• شنبه 17 خرداد 1399
  • السَّبْت 14 شوال 1441
  • 2020 Jun 06
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92788
+
-

سال موفق استارتاپ‌های هندی

کسب و کارهای نوپای هند در سال 2019 در جذب سرمایه و رشد خود رکوردشکنی کردند

سال موفق استارتاپ‌های هندی

بازار استارتاپ‌ها در هند هیچ وقت به خوبی سال 2019نبوده است. رشد مالی این استارتاپ‌ها سال گذشته به رقم 14.5میلیارد دلار رسید درحالی‌که تا پیش از آن بهترین رکورد درآمدی آنها در سال 2018 با رقم 10.6میلیارد دلار بود. استارتاپ‌های حوزه فناوری در هند سال 2019 با 817سرمایه‌گذار، حسابی اکوسیستمی پربار را تجربه کردند.

بنا بر گزارش شرکت سرمایه‌گذاری InnoVen Capital، استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه هستند سال 2019 به درآمد 6.9 میلیارد دلاری رسیدند و به راحتی توانستند از عدد 3/3میلیارد دلاری سال گذشته عبور کنند. طبق نوشته InnoVen استارتاپ‌های مراحل اولیه که معمولا در ابتدای کار با مشکل جذب سرمایه‌گذار روبه‌رو می‌شوند، سال گذشته افزایش 22درصدی در تعداد معاملات مالی داشتند. ارزیابی ارزشی آنها هم از افزایش ۱۵‌درصدی ارزش آنها نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. در کل، 81معامله مالی بین 25تا 100میلیون دلار وجود داشته است که نسبت به سال گذشته 56 و سال قبل از آن 36معامله بیشتر بوده است و به این ترتیب از جنبه مالی نیز 100میلیون دلار درآمد بیشتر نیز کسب شده است.
همچنین استارتاپ‌های هندی موفق شدند در سال 2019در جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی رکورد‌شکنی کنند. جمع‌آوری کمک‌های مالی، کسب‌و‌کارهای نوپای هند را در مسیر رشد پایدار به حرکت درآورد. از سال 2016،زمانی که استارتاپ‌های هندی فقط 3.4 میلیارد دلار به جیب زدند جریان سرمایه‌گذاری در اکوسیستم به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت. در سال 2017، استارتاپ‌های هندی 10.4 میلیارد دلار به‌دست آوردند.
در این دهه رشد چشمگیر 25برابری از رقم ناچیز 550میلیون دلار در سال 2010به رقم 14.5 میلیارد دلار در سال 2019در هند رخ داده است. دو خاره شریک شرکت استارتاپی Lightspeed Venture Partners می‌گوید: آنچه درباره استارتاپ‌های هندی امیدوار‌کننده است، چالش‌هایی است که آنها در مسیر برطرف کردنش هستند. در سال‌های 2014و 2015استارتاپ‌ها مدام در حال ارائه راه‌های تجارت الکترونیک و تکرار ایده‌هایی بودند که در غرب و اروپا بازار خوبی داشت. اما امروز آنها در حال مبارزه با طیف‌های وسیعی از فرصت‌ها و موقعیت‌ها هستند و به ارائه تکنولوژی فکر می‌کنند که در هیچ بازار دیگری یافت نمی‌شود. یکی از تحلیل‌گران شرکت تراکسن به این نتیجه رسیده است که استارتاپ‌های اقامتی سال گذشته به 1.7میلیارد دلار رسیدند که در این بین Oyo به تنهایی 1.5 میلیارد دلار درآمدزایی داشته است. پس از آن استارتاپ‌های لجستیکی مانند
 Elastic Run ، Delhivery و Ecom Express با 641میلیون دلار در مقام‌های بعدی هستند. همچنین 176پلتفرم بازاریابی افقی، بیش از 150اپلیکیشن آموزش تحصیلی، بیش از 160استارتاپ حوزه مالی، بیش از 120پلتفرم حمل‌ونقل بار، 82سرویس حمل‌ونقل مسافری، 42پلتفرم بیمه، 33ارائه‌دهنده ماشین‌های کار کرده و 13شرکت نوپا که به مشاغل و افراد کمک می‌کنند تا به سرمایه در گردش دسترسی پیدا کنند، سرمایه مورد‌نظرشان را جذب کرده‌اند. استارتاپ‌های مالی هند به تنهایی توانستند در سال 2019 ،3.2 میلیارد دلار رشد داشته باشند؛ بیش از هر استارتاپ دیگری که در سایر بخش‌ها فعالیت می‌کرد.

سرمایه‌گذاری
شرکت Sequoia Capital با بیش از 50سرمایه‌گذاری بزرگ سال گذشته در هند فعال‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری بود و شرکت‌هایی مانند Accel،Tiger Global Management، Blume Ventures و Chiratae Ventures بعد از آن 4شرکت برتر بودند. Steadview Capital با 9سرمایه‌گذاری عمده در استارتاپ‌ها که شامل خدمات حمل‌ونقل مسافری Ola، اپلیکیشن آموزشی
 Unacademy و استارتاپ مالی BharatPe، توانست راهش را بین صندوق‌های سهام خصوصی پیش برد. شرکت
General Atlantic روی NoBroker و شرکت تازه راه‌اندازی شده اما سودآور Byju روی 4استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند. FMO استارتاپ‌های هندی همچنین تعدادی سرمایه‌گذار مستقیم از شرکت‌های برتر و بانک‌ها جذب کردند. Goldman Sachs که اوایل این‌ماه در راه‌اندازی فینتک یا استارتاپ مالی ZestMoney سرمایه‌گذاری کرده بود، سال گذشته به‌طور کلی 8سرمایه‌گذاری بزرگ دیگر انجام داده است. در این میان، فیسبوک نخستین سرمایه‌گذاری خود را در یک استارتاپ هندی - شرکت بازرگانی اجتماعی Meesho - انجام داد و توییتر تأمین مالی 100میلیون دلاری را در برنامه شبکه‌های اجتماعی محلی ShareChat برعهده گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید