• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100496
+
-

گزارش «همشهری» از وضعیت ابتلا و شیوع کووید-19

45نفر دیگر در ایران، قربانی کرونا شدند

45نفر دیگر در ایران، قربانی کرونا شدند

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه وضعیت کرونا در کشور عادی نشده است، هشدار داد: درصورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، بیماری می‌تواند به سرعت بازگردد و همه را گرفتار کند.
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۱۶۸۳بیمار جدید کوویدـ 19در کشور خبر داد. به گفته او، مجموع بیماران کوویدـ 19در کشور به ۱۰۹۲۸۶نفر رسیده است. ۴۵بیمار دیگر هم جان‌شان را از دست داده‌اند. به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۶۸۵ نفر رسید.۲۷۰۳ نفر از بیماران مبتلا در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

خوزستان در صدر خبرها
خوزستان و پس از آن تهران همچنان در صدر خبرهای مربوط به کرونا هستند. بالاگرفتن روند ابتلا و بستری در خوزستان منجر به تصمیمات تازه‌ای در استان شده است؛ مثل محدودیت در 9شهرستان این استان. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان گفته درصد ابتلا به بیماری در استان 60درصد بیشتر شده؛ چراکه با خروج شهرها از وضعیت نیمه تعطیل و قرنطینه خانگی مردم فکر کرده‌اند که بیماری تمام‌ شده و فعالیت‌های روزانه را از سر گرفته‌اند. مسئولان وزارت بهداشت هم در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که خوزستان، جزو استان‌هایی بوده که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن جدی گرفته نشده و برگزاری مراسم مختلف زمینه‌ساز شیوع بیماری شده؛ رفتارهای اجتماعی پرخطری که پیامد آن اکنون روشن شده است. براساس اعلام وزارت بهداشت در جنوب ایران در استانی مانند بوشهر ۹۴درصد موارد و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و در استان دیگری مانند خوزستان به‌ویژه شهر اهواز تنها ۴۰درصد مردم پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت دراین‌باره گفت: «در استان خوزستان الان مشکلاتی داریم که دقیقا بعد از بازگشایی‌ها، به‌دلیل رعایت نکردن همین اتفاق افتاده. اوضاع به‌گونه‌ای شد که به عقب برگشتیم. در برخی شهرستان‌های استان خوزستان مجددا تعطیلی برقرار شده و برخی اماکن و ادارات تعطیل شده‌اند. این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد؛ درحالی‌که در بوشهر با رعایت فاصله اجتماعی شاهد کاهش آمار ابتلا و بستری هستیم.»
 رئیسی تأکید کرده درصورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود، این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد. او گفت: «همکاری فوق‌العاده‌ای که مردم انجام دادند در حوزه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی، باعث شد الگویی که در کشور ما رخ داد، بسیار قابل توجه باشد. بعد از ورود مردم و کنترل خوبی که انجام شد، افت بسیار خوبی در بیماری داشتیم.»
به گفته معاون وزیر بهداشت، وضعیت کرونا عادی نشده است و مردم باید رعایت کنند؛ چراکه کرونا وجود دارد و می‌تواند با شدت قابل برگشت باشد و شیوع پیدا کند. او می‌گوید: «اگر مردم نقش خود را تمام‌شده بدانند و رعایت نکنند و فکر کنند که این بیماری عادی شده است، بیماری می‌تواند به‌سرعت برگردد و همه را گرفتار کند.»

آخرین وضعیت تهران
رئیسی، معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش موارد ابتلا در تهران و احتمال تشدید محدودیت‌ها، گفت: «این موضوع یک بحث کلی در کشور است، همانطور که برای خوزستان این تصمیم را گرفتیم، اگر در استان یا شهری موارد بستری افزایش یابد و ببینیم که موارد بستری و ابتلا و اپیدمی در حال گسترش است، باید سختگیری‌های بیشتری درباره بحث حضور مردم در اماکن و محل‌های تجمع انجام دهیم. البته یکسری مشاغل هنوز پرریسک هستند که هنوز آنها را بازگشایی نکرده‌ایم و اگر در استانی ببینیم موارد ابتلا افزایش یافته و حتی ثابت مانده است، قطعا اجازه شروع به‌ کار آن مشاغل را نمی‌دهیم. باید آمارها نزولی باشد تا بتوانیم مشاغل پرریسک را باز کنیم؛ بنابراین همه‌‌چیز به رعایت مردم بستگی دارد، بی‌توجهی مردم به پروتکل‌ها می‌تواند شاخص مهمی برای بازگشت به عقب یا کند عمل کردن در بازگشایی‌ها باشد.»

چگونگی بازگشایی مساجد در شب‌های قدر؛ بعدازظهر امروز
رئیسی درباره جزئیات پروتکل بازگشایی مساجد در شب‌های قدر، گفت: « ما و یکی از بحث‌هایی که مطرح شده است این است که قطعا همه مردم متدین و مسلمان ایران منتظر بودیم که‌ ماه مبارک رمضان و شب‌های احیا بیاید چون سرنوشت افراد در این شب‌ها رقم می‌خورد. همه ما دوست داریم که این محیط فراهم شود و بتوانیم در مساجد و مراسم حضور پیدا کنیم. منتها نکته دیگری که وجود دارد درباره رعایت پروتکل‌هاست و به‌عبارتی این نگرانی وجود دارد که این تجمعات باعث شود که میزان شیوع و ابتلا افزایش یابد.» رئیسی از مردم خواست با توجه به شرایط نهایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند در این مراسم حاضر شوند. به‌گفته او، چند نکته اصلی وجود دارد: «یکی اینکه ترجیح ما این است که اگر در این 3 شب قرار است مراسمی برگزار شود، اولا با یک ظرفیت محدود برگزار شود؛ دوما اینکه ترجیحا در فضای باز برگزار شود، سوما حداقل فاصله از طرفین و از پشت سر و جلوی هر فرد، حدود حداقل یک متر باشد.» معاون وزیر بهداشت ادامه داد: «در عین حال استفاده از ماسک و دستکش و همینطور مهر و قرآن شخصی توصیه می‌شود. اگر فضا سربسته بود، حداکثر از یک‌چهارم فضا استفاده شود؛ مثلا اگر یک حسینیه ۲۰۰نفر گنجایش دارد، حداکثر ۵۰نفر در آن حضور یابند. اقدام دیگری که با همکاری صدا و سیما انجام شده این است که بسیاری از افراد که می‌خواهند در خانه این مراسم را برگزار کنند، صداوسیما از مکان‌های خاص مراسم را به‌صورت زنده و در کانال‌های مختلف پخش کند. هیأت امنا و امام جماعت مساجد باید این پروتکل‌ها را رعایت کنند. حداکثر زمانی که برای برگزاری شب‌های احیا گذاشتیم، 2ساعت است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید