• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 13 آذر 1398
کد مطلب : 89429
+
-

موج تازه نوسازی حمل‌ونقل عمومی تهران

دیروز 370اپتیما، 60سمند گازسوز و 70پژوی دوگانه‌سوز به ناوگان تاکسیرانی پایتخت اضافه شد

موج تازه نوسازی حمل‌ونقل عمومی تهران

تهران در فاصله بین 2موج آلودگی هوای پیشین و بعدی، با نوسازی حمل ونقل عمومی نفس تازه می‌کند. هوای 6‌ماه دوم سال و افزایش ترددهای سال تحصیلی جدید، همواره پایتخت را با 2بحران آلودگی هوا و ترافیک به چالش می‌کشد. تنها راه برای پایان دادن به این وضع، افزایش کمی و کیفی خدمت رسانی در حمل‌ونقل عمومی است.
دیروز طی مراسمی، 370خودروی اپتیما، 60سمند گازسوز و 70پژوی دوگانه‌سوز به ناوگان تاکسیرانی پایتخت افزوده شد. همچنین از مترو خبر رسیده که 4دستگاه آسانسور در ایستگاه‌های بسیج و محمدیه نصب شده تا استفاده از این وسیله ارزان و سریع، برای همه شهروندان یکسان باشد.

احتمال واردات تاکسی‌های خارجی به کشور 
اگر دولت موافقت کند، خودروی خارجی در قالب تاکسی به کشور وارد می‌شود. دیروز 370خودروی کلاسA توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی به تاکسیرانی اضافه شده که قرار است این رقم به حدود 900دستگاه هم برسد.
محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم رونمایی از ناوگان نوسازی شده تاکسیرانی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، با اشاره به لزوم ورود شرکت‌های خصوصی به نوسازی تاکسی تهران گفت:  در زمینه حمل‌ونقل در تلاش هستیم سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی وارد شوند. به گفته معاون شهردار تهران؛ ورود خودروهای کلاسA توسط سرمایه‌گذاران، گام خوبی در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران است. همچنین واردات خودروهای خارجی را دنبال می‌کنیم که در دولت نیز این موضوع در حال بررسی است و تا اینجا صرفا ورود تاکسی‌های خارجی در کمیسیون دولت تأیید شده است. همچنین مالکان خودروهای فرسوده نیز برگه اسقاط تا سقف 3میلیون تومان تهیه و اقدام به نوسازی خودرو کنند.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه این اقدامات گام بزرگی درجهت کاهش آلودگی هوا نیست، اظهار کرد: البته این موضوع آلودگی هوای تهران را کمتر می‌کند؛ امسال نیز آلودگی هوای تهران نسبت به سال‌های گذشته کمتر است. به‌هرحال امیدواریم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی به 3هزار دستگاه افزایش یابد. وی افزود: هم‌اکنون 3هزار اتوبوس فرسوده در تهران وجود دارد و باید هرچه سریع‌تر حمایت دولت از این حوزه عملی شود. موتورهای کاربراتوری نیز در پایتخت هستند که باید برقی شوند؛ همچنین خودروهای دیزلی باعث آلودگی می‌شوند که اگر این مشکلات رفع شود ۵۵درصد ذرات معلق در هوا کاهش خواهد یافت.

رنج شهر از 27هزار تاکسی فرسوده
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز در این مراسم  اظهار کرد: در تهران 27هزار تاکسی فرسوده با سن بالای 10سال داریم که این مسئله در ‌شأن مردم نیست و در بروز آلودگی نیز بسیار تأثیرگذار است.
وی اعلام کرد: از 27هزار تاکسی فرسوده بخش بزرگ آن مربوط به ناوگانی است که اشخاص مالک آن هستند که با حمایت بخش دولتی، ماه‌های گذشته تسهیلات 50میلیون تومانی برای نوسازی این ناوگان درنظر گرفته شده است، البته از منابع صندوق کارآفرینی امید نیز استفاده کرده‌ایم. قنادان گفت: نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی از بن‌بست قبلی خارج شده و جهت‌گیری‌های شرکت‌های خودروسازی نیز نسبت به قبل تغییر کرده‌است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد: با ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها، امروز 370خودروی اپتیما، 60دستگاه سمند گازسوز و 70پژوی دوگانه‌سوز به ناوگان تاکسیرانی پایتخت افزوده شد که این موضوع محاسن زیادی را برای شهر تهران به همراه دارد. او افزود: ‌از مزیت‌های ورود سرمایه‌گذار خصوصی به این حوزه این بوده که با واگذاری این تعداد خودرو 500فرصت شغلی فراهم شده و تعداد این فرصت‌های شغلی تا 3هزار مورد هم قابل افزایش است. از طرفی، زمانی می‌توانیم از ظرفیت‌های دولتی استفاده کنیم که سرمایه‌گذار حقوقی وارد عمل شود و این ظرفیت‌ها به‌تنهایی برای راننده شخصی قابل ارائه نیست. 
قنادان گفت: همچنین 3 تا 5درصد ناوگان تاکسیرانی تهران برای خدمات لوکس سفر نیاز است که لازم داریم خودروهای کلاسA را در این زمینه اختصاص دهیم. 800مورد از این خودروها در تاکسیرانی داشتیم که در مسیرهایی مانند فرودگاه استفاده می‌شد و امروز 400مورد هم اضافه شده و بنا داریم ظرفیت‌ها را بیش از 50درصد ارتقا دهیم. وی اعلام کرد: 7هزار ون‌تاکسی نیز در تهران وجود دارد که همه فرسوده است، ولی به‌دلیل قیمت این خودرو، اشخاص کمتر وارد نوسازی آن می‌شوند و لازم است سرمایه‌گذار حقوقی در این زمینه نیز پای کار‌ آید.

   48آسانسور جدید و یک افتتاح ایستگاه 
علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه طبق قولی که به شهروندان داده‌ایم، قرار شد ایستگاه‌هایی که افتتاح می‌شوند نهایتا در بازه زمانی 3ماهه مجهز به آسانسور شوند، گفت: ایستگاه‌های بسیج و محمدیه در اوایل مهرماه افتتاح شدند و همزمان با روز جهانی معلولان، 4دستگاه آسانسور در این ایستگاه‌ها نصب شد. وی با اشاره به برگزاری مناقصه برای نصب و راه‌اندازی 48دستگاه آسانسور در ایستگاه‌های متروی تهران، تصریح کرد: تا یک‌ماه آینده نتیجه مناقصه مشخص خواهد شد. هزینه هر آسانسور 600تا 700میلیون تومان است و ظرفیت هر یک از این آسانسورها هم 16نفره است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، ایستگاه‌های نعمت‌آباد، آزادگان، شهرک شریعتی، زمزم، جوادیه، فاطمی، سهروردی، صیاد شیرازی، شهرآفتاب، شهید بهشتی (ضلع جنوب شرقی)، پایانه 1 و 2 فرودگاه مهرآباد، پایانه‌4 و 6 فرودگاه مهرآباد، میدان آزادی، شادمان و انقلاب تا پایان سال مجهز به آسانسور خواهند شد. وی در پایان از افتتاح ایستگاه مولوی واقع در خط‌7 در ‌ماه جاری خبر داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید