• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100864
+
-

روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرد

مساجد؛ میزبان مراسم روز قدس و عید فطر

قدس
مساجد؛ میزبان مراسم روز قدس و عید فطر

 آخرین سنگرهای بازمانده در مبارزه با کرونا هم با تصمیمات روز شنبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌تدریج بازگشایی می‌شوند. اعلام این خبر همزمان با کاهش تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا پس از ۷۰روز به زیر ۴۰نفر در هر روز بود. بعد از تجربه بازگشایی مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های احیا، این‌بار دولتی‌ها تصمیم به تجربه جدیدی در برگزاری نماز عید فطر امسال گرفته‌اند. مساجد کشور قرار است پس از حدود ۲ماه برای نخستین‌بار در نماز عید فطر بازگشایی شوند. بر اساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بازگشایی مساجد به پایان‌ ماه رمضان موکول شده بود. با توضیحات روز یکشنبه رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا؛ «نماز عید فطر در سراسر کشور در مساجد و فضای باز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقامه می‌شود، اما در مصلاهای بزرگ نماز عید فطر نخواهیم داشت.»

تجمع به‌جای راهپیمایی
با این وصف مصلای تهران امسال میزبان نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب نخواهد بود ولی همه مساجد میزبان نمازگزاران خواهند بود. تصمیم متفاوتی نیز برای مراسم روز قدس امسال در آخرین جمعه ‌ماه مبارک رمضان گرفته شده است. برای نخستین‌بار قرار است از تجربه راهپیمایی خودرویی به‌طور رسمی برای مراسم روز قدس در پایان این هفته استفاده شود. مراسم روز قدس در شهرهای سفید که رقم آن 218شهرستان اعلام شد با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی نه به‌صورت راهپیمایی بلکه به‌صورت اجتماع در نمازهای جمعه برگزار می‌شود. در مورد شهر تهران نیز به‌خاطر شرایط ویژه پایتخت قرار شد با مسئولیت سپاه از یک مبدأ تا یک مقصد مراسم نمادینی به شکل حرکت خودروها بدون اجتماع مردم برگزار شود. به گفته روحانی؛ «درخصوص بازگشایی اماکن مقدسه و حرم‌ها تصمیم گرفته شد که بعد از ‌ماه مبارک رمضان، صحن این اماکن به‌مدت 3ساعت صبح و 3ساعت بعدازظهر با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به روی زائران گشوده شود.»

زمان بازگشت مشاغل پرریسک
همچنین براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، رستوران‌ها بعد از‌ ماه رمضان باز می‌شوند و هتل‌ها هم فعال‌تر خواهند شد. کنکور سراسری دانشگاه در زمان تعیین‌شده و براساس پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برگزار می‌شود، دانشگاه‌ها از 17خرداد فعالیت خود را آغاز می‌کنند و فعالیت‌های ورزشی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور تماشاگر از سر گرفته می‌شود. مرخصی زندانیانی که آزادی آنها برای جامعه خطری نداشته باشد نیز تا پایان خرداد‌ماه تمدید شد.

هیچ‌گاه به پیک بیماری بازنمی‌گردیم
رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌هایش درباره شرایط کلی حاکم بر مدیریت بیماری کرونا در کشور توضیح داد: «مردم باید بدانند شرایط فردا و آینده ما در زمینه مقابله با این ویروس حتی اگر شاهد جهشی در این ویروس یا پیک جدید باشیم بدتر از امروز نخواهد بود ولی باید ضمن احتیاط به آینده اطمینان داشته باشند که از پیک اصلی هم عبور کرده‌ایم. شرایط امروز با روز اول متفاوت است، اما در عین حال همچنان باید احتیاط کنیم و فکر نکنیم همه‌‌چیز تمام‌شده است. برگزاری اجتماعات و رعایت‌نکردن اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند به تعداد مبتلایان خواهد افزود و مشکلاتی برای ما ایجاد خواهد کرد.» بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با تأکید بر اینکه در مقابله با ویروس کرونا باید حد وسط را داشته باشیم به‌طوری که اضطراب و دلهره ایجاد نکنیم و بی‌تفاوت هم نباشیم، گفت: در کشور با اقدامات انجام‌شده دعوای جان و دین و دعوای نان و جان نداشتیم؛ خوشبختانه در شهرهای سفید مساجد باز شده، نمازهای جمعه برگزار می‌شود و فعالیت‌های اقتصادی و کسب‌وکار هم ازسر گرفته شده است.

عادت‌های قبل را کنار بگذاریم
او با بیان اینکه دوران سختی ویروس هنوز تمام نشده اما در عین حال شرایط نسبت به قبل بهتر شده است، یادآور شد: رسانه‌های بیگانه می‌خواستند به بهانه بیماری کرونا کشور را به تعطیلی بکشانند، اما تولید در کشور را برای یک روز هم تعطیل نکردیم و برای تامین کالاهای اساسی و نیازهای ضروری مردم، روی تولید بیشتر متمرکز شدیم؛ بازگشایی‌ها و ازسرگیری فعالیت‌ها به‌صورت مرحله به مرحله و به‌تدریج انجام شد و هرجایی که مردم مراعات کردند کارها به‌خوبی پیش رفته است. روحانی با بیان اینکه در شرایط فعلی بهداشت فردی یک اصل مهم و اساسی است که باید رعایت شود، گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی همچنان باید در دستور کار باشد، باید برای مدتی برخی از عادت‌های گذشته را فراموش کنیم، دید و بازدیدها با مراعات فاصله اجتماعی باشد و زندگی خود را با کرونا تطبیق دهیم.

قرنطینه فرد مبتلا خوب اجرا نشد
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به یکی از ضعف‌ها در اجرای تصمیمات ستاد نیز اشاره کرد. او با تأکید بر ضرورت جداکردن فرد مبتلا به کرونا از جامعه و ضرورت قرنطینه‌سازی‌ گفت: فرد مبتلا بعد از شناسایی باید بلافاصله از جامعه جدا شود. در این رابطه در ستاد، مصوبه‌ای تصویب شده که متأسفانه خوب اجرا نشده و اطلاع‌رسانی در مورد فرد مبتلا به اطرافیانش به‌خوبی انجام نشده و در اجرای این مصوبه ناهماهنگی‌هایی مشاهده می‌شود که باید برطرف شود. دستورالعمل‌ها در این زمینه باید به‌صورت روشن و قاطع به همه مراکز درمانی و پزشکان ابلاغ شود و آموزش کافی به مردم داده شود. قرنطینه‌شدن افراد مبتلا یک اصل مهم است، در غیر این صورت همه زحمات هدر می‌رود. بیماریابی هم به‌عنوان یک اقدام مهم علمی باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

آماده زندگی چندماهه با کرونا
خاتمه صحبت‌‌های روز شنبه روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا، یک جمع‌بندی مشخص درباره تداوم زندگی همراه با کرونا برای چند‌ماه در کشور داشت. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید مردم را برای حداقل چند‌ماه زندگی با کرونا آماده کنیم، گفت: اعلام وضعیت سفید در یک شهر به‌معنای پایان بیماری نیست؛ دوره کرونا تمام نشده و ما باید همچنان هوشیارانه و حساب‌شده عمل کنیم؛ مردم بدانند که باید برای مدتی با کرونا زندگی کنند تا یا این ویروس خودبه‌خود از بین برود یا داروی قطعی آن ساخته و یا واکسن آن تولید شود.


اضطراب ایجاد نکنیم
رئیس جمهور با قدردانی از مردم که در مراسم شب های قدر و آیین احیا وشب زنده داری اصول بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند را رعایت کردند تلاش های برگزارکنندگان این مراسم شامل وعاظ، بسیج مساجد و همه مسئولان اجراکننده را شایسته و قابل تقدیر خواند وگفت: امروز در شرایطی هستیم که نباید بگذاریم در جامعه اضطراب و ناامیدی و تردید به آینده در بین مردم ایجاد شود؛ ضمن اینکه مردم هم نباید احساس کنند که همه چیز تمام شده و از شرایط خطر عبور کرده‌ایم.  حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه عده‌ای ناامیدی و اضطراب و دلهره را در جامعه می‌دمند و مردم احساس می‌کنند دچار شرایط سختی‌ شده‌اند که به این زودی‌ها از آن نجات پیدا نخواهند کرد، گفت: این وضعیت آثار روانی سختی بر جای می‌گذارد؛ مسئولان امور پزشکی، اجتماعی و اقتصادی باید برای مردم به صورت واضح و شفاف شرایط را توضیح دهند و بگویند که دوران سختی ویروس هنوز تمام نشده اما در عین حال شرایط نسبت به قبل بهتر شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید