• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 27 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100783
+
-

مسیر ورود پول و سرمایه‌گذاران جدید به بورس

در شرایطی که نزول بورس در هفته گذشته به شائبه خروج پول از بورس دامن زده، تازه‌ترین آمارهای رئیس سازمان بورس نشان می‌دهد جریان ورود نقدینگی به بورس احتمالا به‌زودی متوقف نخواهد شد. به گفته او از اول امسال تاکنون 45هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بورس شده و روزانه 150هزار سهامداران جدید وارد بورس می‌شوند.به گزارش همشهری، روند پر شتاب رشد شاخص بورس در هفته قبل متوقف شد و شاخص بورس 3روز متوالی نزول کرد این نزول گمانه زنی در مورد آغاز روند خروج پول از بازار سرمایه را تقویت کرد؛ به‌ویژه آنکه ظرف هفته گذشته بازار‌های طلا و ارز هم با رشد مواجه شدند و این نگرانی را ایجاد کردند که بخشی از نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز هدایت شود.

آمار‌های تازه از ورود سرمایه‌گذاران و پول‌های جدید
آمارهای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس نشان می‌دهد روند ورود سهامداران تازه به بورس همچنان ادامه دارد و همین حالا روزانه 150هزار سرمایه‌گذار جدید وارد بورس می‌شوند. حسن قالیباف اصل تأکید کرده؛ در 2‌ماه اخیر یک میلیون و 600هزار کد برای سهامداران جدید صادر و 45هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شده؛ رقمی که از پارسال 50درصد بیشتر است. این آمار را علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران هم به نوع دیگری تکرار کرده و گفته است: روزانه 1500میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سهام می‌شود.
آمارهای موجود از روند معاملات بازار سهام نشان می‌دهد ارزش کل معاملات بازار سهام به روزانه 20هزار میلیارد تومان رسیده و چنانچه این رویه تا پایان سال ادامه داشته باشد می‌توان انتظار داشت برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه نسبت گردش معاملات بازار سهام از مرز 100درصد هم فراتر رود. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد اگر رونق بورس ادامه یابد ارزش کل معاملات انجام شده در سال99 از مرز 5000هزار میلیارد تومان هم فراتر می‌رود. تا همین چند سال پیش ارزش کل روزانه معاملات بازار سهام به زحمت به 500میلیارد تومان می‌رسید. ارزش روزانه معاملات که یکی از کلیدی‌ترین فاکتور‌های توسعه یافتگی بورس‌هاست.

ادامه حمایت‌ها از بورس
همزمان با انتشار اطلاعات تازه از ورود نقدینگی به بورس، وزیر اقتصاد نیز خواستار آن شده که هر هفته سهام یک شرکت جدید در بورس عرضه شود. به‌گفته تحلیلگران یکی از دلایل هجوم نقدینگی به بورس افزایش تعداد عرضه‌های اولیه بوده که جذابیت خرید سهام را در بورس نسبت به گذشته بسیار بیشتر کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهد بازده سرمایه‌گذاری در تمام عرضه‌های اولیه بیش از میانگین کل بازار بوده و بخشی از دلایل ورود نقدینگی در طول چند سال گذشته ناشی از عرضه سهام شرکت‌های جدید بوده است. بر همین اساس فرهاد دژپسند گفت: امیدواریم در قالب برنامه‌ای مدون دست‌کم هفته‌ای یک شرکت بزرگ بخش خصوصی، سهام خود را در بورس عرضه کند. سخنان وزیر اقتصاد درپی آن بیان شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وزارت اقتصاد را مکلف کرد سهام همه شرکت‌های زیر مجموعه دولت را وارد بورس کند. برآورد‌های همشهری نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت‌های دولتی 2400هزار میلیارد تومان است که درصورت عرضه در بورس می‌تواند نقدینگی را بیش از گذشته برای ورود به بورس تحریک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید