• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96869
+
-

شمار جانباختگان مصرف الکل از قربانیان کرونا در خوزستان پیشی گرفت

36جان، فدای یک اشتباه

داخلی
36جان، فدای یک اشتباه


لحظه به لحظه بر شمار قربانیان ویروس مهلک کرونا افزوده می‌شود اما در خوزستان نوشیدن الکل، بحران کرونا را دوچندان کرده است، طوری که تاکنون 36نفر از ترس ابتلا به کرونا با نوشیدن الکل مسموم به پیشواز مرگ رفته‌اند و شمار جانباختگان الکل از قربانیان کرونا در این استان پیشی گرفته است.
به گزارش همشهری، در هفته‌های اخیر و در شرایطی که بازار شایعات  درباره راه‌های مقابله با ویروس کرونا داغ است برخی به اشتباه به فکر نوشیدن الکل برای ایمن شدن در برابر ویروس افتادند. اما در روزهای اخیر خبرهای جسته‌و‌‌گریخته‌ای درخصوص مسمومیت با الکل در شهرهای مختلف منتشر شد. اوایل هفته در تهران 3نفر به‌دلیل مصرف الکل مسموم جان خود را از دست دادند و در استان البرز هم 7نفر که الکل مسموم نوشیده بودند بعد از انتقال به بیمارستان جان باختند و در ساوه نیز تکرار این اشتباه 2قربانی گرفت. اما این شرایط در خوزستان وخیم‌تر از هر جای دیگری بود. در این استان آمار اولیه مسمومیت مرگبار با الکل 10نفر اعلام شده بود که روز دوشنبه به 20نفر افزایش یافت و حالا بر پایه تازه‌ترین گزارش‌ها در این استان 36نفر بر اثر نوشیدن الکل مسموم جان خود را از دست داده‌اند. شمار قربانیان الکل در خوزستان در شرایطی رو به افزایش است که قربانیان ویروس مرگبار کرونا 25نفر اعلام شده و این یعنی شمار قربانیان الکل از کرونا سبقت گرفته است.
روز گذشته علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، جزئیات بیشتری درباره قربانیان الکل مسموم در این استان منتشر کرد و گفت: باوجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده در چند روز اخیر، متأسفانه در ۲۴ساعت گذشته ۱۷۰مورد مسمومیت جدید با مشروبات الکلی تقلبی به مراکز درمانی استان خوزستان مراجعه کردند که ۹۵درصد این موارد در اهواز بود و سایر مراجعات در شهرستان‌های ماهشهر، رامهرمز، ایذه، مسجدسلیمان و کارون پذیرش شدند. وی ادامه داد: متأسفانه افراد مسموم‌شده با تأخیر زیاد به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و فرصت طلایی برای نجات‌شان از دست می‌رود و اقدامات درمانی برای آنها مؤثر نیست. احسان‌پور آمار قطعی قربانیان الکل مسموم در این استان را تا ظهر سه‌شنبه ۳۶ نفر اعلام کرد و گفت که 2مورد از این تعداد مربوط به رامهرمز است. او ازجمله نشانه‌های اولیه مسمومیت با الکل را اختلال هوشیاری اعلام کرد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد مشکوک فرد را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنند.

دستگیری عامل توزیع الکل مسموم در ساوه
از سوی دیگر از ساوه خبر می‌رسد فردی که در این شهر الکل مسموم توزیع کرده و باعث مسمومیت 5نفر و جان باختن 2نفر از آنها شده بود، دستگیر شده است. این خبر را سرهنگ علی‌اکبر عیسی‌آبادی، فرمانده انتظامی ساوه، اعلام کرد و جزئیات بیشتری از این پرونده را بازگو کرد. او به پایگاه خبری پلیس گفت: عامل توزیع مشروبات الکلی صبح سه‌شنبه با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی پلیس ساوه دستگیر شد. او ادامه داد: تحقیقات تکمیلی از فرد دستگیرشده با هماهنگی مرجع قضایی در حال پیگیری است. به گفته او هم‌اکنون 3نفر در مراکز درمانی ساوه به‌دلیل مسمومیت با الکل بستری هستند و تلاش برای مداوای آنها ادامه دارد.

تفاوت الکل طبی و صنعتی 
یکی از نکاتی که این روزها افراد زیادی را به اشتباه می‌اندازد، تفاوت الکل طبی و الکل صنعتی است. رئیس دانشکده علمی- کاربردی آتش‌نشانی تهران درباره نحوه تشخیص الکل طبی از صنعتی گفت: الکل‌سفید (اتانول) ترکیبی از آب و الکل است و از الکل‌های ۶۰درصد به بالا، برای ضدعفونی‌‌کردن محیط استفاده می‌شود. در مصارف پزشکی نیز از الکل‌های ۹۹.۹۹ درصد استفاده می‌شود. رضا رحمت‌اله‌زاده ادامه داد: الکل سفید، کاملا شفاف و سفید است. این الکل‌ها باید فقط از مراکز بهداشتی مانند داروخانه‌ها تهیه شود و باید از پلمب بودن در آنها نیز قبل از مصرف اطمینان حاصل کرد. الکل‌صنعتی حاوی متانول است و در مواردی همچون روشن‌کردن آتش استفاده می‌شود.
وی در ادامه گفت: در الکل‌های صنعتی، موادی مانند مواد رنگین‌کننده و پیریدین استفاده می‌شود تا بدبو شود و مردم بتوانند این نوع الکل را از الکل طبیعی تشخیص دهند. مواد اضافه‌شده به الکل‌های صنعتی می‌توانند آن را مسموم کنند. به همین دلیل مصرف خوراکی آن به میزان کم باعث کوری چشم و مصرف بیشتر آن منجر به مرگ می‌شود. بوی الکل طبیعی کاملاً مشخص است اما الکل‌های صنعتی حتی با وجود تغییر دادن رنگ آنها که این روزها شاهد آن هستیم، بوی زننده‌ای دارند. الکل‌های طبیعی دوکربنه و الکل‌های متانول یک‌کربنه و کاملاً خطرناک هستند. رنگ الکل‌های صنعتی در حالت عادی سفید نیست و رنگی مجزا از الکل طبیعی دارند (سفید، سبز، قرمز هستند یا هر رنگی غیر از سفید). الکل‌های صنعتی آرم استاندارد ندارند و به‌عنوان الکل آتش‌زنه یا موارد دیگر در بازار فروخته می‌شوند؛ البته حتی اگر به‌صورت عمدی تغییر رنگ در آن صورت گیرد، بوی زننده‌ای دارند.
رحمت‌اله‌زاده درباره نحوه ضدعفونی‌کردن منزل یا محیط کار نیز گفت: در صورت در دسترس بودن الکل سفید، می‌توان محیط را ضدعفونی کرد؛ در غیر این صورت می‌توان از وایتکس برای این کار استفاده کرد. البته برای استفاده از وایتکس باید از یک واحد وایتکس و ۹۹‌واحد آب استفاده کرد. هنگام استفاده از وایتکس نیز باید توجه کافی را داشت و سعی کرد که دست فرد با وایتکس تماس نداشته باشد و فرد نباید مدت زمان زیادی در محیط بسته حضور داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید