که در ماه‌های اخیر به‌دلیل شیوع کرونا لغو نشده یا به تعویق نیفتاده است.»
این در حالی است که هفدهمین دوسالانه معماری ونیز که برگزاری آن در سال 2020به‌دلیل شیوع کرونا به تعلیق درآمده بود، به سال2021 موکول شد. این دوسالانه که قرار بود از اردیبهشت تا آبان امسال برگزار شود، مانند بسیاری از رویدادهای هنری سال، به‌دلیل همه‌گیری کرونا، تاریخ افتتاحیه خود را عقب انداخت. همچنین قرار بود که مدت زمان این دوسالانه معماری از 6‌ماه به 3‌ماه کاهش یابد که سرانجام مشخص شد این دوسالانه، با یک‌سال تأخیر، از 22می ‌تا 21نوامبر 2021 (اردیبهشت تا آبان 1400) پذیرای علاقه‌مندان به معماری خواهد بود. نکته جالب اینجاست که معمولا دوسالانه معماری و جشنواره فیلم ونیز همپوشانی داشتند و اعلام خبر به تعویق افتادن این دوسالانه باعث شده بود تا تردیدهایی درباره برگزاری جشنواره فیلم ایجاد شود. اما گویا دست‌اندرکاران جشنواره ونیز قصد ندارند که بگذارند مصاف همه جشنواره‌های سینمایی با ویروس کرونا با شکست سینما همراه باشد. هرچند به گفته لوکا زایا، احتمالا تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال کمتر خواهد بود.
به گزارش ورایتی، مسئولان جشنواره ونیز، در اوایل‌ ماه می، دغدغه‌ها و پیشنهادهای طیف گسترده‌ای از مدیران صنعت فیلم را درباره دوره آتی این رخداد سینمایی جویا شده بودند. در نامه‌ای که به امضای مدیر هنری این جشنواره- آلبرتو باربرا- رسیده بود، میزان تمایل فیلمسازان، بازیگران و تهیه‌کنندگان سینما برای شرکت در این جشنواره ارزیابی شده بود.
باربرا در این نامه نوشت: «ما می‌دانیم که برنامه‌ریزی برای یک جشنواره بدون دانستن اینکه آیا همه شما حاضر به استفاده از آن هستید تا شروعی تازه و نشانه‌ای قوی از زنده نگه‌داشتن سینما را حتی در این اوقات دشوار بروز دهید، به وضوح غیرممکن خواهد بود.» همچنین در این نامه از تهیه ‎کنندگان و کارگزاران فروش درباره امکان قطعی حضور چهره ‎های برجسته برای همراهی فیلم‌های دعوت ‎شده پرس‎وجو شده بود.

جشنواره ونیز پیش‌تر اعلام کرده بود که تمایلی به برگزاری آنلاین این جشنواره ندارد، اما برای آن دسته از افراد معتبر و شناخته ‎شده‌ای که امکان حضور در این جشنواره را ندارند، امکان استفاده از اتاق نمایش مجازی از طریق یک پلتفرم آنلاین مطمئن را فراهم می‌سازد. رئیس هیأت ‌داوران بخش رقابتی هفتادوهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، کیت بلانشت- بازیگر سرشناس آمریکایی- است. البته جز دوسالانه معماری ونیز که لغو شد، جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر و موسیقی ونیز به‌ترتیب از 24شهریور تا 5 مهر و از 6 تا 16مهر، همچون جشنواره فیلم ونیز، برگزار خواهند شد.
با همه این تفاصیل، باید منتظر ماند و دید که در هفته‌های پس از بازگشایی‎ مشاغل در ایتالیا و کاسته شدن از مقررات رعایت فاصله اجتماعی، کرونا جانی دوباره می‌گیرد یا مرگ در ونیز انتظارش را می‌کشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید