• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 20 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100203
+
-

پرداخت ۱۵ میلیون دلار به مترو از محل صرفه‌جویی سوخت

حمل‌ونقل
پرداخت ۱۵ میلیون دلار به مترو از محل صرفه‌جویی سوخت

در مورد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران موضوع اصلی همچنان به استفاده شهروندان از ماسک هنگام استفاده از مترو و اتوبوس ارتباط پیدا می‌کند. به گزارش همشهری، این در حالی است که حوزه‌های مترو و اتوبوسرانی برای افزایش بهبود خدمت‌رسانی از نظر کاهش سرفاصله‌های سرویس‌دهی نیازمند حمایت مالی هستند چراکه با ورود واگن‌های جدید به خطوط در حال بهره‌برداری شده مترو و اتوبوس‌های نو به خطوط بی‌آرتی، به‌طور حتم فاصله‌گذاری اجتماعی نیز خودبه‌خود رعایت می‌شود. در این بین وزیر نفت از پرداخت ۱۵ میلیون دلار به شرکت متروی تهران خبر داده است و گفته می‌شود این اقدام با هدف افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با کرونا انجام شده است.
بیژن زنگنه در صفحه خود در توییتر نوشت: «وزارت نفت درقالب شرکت ملی نفت ایران با استفاده از ظرفیت‌های قانونی صرفه‌جویی مصرف سوخت و در اجرای مصوبه شورای اقتصاد این اقدام را انجام داده است. از این محل، بیش از ۱۵ میلیون دلار برای خرید واگن برای افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی به شرکت مترو پرداخت شده است.»
همچنین فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این‌باره گفت: «ما سال گذشته در 2مرحله از تبصره ماده‌۱۵ کمک‌هایی را از وزارت نفت دریافت کردیم که در مرحله اول ۱۲.۶ میلیارد تومان و در مرحله دوم ۱۴۳ میلیارد تومان از محل صرفه جویی سوخت برای توسعه ناوگان مترو به ما پرداخت شد.» وی تأکید کرد: تمامی این اعتبارات برای نگهداری ناوگان استفاده می‌شود، قطارهایی که هم‌اکنون حرکت می‌کنند در بخش نگهداری هزینه‌های بالایی دارند. نوبخت ادامه داد: این کمک‌ها ادامه دار است و در ادامه صرف خرید ناوگان نیز خواهد شد. به گفته نوبخت، هر‌ماه گزارشی از میزان مسافران و سفرهای مترو تهیه می‌شود و اگر این سفرها بیش از مبنای پیش‌بینی شده باشد این اعتبارات به مترو تعلق می‌گیرد که به‌صورت فصلی است.
علی امام، مدیرعامل شرکت مترو نیز اعلام کرد؛ کمک‌هایی که از سوی وزارت نفت اعلام شده به شرکت بهره‌برداری تعلق می‌گیرد و کمک‌های ادامه داری است و هر فصل از محل صرفه جویی سوخت به مترو تعلق می‌گیرد. وی ادامه داد: ما نیز در شرکت مترو قرارداد تأمین ۱۰۵ واگن را با شرکت واگن‌سازی‌ تهران به امضا رسانده‌ایم.

افزوده شدن 2رام قطار مترو تا پایان خرداد به مترو تهران
2رام قطار تا پایان خرداد وارد شبکه مترو تهران خواهد شد. حدود 3هفته پیش اعتباری جهت خرید واگن مترو به شرکت بهره‌برداری مترو تهران از سوی وزارت نفت واریز شد که بخش اعظم این پول قرار است جهت خرید واگن و تعمیر و تأمین قطعات مورد نیاز مترو تهران مورد استفاده قرار گیرد. سال 95قرارداد خرید 70واگن برای مترو تهران با شرکت واگن‌سازی‌ منعقد شد که با تغییر مدیریت در شرکت مترو به‌طور کامل این قرارداد اجرایی نشد و ما موفق شدیم 85درصد از واگن‌های مورد نیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از گمرک ترخیص کنیم. 15درصد دیگر از واگن‌ها و قطعات مورد نیاز در گمرک باقی مانده بود که سال گذشته این موضوع نیز محقق شد، ولی به‌دلیل محدودیت مالی 2 رام قطار وارد چرخه بهره‌برداری نشد و نتوانستیم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کنیم.
هم‌اکنون با کمک وزارت نفت و از محل صرفه‌جویی سوخت دو رام قطار که هزینه‌ای حدود 15میلیارد تومان دارد، از شرکت واگن‌سازی‌ خریداری می‌شود و تا آخر خرداد این دو رام قطار وارد شبکه مترو خواهد شد. البته برای اینکه در همه خطوط یک تا 7مترو سرفاصله حرکت قطارها کاهش و به حدود 2دقیقه برسد، هزار واگن جدید برای مترو تهران نیاز داریم. هر قطار مترو دارای 7واگن است و با کمک‌های وزارت نفت امیدواریم تأمین هر چه بهتر واگن برای مترو تهران انجام شود.

بلوکه شدن ۹۱۰میلیارد تومان پول مترو در   بانک آینده
مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت پرداخت ۹۱۰میلیارد تومان بهای فروش اوراق مشارکت خط 6  و 7 مترو توضیحاتی را ارائه کرد.
به‌گزارش ایسنا، مهدی همتی مقدم در مورد سرانجام ۹۱۰میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه خط ۶ و ۷ مترو که نزد بانک آینده مانده، گفت: از ۳۱ تیرماه سال گذشته ۹۱۰میلیارد تومان بهای اوراق مشارکت فروخته شده، نزد این بانک مانده و متأسفانه هنوز به شهرداری تحویل داده نشده است. وی با بیان اینکه این اوراق برای توسعه مترو در خطوط ۶ و ۷ مترو عرضه شده و براساس قانون باید بهای آن بلافاصله بعد از فروش، به‌حساب ناشر که شهرداری تهران است، واریز می‌شد، گفت: بیش از 10‌ماه از فروش اوراق مشارکت خط ۶ و ۷ مترو گذشته اما هنوز حتی یک ریال از بهای این اوراق به‌حساب شهرداری واریز نشده است.
مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران افزود: این اوراق متعلق به مصوبه سال ۹۷شورای شهر تهران برای انتشار ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت است که انتشار این اوراق به دو قسمت تقسیم شد و دو بانک عامل برای انتشار این اوراق درنظر گرفته شده‌اند که در قسمت اول ۳۹۰ میلیارد تومان توسط بانک صنعت و معدن منتشر شد و در اواخر مهر‌ماه سال گذشته به مترو تزریق شد؛ اما قسمت اصلی این اوراق ۹۱۰میلیارد تومان بود که بانک آینده به‌عنوان بانک عامل شناخته شد که متأسفانه برخلاف بخشنامه بانک مرکزی، مسئولان این بانک هنوز آن را پرداخت نمی‌کنند. همتی مقدم با بیان اینکه اخیرا در مذاکراتی که با مدیرعامل بانک آینده و شهردار تهران داشته‌ایم از ما خواسته شد که شماره حساب بدهیم تا پول اوراق را واریز کنند اما با اینکه 2هفته از این موضوع گذشته، هنوز واریزی نداشتند، ادامه داد: با توجه به اینکه این روزها پول هزینه فرصت زیادی دارد، به‌نظر می‌رسد بانک درنظر دارد این پول را دیرتر بدهد؛ اما با توجه به مصالح شهر و توافقات اخیر می‌بایست این اقدام هرچه سریع‌تر انجام شود تا بتوانیم نسبت به توسعه مترو اقدام کنیم. وی با بیان اینکه اگر در موعد مقرر این پول واریز می‌شد؛ می‌توانستیم شاهد افتتاح ۹ ایستگاه جدید و بیش از ۱۰کیلومتر مترو در تهران باشیم، ادامه داد: حتی می‌توانستیم پیش پرداخت قرارداد ۲۱۰ واگن را نیز پرداخت کنیم و این رفتار سلیقه‌ای بانک آینده قطعا به ضرر مردم شهر بوده و امید است هر چه سریع‌تر این پول را به شهرداری تهران بدهند تا بتوانیم توسعه خط 6 و 7 مترو را سرعت ببخشیم.

توقف فعالیت اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی از سوم خرداد
همه اتوبوس‌های تهران تا سوم خرداد معاینه فنی می‌شوند و پس از این تاریخ اتوبوسی که معاینه فنی نداشته باشد، مجاز به نقل و انتقال مسافران نیست. به گزارش همشهری، محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره انجام معاینه فنی اتوبوس‌های پایتخت اظهار داشت: 2400دستگاه اتوبوس بخش خصوصی در نوبت معاینه فنی قرار دارند؛ همچنین سهمیه جداگانه‌ای برای سامانه‌های اتوبوسرانی درنظر گرفته شده که هر روز اتوبوس‌ها براساس این سهمیه به مراکز معاینه فنی اعزام می‌شوند. وی با تأکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده کل اتوبوس‌های تهران تا سوم خرداد معاینه فنی می‌شوند، خاطرنشان‌کرد: هر اتوبوسی که تا سوم خرداد معاینه فنی نشده باشد، مجاز به فعالیت در ناوگان نخواهد بود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه روند انجام معاینه فنی ناوگان اتوبوسرانی تهران شتاب گرفته است، گفت: روزانه بیش از 200دستگاه اتوبوس در تهران با اعزام به مراکز مربوطه، معاینه فنی می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید