• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89335
+
-

بازتاب‌یک گزارش ویژه پس از فضا سازی‌های رسانه ای

قرائت گزارش کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا از معابر تهران در رسانه‌ها و فضای مجازی انعکاس گسترده ای داشته‌است

بازتاب‌یک گزارش ویژه پس از فضا سازی‌های رسانه ای

مجید جباری _ خبر‌نگار

 ارائه گزارش کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا از معابر پایتخت در صحن علنی شورای شهر تهران، پس از 2‌ماه تحقیق و بررسی میدانی از نواحی و مناطق 22گانه پایتخت، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته ‌است. این گزارش مفصل که روز یکشنبه توسط علی اعطا، سخنگوی شورای شهر و رئیس این کمیته 5نفره در صحن شورا و در حضور سردار یزدی، فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران قرائت شد، به شبهات بسیاری پاسخ داد.

این گزارش مشخص کرد که حذف برخی نام‌ها صرفا به‌دلیل تخریب، فرسودگی و یا تعلل برخی پیمانکاران در نصب تابلوهای شهر بوده و بخش عمده‌ای از آن هم پیش از روی کار آمدن شورای پنجم و طی سال‌های 1383 تا 1395 اتفاق افتاده است. اما روز یکشنبه و دقایقی پس از ارائه گزارش، تقریبا همه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های آنلاین، متن کامل آن را منتشر کردند و بسیاری از رسانه‌های مکتوب نیز دیروز ضمن پوشش گزارش کمیته ویژه شورا، هر یک در صفحات اجتماعی و شهری خود مطلبی را به این موضوع اختصاص دادند. اما محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا روز گذشته مطلبی را با عنوان «حاضریم از شهیدان عذرخواهی کنیم ما اصولگراها؟» در خبرآنلاین منتشر کرد و به گزارش کمیته ویژه شورا اشاره ویژه‌ای داشته ‌است.
این روزنامه‌نگار که عضویت در شورای سردبیری روزنامه‌های کیهان، جام‌جم، همشهری و... را در کارنامه‌اش دارد در ابتدای یادداشت خود آورده بود: «دیروز فرمانده محترم سپاه محمدرسول‌الله(ص) در جلسه شورای شهر تهران سخنانی ایراد کرد که عمده آن مربوط به ناآرامی‌های اخیربود. اما نکته‌ای در اظهارات سرداریزدی مطرح شد که رسانه‌ها، تحت‌تأثیر فضای حوادث اخیر، آن را از قلم انداختند. سردار یزدی در جلسه دیروز درباره گزارش کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا گفت: الحمدلله شهرداری و کسانی که امروز در شهرداری فعال هستند دنبال این نبودند که خدای نکرده به‌دنبال حذف نام یا آثار شهدا باشند...»

محمد مهاجری در ادامه این یادداشت اذعان کرده بود: «یادم آمد از 2ماه پیش و بمباران خبری که در مورد حذف تابلوهای کوچه‌ها و خیابان‌های مزین به نام شهدا صورت گرفت. متأسفانه افتخار! این فضاسازی رسانه‌ای به‌نام رسانه‌های اصولگرا و ازجمله صداوسیما ثبت شد.مسابقه‌ای دیدنی بود برای اینکه از کیان شهید و شهادت دفاع کنیم!چه دل‌های پدران شهیدی که از آن خبرهای دروغ نلرزید و چه چشمان مادران شهیدی که برایش‌تر نشد و چه جشن‌هایی که در دل مخالفان نظام و انقلاب برگزار نشد.حالا که سردار یزدی، واقعه را طور دیگری روایت می‌کند، همه مان خفقان گرفته و لال شده‌ایم و حاضر نیستیم از توسن فرحناکی‌مان به‌خاطر افترا و تهمت پیاده شویم.»
مهاجری با بیان اینکه «مهم نیست که به چه‌کسی دروغ بستیم» یادداشت‌اش را اینگونه پایان داده بود: «فرقی نمی‌کند که کدام دستگاه را به شلاق تهمت بستیم. مهم این است که از نام شهدا، برای خودمان نان پختیم و الان که معلوم شده آن نان آغشته به حرام بود، حاضر نیستیم نه از شهرداری که از شهدایی که به نام‌شان، نان خوردیم عذرخواهی کنیم #مااصولگراها.»

خبرگزاری فارس اما دیروز لحظاتی پس از قرائت گزارش، متن کامل آن را منتشر کرد و سخنان اعطا که گفته بود: «موضوع شهدا آنقدر بزرگ است که کسی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.» را در لید خبر خود آورده بود.» خبرگزاری مهر هم با انتشار متن کامل این گزارش، در سطر نخست خبرش این صحبت‌های علی اعطا را برجسته کرده بود: «گروه کارشناسی شورا از ابتدا به‌دنبال تقصیرها و ضرورت برخوردها نبوده و آن بخش به‌عهده دستگاه‌های دیگری است.» ایسکانیوز، ایلنا، پانا و ایسنا هم مانند همه رسانه‌های آنلاین، متن کامل گزارش تحقیقی کمیته ویژه شورا را بلافاصله پس از انتشار باز نشر داده بودند و در لید خبر خود بخش‌هایی از صحبت‌های سخنگوی شورای شهر تهران را نقل کرده بود.
خبرگزاری‌های ایرنا، ایلنا، موج، برنا، پانا، پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی رکنا، پایگاه خبری- تحلیلی صراط و دیگر رسانه‌های آنلاین نیز روز یکشنبه متن کامل گزارش کمیته ویژه بررسی حذف نام شهدا از معابر تهران را منتشر کردند. علاوه بر خبرگزاری‌ها، مطبوعات و پایگاه‌های تحلیلی- خبری، این گزارش در توییتر، اینستاگرام، تلگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی، انعکاس ویژه‌ای داشت که هنوز هم ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید