• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100587
+
-

درخواست قصاص قاتلی که آزاد بود

داخلی
درخواست قصاص قاتلی که آزاد بود


با گذشت 20سال از قتل مردی در پایتخت، دختر مقتول در حالی خواستار قصاص قاتل پدرش شده که خواهر و برادرش 5سال قبل قاتل را بخشیدند و او از زندان آزاد شده بود. با درخواست تازه دختر مقتول، قاتل که آزاد شده بود بازداشت و روانه زندان شد.
به گزارش همشهری، نخستین برگ این پرونده 14اسفند سال79 ورق خورد. آن روز با پیدا شدن جسد مردی زیر پل تهرانسر که با ضربات چاقو به قتل رسیده بود، ‌تحقیقات در این پرونده برای کشف راز جنایت آغاز شد. مأموران در ابتدا باید هویت مقتول را شناسایی می‌کردند به همین دلیل به سراغ پرونده‌های افراد گمشده رفتند و با بررسی آنها موفق شدند هویت جسد را شناسایی کنند. وی مردی میانسال بود که همسر وی یک روز پیش از کشف جسد گزارش ناپدید شدن او را به پلیس اعلام کرد. مشخصاتی که او اعلام کرده بود با جسد مطابقت داشت، با این حال همسر مرد ناپدید شده به پزشکی قانونی رفت و با دیدن جسد، شوهرش را شناسایی کرد.

ردپای همسر
تیم تحقیق در مرحله بعد به جست‌وجو پرداخت تا عامل یا عاملان این جنایت را شناسایی کند. آنها در ابتدا به تحقیق از همسر مقتول پرداختند. او می‌گفت آخرین بار شوهرش برای انجام کاری از خانه خارج شده و دیگر بازنگشته است. او مدعی بود که همسرش با هیچ‌کس خصومتی نداشته است. با وجود این کارآگاهان به تحقیقات خود ادامه دادند و به حقایقی دست یافتند. یافته‌های کارآگاهان نشان می‌داد که مقتول از مدت‌ها قبل با همسرش اختلاف شدیدی داشته است. این موضوع فرضیه جنایت از سوی همسر مقتول را قوت می‌بخشید. وقتی مشخص شد که ردپای این زن در جنایت وجود دارد و او حقیقت را کتمان می‌کند، ‌دستور بازداشت او صادر شد.

اعتراف
اگرچه همسر مقتول مدعی بود که نقشی در قتل همسرش ندارد اما وقتی شواهد را علیه خود دید لب به اعتراف گشود و راز قتل شوهرش را فاش کرد. وی گفت: مدت‌ها می‌شد که با وجود 2دختر و پسر با شوهرم دچار اختلاف شده بودم. او معتاد به مواد‌مخدر شده بود و ما را اذیت می‌کرد. بی‌خبر از من، وسایل‌ خانه را می‌فروخت و اگر اعتراض می‌کردم مرا به باد کتک می‌گرفت. دیگر از این وضعیت خسته شده بودم تا اینکه نقشه قتل او را کشیدم. وی ادامه داد: برای اجرای این نقشه به سراغ پسر 16ساله‌ام و دوست او به نام حمید که 22ساله بود رفتم. حمید از مشکلات زندگی ما باخبر بود و می‌دانست که شوهرم ما را اذیت می‌کند. معمولا من و پسرم با حمید درد دل می‌کردیم و او حاضر شد تا در کشتن شوهرم به ما کمک کند. وی ادامه داد: شب حادثه با برنامه‌ریزی قبلی حمید به خانه ما آمد و من به همراه دخترانم خانه را ترک کردیم. پسرم و دوستش حمید، با ضربات چاقو شوهرم را به قتل رسانده و بعد او را دور پتویی پیچیدند و زیر پل تهرانسر رهایش کردند.
با اعتراف این زن و افشای راز جنایت، ‌دستور بازداشت پسر 16ساله وی و دوستش حمید صادر شد و آنها ساعتی بعد در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شدند.

قصاص و زندان
پسر16ساله مقتول و دوستش حمید در بازجویی‌ها به قتل اقرار کردند و به بازسازی صحنه قتل پرداختند. متهمان روانه زندان شدند و بعد از مدتی در دادگاه جنایی پای میز محاکمه رفتند. با حکم دادگاه پسر16ساله و دوستش به اتهام مشارکت در قتل به قصاص و همسر مقتول نیز به اتهام معاونت در قتل به 15سال زندان محکوم شد. حکم صادر شده به تأیید قضات دیوان عالی کشور رسید و پسر نوجوان نیز پس از 2سال زندانی بودن در کانون اصلاح و تربیت به زندان رجایی‌شهر انتقال یافت.

آزادی و بخشش 
چند سالی از جنایت و زندانی شدن متهمان گذشت و همسر مقتول نیز که حدود 10سال از حبسش گذشته بود، از زندان آزاد شد. 2متهم دیگر اما همچنان در زندان بودند تا اینکه اولیای دم که آن زمان پدر و مادر مقتول بودند راهی دادسرا شدند و نوه‌شان را بخشیدند. آنها از قصاص نوه‌شان صرف‌نظرکردند اما خواستار قصاص متهم دیگر یعنی دوست نوه‌شان شدند. به این ترتیب با بخشش اولیای دم پسر مقتول هم همزمان با مادرش از زندان آزاد شد.
چند روز بعد از آزادی تنها پسر جوان مقتول (متهم به قتل) به همراه یکی از خواهرانش راهی دادسرای جنایی تهران شد و دوستش که قاتل پدرشان بود را بخشیدند. اما خواهر دیگر وی حاضر به بخشش نشد و برای متهم درخواست قصاص کرد. او باید تفاضل دیه را در حق خواهر و برادرش که قاتل را بخشیده بودند، پرداخت می‌کرد تا حکم قصاص اجرا می‌شد اما او پرداخت نکرده و پرونده بلاتکلیف باقی ماند. به همین دلیل حدود 4یا 5سال پیش عامل جنایت با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

درخواست تازه 
متهم به قتل که موفق شده با سپردن وثیقه و پس از حدود 15سال حبس از زندان آزاد شود مدتی بعد به خواستگاری رفت و پای سفره عقد نشست. این مرد سال بعد پدر شد و مشغول به‌کار و زندگی‌اش بود که چند روز قبل یکی از دختران مقتول راهی دادسرای جنایی تهران شد و درخواست کرد تا هرچه زودتر حکم قصاص قاتل پدرش اجرا شود. دختر مقتول حتی تفاضل دیه خواهر و برادرش را که قاتل را بخشیده بودند، پرداخت کرد. با درخواست تازه ولی دم، قاضی جنایی دستور بازداشت قاتلی که حدود 5سال قبل آزاد شده و تشکیل زندگی داده بود را صادر کرد. به این ترتیب چند روز قبل حمید که 42ساله شده بازداشت شد و به زندان رجایی شهر انتقال یافت. این پرونده جنایی باردیگر به جریان افتاده و از سوی دیگر رایزنی‌ها و تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران برای جلب رضایت دختر مقتول که تنها ولی دم پرونده است که قصاص می‌خواهد آغاز شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید