• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100461
+
-

حسگرهایی برای ردگیری بوی بمب

شرکت ایرباس با همکاری یک استارتاپ می‌خواهد از طریق بو، مواد منفجره جاسازی‌شده را پیدا‌ کند

جهان استارتاپ‍‍‍‍ی
حسگرهایی برای ردگیری بوی بمب


شرکت هواپیماسازی ایرباس قصد دارد یک «بینی الکترونیک» را که از سلول‌های بیولوژیک استفاده کرده و ساختاری شبیه به سگ‌های بمب‌یاب دارد مورد‌آزمایش قرار‌دهد. در واقع این شرکت قصد دارد که نوعی حسگر را مورد‌امتحان قرار‌دهد تا بتواند فرودگاه‌ها را در برابر حملات تروریستی و بمب‌گذاری ایمن‌تر کند.

عروس دریایی
شرکت ایرباس در این راه از حسگرهایی شبیه به عروس دریایی استفاده خواهد کرد که به وسیله یک استارتاپ آمریکایی ساخته می‌شود؛ استارتاپی که دفتر مرکزی آن در ایالت کالیفرنیا قرار‌دارد و حوزه‌اش فعالیت در زمینه بیوتکنولوژی است. به گزارش روزنامه «فایننشال تایمز»، استارتاپ کانیکو و ایرباس در زمینه تولید این حسگرها به توافق رسیده‌اند و قرار است  برنامه آنها تا پایان سال‌جاری در چندین فرودگاه به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری برسد.

درباره کانیکو
دفتر مرکزی استارتاپ کانیکو در شهر سن‌رافائل ایالت کالیفرنیا واقع شده است و این شرکت که در سال2015 تاسیس شده، 20کارمند ثابت دارد. این استارتاپ با شعار «آینده نامعلوم است»، ساختن سلول‌های بیوتکنولوژیک را یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای مواجهه با دنیای آینده دانسته است. بر اساس آنچه این استارتاپ در وب‌سایت خود نوشته، آنها در زمینه امنیت، صنایع نظامی و صنایع کشاورزی می‌توانند خدمات‌رسانی کنند و همکاری با شرکت اروپایی ایرباس نیز در حوزه امنیت انجام می‌پذیرد.

کارکرد حسگرها
به گزارش همشهر‍‍‍‍ی، حسگری که قرار است در بینی الکترونیک شرکت ایرباس کار کند، از پردازنده‌های سیلیکونی تقویت‌شده توسط سلول‌های زنده خواهد بود. فناوری‌ای که شاید بتواند کمک بزرگی برای برقراری امنیت به‌حساب‌ آید. اوشیورنویا آگابی بنیانگذار شرکت «کانیکو» که تجربه بسیار زیادی در زمینه فناوری سیستم‌های سلولی و همچنین مدیریت استراتژی داشته و به 5زبان زنده دنیا تسلط دارد درخصوص حسگرها می‌گوید: «ما فناوری‌ای ایجاد کرده‌ایم که می‌تواند بوی بمب و مواد منفجره را تشخیص دهد. این حسگر، هوا را تنفس می‌کند و از طریق تجزیه و تحلیل آن می‌تواند به شما بگوید که چه چیزی در هواست. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که سلول‌های بیولوژیک، سلول‌های «Hek» یا آستروسیت‌ها (سلول‌های مغزی) را گرفته و آنها را به‌طور ژنتیک برای تبدیل شدن به گیرنده‌های بویایی اصلاح می‌کنیم».

بحران کرونا و تشخیص بیماری‌ها
با توجه به شیوع ویروس کرونای جدید و بیماری همه‌گیر کووید-19، شرکت‌های مختلف در پی راه‌هایی هستند تا بتوانند خطرات بیولوژیک مانند ویروس‌های مسری را شناسایی کنند. در این میان استارتاپ کانیکو نیز برنامه‌های پزشکی خود را پیش‌می‌برد و در بخش توسعه امنیت فعالیت‌های ویژه‌ای را برای مقابله با بیماری‌ها در پیش‌گرفته است. آنها درحال ساخت حسگرهایی هستند که می‌تواند علائم سرطان را تشخیص دهد؛ درست به همان روشی که سگ‌ها می‌توانند سرطان پروستات را با دقت بالا تشخیص دهند.
آگابی در این ارتباط نیز گفت: «شما صبح از خواب بیدار می‌شوید، در دستگاه ما می‌دمید (فوت می‌کنید) و متخصصان ما وضعیت سلامتی شما را مورد بررسی قرار‌می‌دهند؛ این یکی از چشم‌اندازهای بزرگ شرکت ماست».

امید به موفقیت
پیش از این دستگاه‌هایی در فرودگاه‌ها نصب‌شده‌اند که می‌توانند مسافران را مورد ‌بررسی قرار‌داده و به‌دنبال رد مواد شیمیایی خطرناک باشند. این دستگاه‌ها و حسگرهای‌شان تاکنون عملکرد خیلی موفقی نداشته‌اند و کارشان را آنچنان که انتظار می‌رفت خوب انجام نداده‌اند، بنابراین می‌توان در مورد حسگرهای جدید و عملکرد موفق‌شان نیز با شک و تردید صحبت کرد. در هر حال، اینکه ایرباس تصمیم گرفته تا این حسگرها را امتحان کند و امیدوار باشد که آنها عملکرد قابل‌قبولی داشته باشند، می‌تواند خبر بسیار خوبی برای استارتاپ کانیکو باشد. همکاری ایرباس با این استارتاپ مربوط به این روزها نمی‌شود و سابقه‌ای سه‌ساله دارد. در واقع آنها از سال2017درخصوص مسائل امنیتی با یکدیگر کار کرده‌اند و در این میان، غول هواپیماسازی دنیا بر این باور است که کانیکو می‌تواند یک راه‌حل امنیتی شگرف را در دنیا ایجاد کند؛ راه‌حلی که می‌تواند امنیت بیشتری را برای مسافران در داخل هواپیما و فرودگاه‌ به‌وجود‌آورد.


پردازنده‌ سیلیکونی تقویت‌شده
حسگری که قرار است در بینی الکترونیک شرکت ایرباس کار کند، از پردازنده‌های سیلیکونی تقویت‌شده توسط سلول‌های زنده خواهد بود؛ فناوری‌ای که شاید بتواند کمک بزرگی برای برقراری امنیت به‌حساب‌ آید

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :