• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 31 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101168
+
-

افزایش عرضه‌های اولیه از هفته بعد در بورس

به‌غیر از شستا و بنیاد مستضعفان، از وعده‌های بقیه شرکت‌های شبه‌دولتی برای عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه‌شان در بورس فعلا خبری نیست


از هفته بعد با عرضه سهام یک شرکت جدید، رفته رفته بر تعداد عرضه‌های اولیه بورس اضافه خواهد شد و ظرف چند هفته آینده سهام سه شرکت جدید برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود. امروز هم قرار است 10درصد از سهام لاستیک یزد برای نخستین بار در بورس عرضه شود.
به‌گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد در میان شرکت‌های شبه‌دولتی بنیاد مستضعفان و تامین اجتماعی از دیگران خوش قول‌تر بوده‌اند چرا که تامین اجتماعی از ابتدای سال سهام دو شرکت مهم را عرضه کرده و قرار است هفته بعد هم سهام یک شرکت پتروشیمی را برای نخستین بار در بورس عرضه کند و بنیاد مستضعفان هم آنطور که خبر‌های دریافتی نشان می‌‌دهد ظرف هفته‌های آینده سهام دو شرکت جدید را وارد بورس خواهد کرد.
 پیش از این حسن روحانی از وزیر اقتصاد خواسته بود تا هرچه سریع‌تر زمینه عرضه سهام شرکت‌های دولتی را در بورس فراهم کند. بعد از این دستور دولت رایزنی‌هایی را هم با شرکت‌های دولتی انجام داد تا عرضه سهام این شرکت‌ها هم در بورس فراهم شود. به‌دنبال آن بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی فولادو صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کردند در سال‌جاری سهام تعدادی از شرکت‌هایشان را وارد بورس خواهند کرد.  با وجود آنکه برآورد‌ها نشان می‌دهد این شرکت‌های شبه‌دولتی سهام بیش از 585شرکت به ارزش صد‌ها هزار میلیارد تومان در اختیار داشته باشند اما تاکنون به غیراز سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و اخیرا بنیاد مستضعفان اقدام عملی و جدی از سوی سایر شرکت‌های شبه‌دولتی دیده نشده و وعده‌های آنها صرفا در حد حرف باقی مانده است.با این حال دیروز بار دیگر  رئیس‌جمهوری وعده عرضه‌های بزرگ را در بورس مطرح کرد و گفت: با عرضه‌های درپیش‌رو، تحول بزرگی ایجاد خواهد شد. هنوز از جزئیات عرضه‌هایی که بالاترین مقام اجرایی دولت از آن خبر می‌دهد اطلاع کاملی در دست نیست اما در تازه‌ترین رویداد امروز قرار است 10درصد از سهام لاستیک یزد در بورس عرضه شود و از قرار معلوم سهام پتروشیمی آریا ساسول هم هفته بعد از سوی تامین اجتماعی در بورس عرضه می‌شود. 
آنطور که خبر‌ها نشان می‌دهد بعد از این عرضه‌ها، نوبت به بنیاد مستضعفان خواهد رسید و این شرکت ظرف چند هفته آینده سهام دو شرکت قطران زغال‌سنگ و هلدینگ انرژی گستر سینا را در بورس عرضه خواهد کرد.

عرضه 5درصد از سهام آریا ساسول
مدیرعامل شرکت آریا ساسول درباره عرضه سهام این شرکت دربورس گفت: طبق آخرین هماهنگی با مسئولان فرابورس، مقرر شده شنبه یا چهارشنبه آینده 5درصد از سهام این شرکت با سرمایه 485میلیارد تومانی به عموم واگذار شود.امیرحسین بحرینی ادامه داد:معمولا روال عرضه‌های اولیه در آخر هفته یا روز قبل از تعطیلی مانند عید فطر است.بنابراین یکی از این دو روز، عرضه اولیه آریا ساسول انجام خواهد شد.زمان دقیق این رویداد نیز به‌زودی اعلام می‌شود.بحرینی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از عرضه اولیه بازهم سهام دیگری از این شرکت واگذار خواهد شدتوضیح داد:در مورد ادامه واگذاری‌ها هم، سهامداران عمده تصمیم‌گیری خواهندکرد.

عرضه اولیه یک هلدینگ متعلق به بنیاد مستضعفان
مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا از عرضه اولیه این زیرمجموعه بنیاد مستضعفان و شرکت قطران زغال‌سنگ در آینده ای نزدیک خبر داد.جواد اوجی با اشاره به سیاست بنیاد مستضعفان برای حضور هرچه بیشتر در بازار سرمایه گفت: به‌زودی سهام شرکت قطران زغال‌سنگ نیز در بورس عرضه اولیه خواهد شد.او ادامه داد: همچنین مقدمات عرضه سهام هلدینگ انرژی گستر سینا در نیمه اول سال‌جاری فراهم شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید