10
چهار شنبه 9 خرداد 1397
شماره 7397
زیست‌بوم
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

برنج هم برنج‌های قدیم

قلم سبز
تیترِ این یادداشت، برگرفته از ضرب المثل مشهورِ نسل میانسال و کهنسال معاصر است که اغلب با حسرت و به نوعی غلوآمیز از طعم غذاها و میوه‌ها در گذشته‌ها یاد می‌کنند.
ویژه
مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به روند بارش در روزهای آینده گفت: امروز 9خرداد در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، همدان و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی با احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
اقلیم
سرپ00رست‌پژوه0ش00کده اقلیم‌شناسی با بیان اینکه پدیده «بلاکینگ» عامل اصلی در وقوع‌ بارش‌های بهاره در ایران است، گفت: وجود پدیده «بلاکینگ» در فصل بهار روی اروپا موجب شکسته شدن جریان‌های غربی و تغییر مسیر آنها به سوی جنوب اروپا شد و با عبور از روی ایران و خاورمیانه، موجب افزایش بارش در چند‌ ماه گذشته شد.

کسب وکار مجازی گردشگری در برزخ بلاتکلیفی

مرکز توسعه تجارت، شرط جدید فعالیت گردشگری در فضای مجازی را اعلام کرد
گردشگری
5سال است که موضوع دریافت مجوز برای تاسیس کسب و کار اینترنتی در حوزه گردشگری با چالش مواجه شده است. فعالان بخش خصوصی در صنعت گردشگری که دارای دفاتر خدمات گردشگری هستند و ماهانه بیمه کارکنان و هزینه‌های دفتری خود را پرداخت می‌کنند از مخالفان جدی ایجاد سایت‌های مجازی کسب و کار گردشگری در فضای اینترنت هستند.
میراث طبیعی
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به مشاهده دوباره این نوع میگو در دریاچه ارومیه، گفت: افزایش تراز نگین آبی آذربایجان در 2‌ماه گذشته سبب شده تعداد آرتمیا در هر لیتر از آب دریاچه به 168عدد برسد.
PDF زیست‌بوم
کوتاه زیست‌بوم
رئیس اداره اموال فرهنگی اداره کل موزه‌ها گفت: فهرست اطلاعات آثار موجود در کتابخانه خطی کاخ گلستان با ۱۴ فیلد اطلاعات و گردآوری ۳۳ هزار اثر شامل نسخه‌ها، مرقعات، جزوات و قطعات تا پایان امسال در قالب کتاب فهرست نامگو با نظارت محمدحسن سمسار تهیه و منتشر می‌شود
باستان‌شناس چینی و کاشف ارتش ۸ هزار نفره سفالین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اکتشافات جهان، در ۸۲ سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا به نقل از فاکس نیوز، «ژائو کانگ‌مین» نخستین باستان‌شناسی بود که در سال ۱۷۹۴ بخش‌هایی از ارتش سفالین را کشف کرد