• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100529
+
-

استارتاپ‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری در فهرست انتظار بازار سهام

صف متقاضیان ورود به بورس طولانی‌تر شد

بورس
صف متقاضیان ورود به بورس طولانی‌تر شد

در طول روز‌های گذشته بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌ها از عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه‌شان در بورس خبر داده‌اند. شهرداری تهران و وزارت ارتباطات هم دیروز به جمع نهاد‌هایی پیوستند که قرار است سهام برخی شرکت هایشان را در بورس عرضه کنند. آنطور که مدیر پذیرش بورس تهران خبر داده 11شرکت در نوبت ورود به بورس هستند، اما اطلاعات همشهری نشان می‌دهد فهرست متقاضیان ورود به بورس و همینطور فرابورس روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شود.

به گزارش همشهری، 6نهاد بزرگ شبه دولتی که بخش بزرگی از اقتصاد ایران را در اختیار خود دارند، ظرف روز‌های گذشته اعلام کرده‌اند قصد دارند سهام برخی شرکت هایشان را وارد بورس کنند. این 6نهاد بزرگ شبه دولتی شامل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوق بازنشستگی فولاد جمعا 585شرکت را تحت مدیریت خود دارند و قرار است سهام 7.5درصد از این شرکت‌ها وارد بورس شود با این حال آستان قدس رضوی و قرارگاه خاتم الانبیا به‌عنوان 2هلدینگ بزرگ شبه دولتی برای ورود شرکت‌هایشان به بورس تاکنون برنامه‌ای ارائه نداده‌اند.هرچند مشخص نیست تا چه حد وعده شبه دولتی‌ها برای عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه‌شان در بورس محقق شود. با این حال روزبه‌روز بر فهرست شرکت‌ها و نهاد‌هایی که قرار است سهام شرکت‌های زیر مجموعه‌شان را وارد بورس کنند اضافه می‌شود. 

فهرست جدید متقاضیان
اطلاعات دریافتی همشهری نشان می‌دهد شرکت‌های، تپسی، دیجی کالا، کافه بازار صبا ایده، شهروند، میادین میوه و تره‌بار، شهر آفتاب، هلدینگ فولاد تجارت دالاهو، سرمایه‌گذاری سیمان تامین، زغال سنگ پرورده طبس، چوب خزرکاسپین، شیمی بافت، کاغذ لطیف، لاستیک یزد، کارگزاری صبا تامین و تامین سرمایه امین در صف عرضه بورس قرار دارند.
به‌نظر می‌رسد درصورت ورود شرکت‌های جدید به بورس، بازار سهام ایران با استاندارد‌های جهانی تطابق بیشتری پیدا کند. مطابق برخی برآورد‌های انجام شده فقط 5درصد از شرکت‌های فعال در اقتصاد ایران در بورس حضور دارند درحالی‌که این نسبت در کشور‌های توسعه یافته به‌مراتب بیشتر است و اغلب برند‌ها و شرکت‌های معتبر سهام‌شان در بورس دادوستد می‌شود.کارشناسان انتقاد‌های زیادی به روند کند پذیرش شرکت‌های جدید در بورس دارند و معتقدند؛ سرعت پذیرش شرکت‌های جدید به بورس باید بیشتر شود.

برنامه‌های شهرداری تهران
همگام با سایر نهاد‌ها دیروز شهردار تهران از برنامه عرضه اولیه سهام شهروند، میادین میوه و تره‌بار و شهر آفتاب خبر داد.پیروزحناچی گفت: از فرصت بورس برای عرضه اولیه سهام شهروند، میادین میوه و تره‌بار و همچنین شهر آفتاب استفاده می‌کنیم و مترو را نیز با اوراق مشارکت توسعه می‌دهیم.او افزود:شهرداری تهران حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارد که بخش قابل‌توجهی از آن شامل املاک و ساختما‌ن‌هاست که در فرصت فعلی بازار سرمایه‌ می‌تواند تکیه‌گاه انتشار اوراق بهادار شود تا با فروش آن در بورس، جریان نقد قوی برای پرداخت بدهی‌های شهرداری و تامین مالی هزینه‌های نجومی شهر شکل بگیرد.

عرضه دانش بنیان‌ها 
به‌دنبال شهردار تهران، معاون وزیر ارتباطات نیز از عرضه اولیه سهام 4شرکت استارتاپی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: حضور این شرکت‌ها تغییرات بزرگی در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایجاد می‌کند. امیر ناظمی با اشاره به ضرورت حضور شرکت‌های استارتاپی در بازار سرمایه گفت: با تغییرات اخیر در سازمان بورس، هماهنگی‌ها برای حضور هرچه سریع‌تر شرکت‌های استارتاپی انجام شده تا نخستین شرکت‌های استارتاپی برای ورود به بازار سرمایه آماده شوند. او ادامه داد: درگام نخست شرکت‌های دارای صورت‌های مالی شفاف و بزرگ برای ورود به بورس انتخاب و اعلام آمادگی کرده‌اند و حضور 4شرکت صبا ایده، کافه بازار به‌صورت انفرادی بدون حضور هلدینگ هزار دستان، تپسی و دیجی‌کالا در بورس قطعی شده و جزئیات در حال نهایی شدن است. به گفته ناظمی، مراحل پذیرش و عرضه سهام تا کمتر از 6ماه آینده نهایی می‌شود با ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه، تغییرات بزرگی در حوزه اکوسیستم اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای نوآور رخ خواهد داد که برای بورس نیز جذاب است.

۱۱ شرکت جدید در نوبت پذیرش 
مدیر پذیرش بورس تهران هم از بررسی پذیرش و درج نماد ۱۱ شرکت دیگر به جز زرماکارون و ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح در دستورالعمل ورود شرکت‌های جدید خبر داد. 
محمد امین قهرمانی در پاسخ به اینکه چند شرکت در مراحل رسیدگی هیأت پذیرش بورس تهران قرار دارند گفت: به جز شرکت توسعه صنعتی غذایی زر (زرماکارون) که پذیرش نهایی شده و به‌زودی در بورس درج نماد و آماده عرضه اولیه می‌شود، 11شرکت دیگر در مرحله پذیرش و درج نماد هستند که فعلا امکان اعلام اسامی نیست.
او ادامه داد: 8تا 9شرکت هم در نوبت هیأت پذیرش هستند که تا آخر خرداد، تعیین تکلیف می‌شوند.این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که با توجه به تأکید رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد مبنی بر عرضه سهام شرکت‌ها، بورس تهران چه اقداماتی انجام و چه برنامه‌هایی دارد توضیح داد: هیأت پذیرش بورس تهران هر هفته و گاه در هر هفته، 2بار تشکیل جلسه می‌دهد. به‌طوری که تعداد جلسات و بررسی شرکت‌ها نسبت به سال گذشته 4برابر شده است. قهرمانی افزود: علاوه بر اصلاحاتی با هدف تسهیل در شرایط پذیرش شرکت‌های جدید به سازمان بورس پیشنهاد شده که در حال بررسی است و درصورت تصویب هیأت مدیره سازمان، شرایط و فرایند ورود شرکت‌ها همراه با حفظ کیفیت و شفافیت، بهتر و سریع‌تر می‌شود و گزارش‌ها و بررسی‌های لازم در زمان کمتری آماده می‌شودو در اختیار هیأت پذیرش و سازمان بورس قرار می‌گیرد.

     جزئیات ورود شرکت‌های شهرداری به بورس

رئیس شورای شهر تهران ورود شرکت‌های شهرداری به بورس را ازجمله راهبردهای مدیریتی امسال اعلام کرد و گفت: به‌دلیل ساختار پیچیده این شرکت‌ها مسیر سختی را در پیش خواهیم داشت و لازم است که اصلاح ساختار بزرگی در مدیریت شهری ایجاد شود. محسن هاشمی با بیان اینکه برای عرضه شرکت‌ها در فرابورس برای سودآور بودن آنها الزامی وجود ندارد و بسیاری از شرکت‌های عرضه شده در این بازار زیان‌ده بوده‌اند، ادامه داد: یکی از اهداف این راهبرد انجام اصلاحات و رفع مشکلات؛ با چابک‌سازی و شفاف‌سازی شرکت‌هاست تا بتوانیم آنها را کارآمد‌تر کنیم نه اینکه به‌عنوان یک قلک یا محل تامین کسری بودجه به واگذاری آنها نگاه کنیم. رئیس شورای شهر تهران در مورد چشم‌انداز ورود شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران به بورس گفت: واقعیت این است که این مسیر بسیار سخت و پیچیده است، زیرا شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران ساختاری پیچیده و تو در تو دارند.بنابراین ما با یک پروژه اصلاح ساختاری بزرگ در مدیریت شهری مواجهیم که البته سختی و پیچیده بودن آن نباید مانع آغاز این مسیر شود.

     شرکت‌های کافه بازار، تپسی، دیجی کالا، صبا ایده، شهروند، میادین میوه و تره‌بار، شهر آفتاب، هلدینگ فولاد تجارت دالاهو، سرمایه‌گذاری سیمان تامین، زغال سنگ پرورده طبس، چوب خزرکاسپین، شیمی بافت، کاغذ لطیف، لاستیک یزد، کارگزاری صبا تامین و تامین سرمایه امین در صف ورود به بورس قرار گرفتند

این خبر را به اشتراک بگذارید