• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10090
+
-

رؤیای اتمی عربستان

آمار و ارقام نشان می‌دهد ادعاهای هسته‌ای مقامات سعودی با واقعیت‌های موجود این کشور فاصله زیادی دارد

گزارش
رؤیای اتمی عربستان

 رسانه‌های عربستان سعـــــودی بارها از توانایی‌های هسته‌ای این کشور و حتی آمادگی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای سخن گفته‌اند؛  سخنانی که البته در سال‌های اخیر محدود به رسانه‌ها و تحلیلگران نبوده و مقامات رسمی این کشور،  ازجمله ولیعهد جوان سعودی را نیز شامل شده است.

در آخرین مورد،  محمد بن‌سلمان درآستانه سفر به آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفته است: اگر ایران بمب اتم تولید کند،  عربستان نیز در اسرع وقت سلاح هسته‌ای تولید خواهد کرد. اگرچه سخنان ولیعهد جوان عربستان موجی از واکنش‌های تمسخرآمیز کاربران عرب شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته اما از سوی دیگر باز هم این پرسش را برای رسانه‌ها مطرح کرده است که موقعیت واقعی صنایع هسته‌ای عربستان در چه سطحی است؟

واقعیت این است که عربستان براساس اطلاعات رسمی هیچ نیروگاه هسته‌ای در اختیار ندارد و به گفته خالد الفالح،  وزیر انرژی این کشور،  سعودی‌ها در تلاش هستند که تا پایان سال2018مقدمات لازم برای انعقاد قرارداد با طرف‌های خارجی به‌منظور ساخت 2نیروگاه اتمی را فراهم کنند.

به گفته شبکه الجزیره،  عدم‌موافقت آمریکا تا به امروز اصلی‌ترین مانع در جهت ورود سعودی‌ها به باشگاه کشورهای هسته‌ای به شمار می‌آید؛ این در حالی است که همزمان با تأکید مقامات رسمی سعودی و نزدیک به محمد بن‌سلمان بر ضرورت همکاری قدرت‌های غربی با عربستان به‌منظور تاسیس فناوری هسته‌ای در این کشور،  بنیامین نتانیاهو نیز نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ریاض به آمریکا هشدار داده و در سفر اخیر خود به واشنگتن از این کشور خواسته هیچ‌گونه همکاری مؤثری در این زمینه با سعودی‌ها نداشته باشد.

با این حال، وزیر انرژی عربستان سعودی تاکید کرده که این کشور تا اواخر سال ۲۰۱۸ سرانجام قرارداد ساخت و بهره‌برداری از 2نیروگاه هسته‌ای با شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه انرژی هسته‌ای را منعقد ‌می‌کند؛ شرکت‌هایی که بدون شک آمریکایی خواهند بود.

براساس سند چشم‌انداز توسعه عربستان که در دوران ولیعهدی محمد بن‌سلمان تدوین شده،  این کشور تا سال ۲۰۳۲ باید سالانه ۱۷.۶ گیگاوات برق هسته‌ای تولید کند و به‌منظور تولید این حجم از برق هسته‌ای دست‌کم به 16نیروگاه اتمی نیاز دارد. این در حالی است که ساخت این تعداد از نیروگاه در بازه زمانی حدودا 5ساله امری بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.

اما با وجود تمام این واقعیت‌ها به‌نظر می‌رسد تمایل حاکمان جدید سعودی به در اختیار داشتن کارت جدیدی در مقابل ایران بسیار جدی است به‌طوری‌که از زمان روی کار آمدن محمد بن‌سلمان،  سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر این کشور در لابی‌های سیاسی واشنگتن با هدف فشار بر سیاستمداران آمریکایی برای موافقت با راه‌اندازی برنامه هسته‌ای عربستان دوچندان شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید