• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 9 خرداد 1397
کد مطلب : 18351
+
-

مشاهده دوباره آرتمیا در دریاچه ارومیه

میراث طبیعی
مشاهده دوباره آرتمیا در دریاچه ارومیه


  رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به مشاهده دوباره این نوع میگو در دریاچه ارومیه، گفت: افزایش تراز نگین آبی آذربایجان در 2‌ماه گذشته سبب شده تعداد آرتمیا در هر لیتر از آب دریاچه به 168عدد برسد. «آرتمیا» یا میگوی آب شور، موجود ظریف و کوچکی از رده سخت‌پوستان است که به زندگی در آب‌های شور عادت دارد و تا 2‌ماه قبل به‌دلیل بالارفتن غلظت نمک دریاچه ارومیه، امکان حیات نداشت؛ موجودی که درصورت تولید می‌تواند موجب ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی برای صادرات شود.

علی نکویی با بیان اینکه تا 15روز پیش تعداد آرتمیای زنده در هر لیتر از آب دریاچه ارومیه در حد صفر بود، به ایرنا گفت: افزایش تراز دریاچه ارومیه و کاهش چشمگیر شوری آب باعث جان گرفتن دوباره آرتمیا در دریاچه شده است. رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، گفت: آرتمیا در شوری حداکثر 220گرم در لیتر قابلیت زیست دارد و هم‌اکنون، میزان نمک در هر لیتر از دریاچه ارومیه به 180گرم رسیده درحالی‌که این رقم در 15روز گذشته به 348گرم در لیتر رسیده بود. نکویی تأکید کرد: میزان جلبک «دوتالیلا» که همان خوراک مورد نیاز آرتمیاست در هر لیتر از آب دریاچه ارومیه به 175هزار عدد رسیده است. این رقم در 15روز گذشته 2هزار و 450عدد در هر لیتر بود.

او با مطلوب توصیف کردن وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، گفت: درصورت ادامه روند کنونی شرایط اکولوژیک برای پرورش آرتمیا اورمیانا در دریاچه ارومیه فراهم می‌شود. رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به میزان برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه در دوران پرآبی، یادآورشد: در اوایل دهه 1380از محل مجوزهای صادر شده برای بهره‌برداری از 5درصد دریاچه ارومیه، سالانه 5هزار تن آرتمیای زنده و یک هزار تن سیست(تخم) مرطوب آرتمیا برداشت می‌شد. او قیمت هر کیلوگرم آرتمیای زنده را یک میلیون و 200هزار ریال و منجمد آن را 450هزار ریال اعلام کرد و گفت: درصورت بسته‌بندی مناسب، قیمت هر کیلوگرم از آرتمیای زنده در بازار به 4میلیون ریال می‌رسد. نکویی با اشاره به تولید سالانه نزدیک به 100کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور، گفت: سالانه 10تا 30تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان وارد کشور می‌شود. 

او با اعلام اینکه سالانه نزدیک به 200تن آرتمیای زنده در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: سال گذشته 20تن آرتمیا از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در آذربایجان غربی و 180تن نیز در تنها مرکز بخش خصوصی واقع در کرمان برداشت شده است. رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از تاسیس مرکز پرورش آرتمیا در ورودی رودخانه زرینه به دریاچه ارومیه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خبر داد و گفت: مجوز احداث 10هکتار استخر خاکی در بستر دریاچه ارومیه برای پرورش آرتمیا صادر شده است که درصورت تأمین اعتبار یا جذب سرمایه‌گذار مراحل ساخت آن آغاز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید