• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100303
+
-

قاضی‌زاده: سازمان بازرسی پیگیر قرارداد ویلموتس است

تلاش می‌کنیم تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس قبل از پایان این مجلس قرائت شود

قاضی‌زاده: سازمان بازرسی پیگیر قرارداد ویلموتس است

محمد زارعی

احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی و از فعال‌ترین نمایندگان مجلس در حوزه ورزش است. او که این روزها درگیر چندین پرونده ورزشی ازجمله قرارداد مارک ویلموتس و اساسنامه فدراسیون فوتبال است، در گفت‌وگویی با خبرنگار همشهری به سؤالات او در این خصوص پاسخ داده است.

  در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی آیا از عملکرد خودتان در حوزه ورزش راضی بودید؟
نمی‌شود گفت صد‌درصد بله و نمی‌شود گفت صد‌درصد خیر. به‌طور نسبی در بعضی جاها توفیقاتی بوده است. در بعضی جاها هم هنوز نیازمند تلاش‌های بیشتری هستیم. به‌هرحال یک مسیر جدید را باز کرده‌ایم که ان‌شاءالله اثرگذار باشد.
  وقتی مردم از بیرون به عملکرد نمایندگان مجلس در حوزه ورزش دقت می‌کنند، می‌بینند طی 4سال یا 8سال یکسری صحبت‌ها مطرح می‌شود اما در عمل تغییر چندانی رخ نمی‌دهد. شما در فراکسیون ورزش چه کمکی به ورزش و فوتبال می‌کنید؟ اصلا در دوره‌های اخیر مجلس توانسته کمکی به ورزش بکند؟
منظورتان از کمک، چگونه کمکی است؟ به لحاظ بودجه‌ای ما 27صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای حوزه ورزش گذاشتیم. ضمن اینکه طبق قانون اساسی کل اعتبارات ورزش از مسیر مجلس تصویب و ابلاغ می‌شود؛ یعنی اگر مجلس کمک نکند، کارها می‌ماند. اصولا ماهیت تمام فعالیت‌های ورزشی با بودجه‌های مصوب مجلس دارد انجام می‌شود‌ وگرنه همه باید کرکره فعالیت‌های خودشان را پایین بکشند.

  به‌طور مصداقی شما کجا توانستید در ورزش جلوی یک فساد یا یک فاجعه را بگیرید؟
با قانون منع‌ به‌کارگیری بازنشستگان تا امروز روسای 13فدراسیون جابه‌جا شده‌اند. برخی افراد ناسالم نیز از بعضی پست‌های ورزشی رفته‌اند. بعضی‌ها می‌خواستند افراد ناسالم را در جاهای دیگری سر پست بگذارند ولی نمایندگان مجلس مانع شدند. تحقیق و تفحص‌های زیادی رخ داده است. پرونده‌های کمیسیون اصل90 به قوه قضاییه ارسال شده است. اینها مجموعه کارهایی است که مجلس از بعد نظارتی در ورزش انجام داده است.
  الان در مورد سوءمدیریت‌هایی که در فوتبال (به‌عنوان مثال در مورد پرونده قرارداد ویلموتس) وجود دارد آیا امید دارید برخورد شود؟ شاهد بودیم که وزیر ورزش طی نامه‌ای از وزیر اطلاعات برای پاکسازی در فوتبال کمک خواست.
در مورد قرارداد آقای ویلموتس تحقیقات توسط سازمان بازرسی کل کشور شروع شده و پرونده‌ای باز شده است. طبعا دستگاه‌هایی که از آنها اعتبار گرفته شده، نحوه قرارداد، سازمان تامین اجتماعی، شستا و همه کسانی که لازم است در این پرونده زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند. ان‌شاءالله سازمان بازرسی کل کشور به‌سرعت جمع‌بندی کند. ما هم حمایت می‌کنیم تا این روند تحقیقات به‌خوبی انجام شود.
  علی‌اصغر یوسف‌نژاد یکی دیگر از نمایندگان مجلس در مورد تحقیق و تفحص از 2باشگاه استقلال و پرسپولیس صحبت کرده و به موضوعات عجیب و غریبی اشاره داشت. چه زمانی قرار است متن تحقیق و تفحص در صحن مجلس قرائت شود؟
تلاش ما این است که تا پایان مجلس دهم در همین دو سه هفته باقیمانده این گزارش منتشر و قرائت شود. من خودم با آقای طباطبایی‌نژاد، رئیس هیأت تفحص، صحبت کردم که سریع‌تر این موضوع را برای قرائت در صحن علنی پیگیری کنند.
  برای شما و نمایندگان مجلس آینده که به ورزش علاقه دارند، پیگیری چه موضوعاتی در اولویت خواهد بود؟ آیا به فکر استیضاح وزیر ورزش هم هستید؟
تا پایان عمر این دولت که یک سال مانده است و باید به دقت عملکرد وزیر ورزش را ارزیابی کنیم. البته بخشی از این ارزیابی‌ها را انجام داده و بخشی از تذکرات و نکات لازم را هم گفته‌ایم. باید گفت در پیکره ورزش کشورمان نیاز به اصلاحات اساسی وجود دارد. به‌عنوان مثال، الان فوتبال‌مان اساسنامه ندارد و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. یکی از ملاک‌های ما منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها در پیکره ورزش و در سطوح فدراسیون‌ها و استان‌ها‌ست. همه اینها را ارزیابی می‌کنیم و بعد از آن تصمیم نهایی را می‌گیریم.
  در مورد حق پخش، وزیر ورزش ادعا کرده که به یک نتایجی رسیده‌اند. نظر شما چیست؟
راجع به حق پخش قبلا صحبت کردم. برای این کار هیچ مشکل قانونی وجود ندارد. فقط در اجرا باید صداوسیما هرچه‌ سریع‌تر قانون مجلس را اجرا کند.
  در مورد اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال چه صحبتی دارید؟
ما نکاتی در این زمینه داریم که ان‌شاءالله خود مجمع به این نکات رسیدگی کند. ما این نکات را به دوستان خود در مجموعه‌های مختلف انتقال داده‌ایم و جمعی از هیأت‌های فوتبال هم با ما در ارتباط هستند. امیدواریم تصمیم مجمع و تصویبی که دارد صورت می‌گیرد، همان تصویب شود و خدای نکرده تصمیماتی توسط یک گروه خاص و افرادی خاص به اعضای مجمع القا نشود.
  اساسنامه اصلاح‌شده چه زمانی به‌دست شما می‌رسد؟ آیا با شما هم در حال مشورت هستند؟
به‌طور غیرمستقیم بله. در نهایت بعد از تصویب دولت، اساسنامه فدراسیون‌ها برای تطبیق و تأیید نهایی به مجلس می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید