• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100073
+
-

نقشه وکلا برای حقوقدانان

نمایندگان مجلس طرحی را آماده کرده‌اند تا نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان را تغییر دهند

نقشه وکلا برای حقوقدانان

2روز بعد از آنکه مجلس طرحی را درباره اصلاح قانون انتخابات و اصلاح روند بررسی صلاحیت‌ها به تصویب رساند، حالا وکلای مردم طرح جدیدی را در صحن به جریان انداخته‌اند که براساس آن نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان هم تغییر می‌کند. 
طراح این طرح، غلامرضا کاتب، نماینده اصولگرای گرمسار است که در انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شده و در جریان اصلاح قانون انتخابات به صراحت از مهندسی انتخابات در روند بررسی صلاحیت‌ها سخن گفته بود. او در آن جلسه با ذکر روایت رد صلاحیت برادرش گفته بود: «یک حقوقدان که تشخیص هم ندارد می‌گوید تو التزام نداری، کاندیدا می‌گوید دارم، اما حقوقدان نمی‌پذیرد. اینجا ملاک چیست؟ هر چیزی که بگوید اختیار دست حقوقدان شورای نگهبان است و خودش عمل می‌کند و انتخابات را براساس سلیقه خود مهندسی می‌کند و می‌گوید من مهندسی نکردم، من به‌عنوان نمونه می‌گویم در همین انتخابات برادرزاده‌ام در حوزه انتخابیه قم با ۳۲سال سن تأیید شد. وقتی من رد صلاحیت شدم او را منتقل کردیم گرمسار اما وقتی منتقل شد او را ردصلاحیت کردند. خب مهندسی یعنی چه؟ یعنی همین؟» 
غلامرضا کاتب دیروز هم در توجیه طرحی که به مجلس آورده بود، گفت که ما در این طرح می‌خواهیم نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس را اصلاح کنیم تا از اتفاقی که در سال98 در مجلس در زمان رأی‌گیری برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان رخ داد، جلوگیری شود.

اشاره غلامرضا کاتب به ماجرای انتخاب 3حقوقدان در مردادماه سال گذشته بود که باید از بین آقایان عبدالحمید مرتضوی، علی غلامی، هادی طحان‌نظیف، محمد دهقان و محمدحسن صادقی‌مقدم انتخاب می‌شدند. ادعا شده بود که علی غلامی 3 دقیقه قبل از نطق دفاعیه خود انصراف داده است. علی مطهری، نماینده مردم تهران در آن زمان مدعی شد که این اقدام مهندسی رأی در شورای نگهبان بوده است. علی مطهری در گفت‌وگو با ایرنا مدعی شده بود غلامی با تماس آقای عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان مجبور به انصراف شده است. مطهری گفته بود غلامی به وی گفته است از این تماس شوکه شده؛ زیرا این تماس تنها 3 دقیقه قبل از نطق ایشان صورت گرفته و باعث شده ایشان گیج شود. به تعبیر خود ایشان، این انصراف هم غیرارادی بوده است.

حق حقوقدانان تضییع می‌شود
دیروز غلامرضا کاتب با بازخوانی اتفاقات سال گذشته در صحن مجلس، گفت: سال گذشته حین رأی‌گیری حقوقدانان شورای نگهبان یک نفر از کاندیداها انصراف داد، حال اینکه این حقوقدانان توسط رئیس  قوه قضاییه به مجلس معرفی شده بودند. تعدادی از اعضای حقوقدانان در بیرون صحن اصرار کرده بودند یک نفر انصراف دهد تا فرد موردنظر از مجلس رأی آورد. این اتفاق باعث تضییع حقوق نمایندگان شد؛ چون نمایندگان باید از بین دوبرابر افراد معرفی شده فردی را انتخاب کنند. از طرف دیگر حق رئیس قوه قضاییه هم با این اتفاقات تضییع می‌شود چون باید ایشان هم زودتر مطلع شده تا فردی را جایگزین کند.
به‌گزارش ایسنا، کاتب با تأکید بر اینکه باید شورای نگهبان به‌عنوان بزرگ‌ترین رکن تصمیم‌گیری نظام مقید به قانون شود، افزود: درصورت تصویب نهایی این طرح روند انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس اصلاح می‌شود. البته که ما وقتی در کمیسیون تدوین آیین‌نامه در حال بررسی این طرح بودیم یکی از حقوقدانان شورای نگهبان با بنده تماس گرفت و گفت که این طرح را تصویب نکنید چون حتی درصورت تصویب آن را در شورا رد خواهیم کرد. پاسخ من این بود که هنوز معلوم نیست قرار است چه چیزی را تصویب کنیم. به هر حال این احتمال وجود دارد که شورای نگهبان این طرح را رد کند اما ما نمایندگان باید از حقوق خود دفاع کنیم چون وجود انضباط در نظام اداره شورای نگهبان لازم است.

اولویت چیست؟
احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر به‌عنوان مخالف این طرح، گفت: در مهم بودن این موضوع شکی نیست اما اولویت این روزهای کشور ما مقابله با کرونا و تبعات آن است. امروز قیمت‌ها لحظه‌ای بالا می‌رود و بسیاری از مردم برای خوراک روزانه خود با مشکل مواجهند. ما در روزهای پایانی مجلس دهم باید به این اولویت‌ها بپردازیم نه اینکه موضوعی را در دستور کار قرار دهیم که فرصت برای بررسی آن زیاد است.
وی ادامه داد: طرح‌ها و لوایح زیادی در دستور کار مجلس قرار دارد که قطعا اولویت آنها بالاتر است.‌ ای کاش به جای این موارد به موضوع نحوه اختصاص سبد معیشتی به خانواده‌ها می‌پرداختیم یا اینکه از تیم اقتصادی دولت برای ارائه گزارش درباره راهکارهای مقابله با گرانی‌ها دعوت می‌کردیم.

اولویت همین است 

مصطفی کواکبیان، نماینده تهران به‌عنوان موافق بررسی این طرح با اولویت، گفت: ما هم معتقدیم که اولویت این روزها رسیدگی به وضعیت معیشت مردم با شیوع کروناست اما اینهایی که می‌گویند طرح مجلس برای اصلاح روند انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان اولویت نیست، طرحی برای موضوعات دیگر بیاورند و ما هم به آنان رأی می‌دهیم؛ نه اینکه وقت امروز ما به اصلاحات ویرایشی در یک لایحه گذشت. وی افزود: حرف ما این است که باید کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان دوبرابر تعداد مورد نیاز مجلس معرفی شود تا نمایندگان از بین آنها با توجه به سوابق علمی و تجربی‌شان انتخاب کنند. همچنین اگر قرار به انصراف کاندیدایی است قبل از قرار گرفتن موضوع در دستور کار مجلس این کار را انجام دهند. بر این اساس نمایندگان به بررسی با اولویت طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی رأی مثبت دادند. این دومین طرحی است که جمعی از نمایندگان در روزهای گذشته برای اصلاح آنچه مهندسی انتخابات می‌نامند به صحن آورده‌اند. جبهه سومی که مجلس باز کرده است از سوی علی مطهری پیگیری می‌شود. او در نامه‌ای به صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از وی خواسته است استفساریه قانون انتخابات مجلس درباره ردصلاحیت منتخبان مجلس پس از تأیید اولیه را در دستور کار مجمع قرار دهد. این استفساریه بعد از رد صلاحیت مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان در مجلس دهم از سوی مجلس تنظیم شد و پس از رد در شورای نگهبان به مجمع ارسال شد اما از سال95 تاکنون در مجمع بایگانی شده است. حقوقدانان شورای نگهبان با معرفی رئیس قوه قضاییه و رأی مجلس به‌مدت 6سال انتخاب می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :