• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 7 خرداد 1399
کد مطلب : 101433
+
-

نزول 3.5درصدی بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با یک نزول سنگین 33هزارو 707واحد کاهش یافت

بهزاد رنجبر _ روزنامه‌نگار

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته برای چندمین روز متوالی با یک نزول سنگین مواجه شد و با 33هزارو 707واحد کاهش معادل 3.5درصد افت کرد. با این حال تحلیلگران بر این باورند که بورس در حال تجدید قواست و روند اصلی بازار در بلندمدت صعودی است.

به گزارش همشهری، روند نزولی بورس که از دو هفته پیش شروع شده کماکان ادامه دارد به‌طوری که در مبادلات روز گذشته شیب نزولی بازار سهام تند‌تر شد و شاخص کل بورس تهران با 33هزارو 707واحد کاهش معادل 3.5درصد کاهش یافت و به 926هزارو 132واحد رسید. شاخص کل بورس تهران دو هفته پیش به محدوده یک میلیون‌و 47هزار واحد رسیده بود اما از آن زمان تاکنون به‌طور متناوب نزول کرده و تا اینجای کار نزدیک به 12درصد از بازده سهامداران کم شده است. این نزول گمانه‌زنی‌ها در مورد تداوم روند نزولی بورس را بیشتر کرده به‌ویژه آنکه از ابتدای سال تاکنون صحبت‌های زیادی از سوی کارشناسان درباره رشد حباب‌گونه شاخص‌های بورس مطرح شده بود و برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقد بودند که روند صعودی بورس با توجه به روند تولید ناخالص داخلی منطقی نیست. اکنون سهامداران از خود می‌پرسند که آیا روند نزولی بورس آغاز شده است یا شاخص بورس صرفا در یک مرحله‌ گذار یا اصلاح به سر می‌برد. اغلب کارشناسان بازار سرمایه معتقدند رشد بورس ناشی از انتظارات تورمی است و بازار سهام در حال تجدید ارزیابی دارایی‌ها با توجه به تورم 40درصدی در اقتصاد است. برهمین اساس کارشناسان بازار سرمایه تأکید می‌کنند که بورس در حال تجدید قواست و دوره کنونی صرفا یک اصلاح در یک روند صعودی بلندمدت است.

بازار درحال تجدید قوا
یک کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه در بازار سرمایه درحال یک تجربه بزرگ دسته‌جمعی هستیم، پیش‌بینی کرد بازار همچنان مسیر صعودی را طی خواهد کرد. محسن عباسی با بیان اینکه معتقدم در مسیر صعودی بزرگی هستیم تأکید کرد: فعلا همه، چشم بسته می‌فروشند و به‌زودی دوباره همه چشم بسته می‌خرند. در نهایت انتهای این بازی، یک تجربه بزرگ دسته جمعی برای همه رقم خواهد خورد. این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بورس فقط بر مبنای عوامل اثرگذار حرکت می‌کند، محدودیت بازارهای رقیب و سرازیر شدن نقدینگی به بورس، کاهش نرخ سود سپرده، ورود عده کثیری از مردم با عرضه‌های اولیه به بورس، افزایش قیمت دلار و قیمت کالاهای اساسی در داخل و خارج و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، ازجمله عوامل رشد بورس‌اند که همچنان پابرجا هستند و باعث رشد بورس خواهند بود. عباسی افزود: ما شدیدا علاقه داریم در کوتاه‌مدت به آخرین اطلاعات در دسترس، وزن بیشتری بدهیم اما در میان‌مدت و بلندمدت، شرکت‌ها صرفا براساس پارامترهای واقعی قیمت‌گذاری می‌شوند.
عباسی همچنین با اشاره به موضوع سهام عدالت و تأثیر آن بر کلیت بازار گفت: این موضوع صرفا یک همهمه عمومی است که به‌زودی با انتشار گزارش‌های ماهانه و سه‌ماهه اول سال ۹۹، با اعلام افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ و اتمام اصلاح بازار به فراموشی سپرده خواهد شد. او ادامه داد: با اوج‌گیری قیمت سکه، مسکن و خودرو، امکان انتقال پول از بورس به این دو بازار از بین رفت و نقدینگی دوباره بورس را انتخاب خواهد کرد. بازار هم در حال تجدید قوا و کسب نیرو برای شروع موج بعدی صعود است.
به گفته او صنایع بانکداری، فلزات و پالایشی رهبری بورس را برعهده خواهند گرفت و بقیه بازار هم روند مثبت را پی خواهند گرفت.
سعید ذوالفقاری، مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان نیز درباره دلایل نزول بازار سهام گفت:درجا زدن بازار درمحدوده یک میلیون واحدی، منطقی است و نمی‌توان گفت بعد از این نقطه، بازار سرمایه صعودی خواهد بود یا نزولی؛ چرا که صعود بازار نیازمند مولفه‌های بنیادی است و باید دید مولفه‌های اثرگذار بر بازار سرمایه، چه وضعیتی خواهند داشت. او افزود: یکی از این مولفه‌ها، نرخ ارز است که درصورت افزایش نرخ ارز، تمام بازارها صعودی خواهند شد و بازار سرمایه هم تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت. درغیراین‌صورت، باید صبر کنیم تا تأثیر نرخ ۱۷ تا ۱۸ هزار تومانی دلار (نرخ فعلی) در ماه‌های آینده عملکرد شرکت‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد و آن زمان، شاید رشد قیمت بخشی از سهم‌ها قابل توجیه باشد. ذوالفقاری تصریح کرد: واقعیت این است که سهام برخی شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی، گران است ولی سهام شرکت‌های بزرگ و ارزنده بازار سرمایه، قربانی سهام حبابی شده‌اند و هر زمان سهامداران قصد نقدکردن سهم دارند و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قصد ابطال دارند، سهام شرکت بزرگ را به بهانه نقدشوندگی بالاتر عرضه می‌کنند. این رفتارها، بازار سرمایه را به سمت سفته بازی سوق داده است.

بورس به روزهای اوج بازمی‌گردد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلایل نزول بازار سهام گفت: سهامداران تازه واردی که با رشد شاخص کل در اوایل سال، به بازار سرمایه هجوم آوردند، به‌دلیل اینکه تجربه کافی ندارند، با شکل‌گیری صف‌های فروش، به این صف‌ها هجوم برده و شروع به فروش سهام خود کردند و به این ترتیب، افت‌های پی‌درپی در بازار ایجاد شد.
محمدحسن نژاد درباره پیش‌بینی آینده بازار سهام گفت: مسلما در کوتاه‌مدت بازار به روند صعودی خود بازمی‌گردد و سهامداران از رفتار عجولانه امروز خود پشیمان می‌شوند. توصیه من این است که عجله نکنند، صبر داشته باشند و ببینند که به‌زودی بازار مسیر صعودی خود را در پیش خواهد گرفت.
او با بیان اینکه روند نزولی فعلی بازار سهام موقتی و گذراست افزود: با پایان یافتن محدودیت‌های کرونا، تولیدات به چرخه قبلی بازمی‌گردد و تقاضا دوباره شکل می‌گیرد. این چند‌ماه خواب تولید نیز باعث شده که انبارها خالی شود و ممکن است با از سرگیری فعالیت‌ها، قیمت مواد و سود شرکت‌ها افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید