• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100298
+
-

بالاخره به عالیشاه هم بازی می‌رسد!

قانون 5تعویض؛ فرصت بادآورده برای نیمکت‌نشین‌ها

مسابقات فوتبال در بسیاری از نقاط دنیا به‌تدریج از سر گرفته خواهد شد و اتفاق جالب در این میان تصویب قانونی است که موقتا به تیم‌ها اجازه می‌دهد به جای 3تعویض، 5تعویض در هر بازی انجام بدهند. این جزئی از مصوبه اخیر فیفاست که برای حفاظت از بازیکنان در ایام کرونایی تصویب شده. خیلی‌ها نگران شکنندگی بازیکنان در بازگشت از تعطیلات طولانی هستند و حالا این قانون، ریسک مصدومیت آنها را تا حدی کاهش خواهد داد.
هرچند برای جلوگیری از وقت‌کشی، تیم‌ها ناچارند این 5تعویض را حداکثر در 3مقطع از بازی انجام بدهند. در ایران هم شواهد حاکی از آن است که مسابقات لیگ برتر از نیمه دوم خرداد از سر گرفته خواهد شد. بنابراین اجرای قانون 5تعویض، قطعا سر و شکل متفاوتی به بازی‌های باشگاهی کشورمان خواهد داد و بیش از هر چیز دیگری به‌نظر می‌رسد به سود بازیکنان نیمکت‌نشین تیم‌ها تمام خواهد شد.
به‌عنوان مثال پرسپولیس در یک سال گذشته آنقدر پرمهره بوده که به بعضی نفرات مثل امید عالیشاه و سیامک نعمتی به‌ندرت بازی رسیده است. مسئله عالیشاه آنقدر حاد بوده که اختلاف علنی او با سرمربیان تیم را به‌دنبال آورده بود، اما حالا با قانون 5تعویض (اگر در ایران اجرا شود) طبیعتا دست مربیان هم برای به میدان فرستادن این نفرات بازتر خواهد شد. همین شانس برای بازیکنان جوان‌تر هم وجود دارد و یکی مثل مهدی عبدی که بعد از گلزنی در داربی رفت ناپدید شد، شاید فرصت چنددقیقه بازی را پیدا کند و دوباره به چرخه برگردد؛ همینطور آریا برزگر که از زمان حضور در پرسپولیس هنوز بازی به او نرسیده است.
در استقلال هم طبیعتا همین شرایط وجود دارد و شاید قانون 5تعویض به سود مهره‌ای همچون محمد بلبلی تمام شود؛ پدیده نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم که ابتدای فصل به استقلال پیوست اما محروم شد و بعد هم کرونا فرصت بازی را از او گرفت. در مجموع افزایش موقت تعداد تعویض‌ها در مقطع پایانی فصل، شاید شانسی دوباره برای برخی بازیکنان باشد که بتوانند خودشان را به کادرفنی ثابت کنند. این فرصت بادآورده می‌تواند بازنگری باشگاه‌ها در سیاست‌های نقل‌وانتقالاتی‌شان را هم به‌دنبال
 بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید