• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100838
+
-

کرونا بلای جان کدام‌یک از مسئولان در سراسر جهان شد؟

مقامات سیاسی در دام کرونا


نورا عباسی ـ روزنامه‌نگار

 کرونا زودتر از کشورهای اروپایی به ایران آمد و همین فاصله زمانی کافی بود تا برخی از اتفاقات، به پای عملکرد یک کشور جهان سوم در مسیر مقابله با کرونا نوشته شود. ابتلای مسئولان ایران به کرونا نیز در این دسته‌بندی قرار گرفته بود و در همان روزهای ابتدایی، ابتلای ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، موجی از انتقاد و حتی تمسخر را ایجاد کرد. اما گذر زمان نشان داد که این ویروس مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد و ممکن است این اتفاق برای مقامات هر کشوری تکرار شود. در این گزارش وضعیت برخی از چهره‌های سیاسی ایرانی و خارجی که با کرونا درگیر شدند را مرور می‌کنیم.


پای کدام مسئولان ایرانی به پرونده ابتلا به کرونا باز شد؟


 ایرج حریرچی جزو نخستین چهره‌های شناخته‌شده‌ای بود که در ایران به کرونا مبتلا شد. او با انتشار یک ویدئوی سلفی از خود گفت که بعد از تب شدید و انجام تست اولیه متوجه شده که میزبان کروناست. او پس از 2هفته قرنطینه، سرانجام در بیست‌ودومین روز از اسفند‌ماه به‌طور کامل بهبود یافت.



 معصومه ابتکار نیز در همان هفته ابتدایی اسفند بعد از انجام تست اولیه مشخص شد که با کرونا درگیر است و با گذراندن دوران نقاهت، دوباره به دفتر خود در معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده بازگشت.



 علی اکبر ولایتی جز مسئولیت سیاسی‌اش در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست بیمارستان مسیح دانشوری، یکی از مراکز اصلی درمان کرونا در تهران را برعهده دارد. او نیز مانند بسیاری از مسئولان در نخستین روزهای ورود این ویروس ناشناخته به کشور، با خوش‌بینی از کرونا صحبت می‌کرد و معتقد بود که «بیماری کرونا سخت‌تر از اپیدمی آنفلوآنزا نیست. ان‌شاءالله به ‌زودی که زیاد طول نخواهد کشید، این منحنی اپیدمی به‌سمت نزول خواهد آمد و کنترل می‌شود».
اما گذر زمان پرده از واقعیت برداشت و علی‌اکبر ولایتی نیز به‌دلیل حضور در بیمارستان مسیح دانشوری، در دسته مبتلایان کرونا قرار گرفت و سرانجام بعد از چند هفته قرنطینه بهبود یافت.



 علی لاریجانی، رئیس مجلس، از نظر زمانی در انتهای لیست مسئولان مبتلا به کرونا قرار می‌گیرد. روابط عمومی مجلس در 14فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در پی تماس‌های برخی نمایندگان محترم و همکاران در مجلس شورای اسلامی که جویای حال جناب آقای دکترلاریجانی، ریاست محترم مجلس شده‌اند، به آگاهی می‌رساند حسب اطلاع واصله از حوزه ریاست مجلس، به‌دنبال بروز برخی علائم، از وی آزمایش کرونا به عمل آمد و با توجه به نتیجه مثبت آن هم‌اکنون در قرنطینه و تحت درمان است». لاریجانی پس از گذشت یک ‌ماه سر کار بازگشت و با رفتن به جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در تاریخ 13اردیبهشت، نخستین جلسه کاری‌اش پس از بهبود را رقم زد.
اما همه چهره‌های سیاسی در مسیر مقابله با کرونا خوش‌اقبال نبودند و برخی در این مسیر جان خود را از دست دادند.



  حسین شیخ الاسلام، یکی از چهره‌های شناخته‌شده عرصه سیاست که بسیاری او را با سمت سفیر سابق کشورمان در دمشق و معاون پیشین وزارت خارجه ایران می‌شناسند، همچون فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی دستک، منتخبان مجلس یازدهم، به‌دلیل ابتلا به کرونا جان باخت.



مسئولان کدام کشورها با کرونا درگیر شدند؟



  بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس جزو افرادی بود که کرونا را یک بیماری ساده می‌دانست و برای اثبات ادعای خودش از هیچ اقدامی فروگذاری نکرد و حتی پس از آنکه دست دادن با بیماران کرونایی را امری عادی جلوه داد، مقابل دوربین‌های تلویزیون خطاب به شهروندان بریتانیا گفت: «من فعالیت‌های عادی و روزمره خود را انجام می‌دهم. با همه نیز دست می‌دهم. از چنین کاری پشیمان نیستم و در آینده نیز آن را تکرار خواهم کرد». سرانجام نخست‌وزیر انگلیس در 8فروردین به کرونا مبتلا شد و برای مبارزه با این بیماری گزینه قرنطینه در خانه را انتخاب کرد، اما بعد از گذشت 10روز به‌دلیل عودکردن بیماری، راهی بیمارستان شد. در ادامه روند درمان بیماری براساس اطلاعیه دفتر نخست‌وزیری، وضعیت بوریس جانسون رو به وخامت گذاشت و بنا به توصیه تیم درمانی، او به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد. جانسون بعد از گذشت 22روز، توانست بر بیماری غلبه کند و کار خود را در دفتر نخست‌وزیری بریتانیا از سر بگیرد. ناگفته نماند که در کنار جانسون، وزیر بهداشت و مشاور ارشد دولت او نیز به این بیماری مبتلا شدند.



 پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس نیز ازجمله مقامات بریتانیایی مبتلا به کرونا بود. فرزند ارشد ملکه انگلیس که پا به هفتادویک‌سالگی گذاشته، برای گذران دوران قرنطینه راهی اسکاتلند شد. او پس از بهبود، با انتشار ویدئویی در رابطه با کرونا صحبت کرد: «پس از تجربه اخیرم در ابتلا به ویروس کرونا که خوشبختانه نشانه‌های نسبتا خفیفی داشت حال خود را در سوی دیگر بیماری یافته‌ام اما هنوز فاصله‌گذاری اجتماعی و جداسازی کلی را رعایت می‌کنم».



 خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو هم جزو چهره‌های سیاسی مبتلا به کروناست که برای درمان بیماری راهی بیمارستان شده است.
 پیتر داتون، وزیر کشور استرالیا، خبر بیماری‌اش را از طریق توییتر اطلاع‌رسانی کرد و پس از ابتلا به کرونا نوشت: «صبح با تب و گلو درد از خواب بیدار شدم و به بیمارستانی در کوئینزلند مراجعه کردم و آزمایش کرونا دادم و نتیجه آن مثبت بود». او نیز با گذشت زمان بر بیماری غلبه کرد.



  فرانک ریستر، وزیر فرهنگ فرانسه، نخستین وزیر دولت مکرون بود که به کرونا مبتلا و با گذشت زمان درمان شد.
 بنتو آلباکرک، وزیر معدن و انرژی برزیل، دومین عضو کابینه برزیل بود که بعد از آگوستو النو، مشاور امنیت ملی، تست کرونایش مثبت اعلام شد، اما هیچ نشانه‌ای از بیماری از خود بروز نداد.
 میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، در پیامی ویدئویی گفت که به کرونا مبتلا شد و یک‌ ماه بعد و با گذران دوران نقاهت در محل کار خود حاضر شد.



 خبر کرونا گرفتن میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، در یازدهمین روز اردیبهشت‌ماه منتشر شد. او اکنون با قرنطینه، در تلاش است تا از دست کرونا خلاصی یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید