• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 6 خرداد 1399
کد مطلب : 101288
+
-

راهکار ضدعفونی کردن ماسک‌های پارچه‌ای در روزهای کرونایی

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند. این ماسک‌ها دوام بالایی دارند و هزینه کمتری بر سبد خانوار تحمیل می‌کنند. با توجه به اینکه ماسک‌های پارچه‌ای در طول روز چندبار استفاده می‌شود، ممکن است به ویروس آغشته شوند. از این رو، برای جلوگیری از ابتلا به کرونا از طریق ماسک آلوده، چند روش برای ضد‌عفونی کردن این وسیله حفاظتی توصیه شده است. اما این روش‌ها کدام است و چگونه می‌توان با به‌کار بردن آن، از سلامت ماسک اطمینان پیدا کرد؟ برای پاسخ به این سؤال، ادامه مطلب را بخوانید.

وظیفه ماسک چیست؟
کار ماسک‌های پارچه‌ای و جراحی جلوگیری از پخش و انتقال قطرات تنفسی حاوی ویروس است و به همین دلیل در همه‌گیری‌های ویروسی به عموم توصیه می‌شوند. مهم‌ترین دلیل استفاده عمومی از ماسک جلوگیری از پخش و انتقال ویروس توسط مبتلایان یا ناقلان بی‌علامت است.

ماسک و پوشش‌های خانگی
در بعضی از کشورها به‌دلیل کمبود ماسک جراحی و N۹۵ و ضرورت استفاده کادر درمانی از این ماسک‌ها، به عموم مردم توصیه می‌شود تا از ماسک‎های خانگی استفاده کنند، به‌خصوص در مکان‌های شلوغ که حفظ فاصله با دیگران ممکن نیست.

ویژگی‌های ماسک‌های خانگی
ماسک‌های خانگی پارچه‌ای باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا بتواند از انتشار ویروس در محیط جلوگیری کند. ویژگی‌ این ماسک‌ها عبارتند از: بینی و دهان را تا زیر چانه و پهلوی صورت به‌خوبی بپوشاند و در عین حال مانع تنفس عادی نشود. با بند یا کش به‌راحتی قابل استفاده و برداشتن از روی صورت باشد بی‌آنکه سبب آلودگی دهان، بینی و چشم شود و از همه مهم‌تر چندلایه باشد.

ضدعفونی کردن ماسک‌های خانگی 
برای ضدعفونی کردن ماسک‌های خانگی باید برخی نکات بهداشتی را رعایت کرد. به‌عنوان نمونه باید نیم ساعت گرم کردن ماسک در دمای ۷۰ درجه در فر، ماکروویو یا تستری که مرتب در آن غذا گرم نمی‌شود در دستور کار قرار گیرد. شستن ماسک در ماشین لباسشویی به همراه سایر لباس‌هایی که خارج از منزل استفاده می‌شوند، توصیه دیگری است که برای ضد‌عفونی کردن این وسیله محافظتی ارائه می‌شود. از سوی دیگر، قرار دادن ماسک در ظرف حاوی یک قاشق چایخوری محلول سفید‌کننده و ۴ پیمانه آب و جوشاندن یا اتو کردن ماسک به‌مدت 5دقیقه با دمای 70درجه کمک شایانی به از بین بردن عفونت روی ماسک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید