• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10111
+
-

آتش‌بازی همه‌جانبه در آخرین روزهای سال

اول شخص مفرد
آتش‌بازی همه‌جانبه در آخرین روزهای سال

کامران محمدی/ رمان نویس و روزنامه‌نگار

 

سال‌ها می‌گذرند، عیدها می‌آیند و می‌روند، بچه‌ها بزرگ می‌شوند و برفی که به موی و ابروی ما می‌نشیند، هر روز سنگین‌تر و سپیدتر می‌شود. زمان همه‌چیز را عوض می‌کند، چهارشنبه آخر سال در گذر زمان، از رسمی زیبا و پرمعنا به نبرد داخلی شهرها تبدیل می‌شود و در آینه که خیره می‌شوی ناگهان تصویر دیگری می‌بینی؛ تصویری از خودت که نمی‌شناسی. این واقعا منم؟ این واقعا ماییم؟...


البته چیزهای خوبی هم هست: امسال جنگ داخلی شهرها تلفات کمتری داشته است؛ فقط 3هزار و ۴۴۶ مصدوم با ۵۲ قطع عضو و 4فوتی! که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر است و به هر حال می‌توانیم امیدوار باشیم که با گذر زمان، وقتی که برف کاملا نشست و آفتاب به لب بام ما نشست، به‌خودمان آتش‌بس بدهیم و پرچم‌های سفید را به سفره‌های هفت‌سین‌مان اضافه کنیم...
ولی ظاهرا زمان بعضی چیزها را عوض نمی‌کند. ازجمله شلوغی و تراکم آخر سال را در همه‌چیز و همه‌جا، برای هر شغلی، حتی نمایندگان مجلس. نبرد چهارشنبه آخر سال امسال به گستره بسیار وسیع‌تری از محله‌ها گسترش یافت و تصویر روبه‌اتمام ۹۶ را با یک خال کوچک اما تأثیرگذار، کامل کرد. به شکل طعنه‌آمیز و جالب توجهی، جلسه استیضاح 2وزیر کابینه حسن روحانی درست مصادف شد با چهارشنبه آخر سال! نبرد شهرها به مجلس هم کشیده شد و این بار ویدئوی دعوای نمایندگان ملت دست به‌دست چرخید. جالب اینکه هم وزیر کار و هم وزیر راه، از این جنگ دیرهنگام و شتابزده، پیروز بیرون آمدند. ولی ایرانی‌ها هر طور که هست باید آخرین روزهای سال را پرفشار و شلوغ پشت سر بگذارند، بنابراین نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اینکه درست مثل باقی مردم و به دور از تجمل زندگی و کار کنند، تحقیق و تفحص از 2باشگاه پرسپولیس و استقلال را گذاشتند برای همین فردا، یعنی 2روز مانده به آخر سال. به علاوه دو تحقیق و تفحص دیگر، یکی از صندوق ذخیره فرهنگیان و دیگری از عملکرد سازمان جنگل‌ها. البته این فقط تصویب انجام کار است و خودش حتما می‌ماند برای سال آینده و تا سال آینده هم با این همه تعطیلی، خدا بزرگ است! در دستور جلسه فردای مجلس البته کلی کار دیگر هم هست که حتی فهرست‌شان اینجا جا نمی‌شود! مثل گزارش کمیسیون برنامه در مورد عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها طی سال‌های ۸۹ تا ۹۵.

 

اما این همه آتش‌بازی سیاستمداران نبود. احمد توکلی هم درست همزمان با چهارشنبه آخر سال، نارنجک دست‌ساز جدیدی پرتاب کرد. او در توییترش نوشت: «اگر دولت تا پایان سال قانون انتشار علنی حقوق و مزایای مسئولان را اجرا نکند، با استفاده از اختیارات دیده‌بان شفافیت و عدالت، مردم را به تجمع قانونی و اعتراض خیابانی علیه دولت دعوت می‌کنیم.»
سخنگوی دولت روز بعد یعنی چهارشنبه به این پست واکنش نشان داد، اما حالا موضوع دیگری توجه مجازی‌بازان را جلب کرده بود: استیون هاوکینگ، فیزیک‌دان و کیهان‌شناس برجسته از دنیا رفت. ویژگی‌های منحصربه‌فرد هاوکینگ، از دعواهای سیاسی جذاب‌تر بود. کسی که بیشتر از نیمی از عمرش از روی ویلچر و بدون هیچ حرکتی، هستی را تماشا و تحلیل کرد و مرگش درست همزمان شد با روزهای پرکار ما تا جنس‌مان جور جور شود! حالا با این جنس جور تنها 4 روز دیگر یک سال دیگر هم تمام می‌شود. زمان می‌گذرد، برف سنگین‌تر می‌شود و هنوز هم می‌توان به آینده و پرچم‌های سفید امیدوار بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید