• یکشنبه 24 آذر 1398
  • الأحَد 17 ربیع الثانی 1441
  • 2019 Dec 15
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89315
+
-

ورزش را به بایدی در زندگی خود تبدیل کنید


عباس هاشمی _فیزیولوژیست ورزشی

  یکی از مسائلی که در جامعه با آن زیاد برخورد می‌کنیم موضوع ورزش‌نکردن افراد، خصوصا جوان‌تر‌هاست. آیا از خود پرسیده‌اید چرا کمتر برای ورزش‌کردن وقت می‌گذاریم و چرا تا این اندازه با حرکت‌های ورزشی غریبه‌ایم؟ شاید پاسخی که بتوان به این سؤال داد این باشد که ما ورزش کردن را به یک باید در زندگی خود تبدیل نکرده‌ایم. ممکن است بگویید مگر می‌شود ورزش کردن را تبدیل به باید کرد؟ پاسخ به این سؤال کاملا روشن است. هنگامی می‌توانیم ورزش را به یک اصل در زندگی تبدیل کنیم که از فوایدش بیشتر بدانیم. به‌عنوان مثال، افراد زیادی هستند که در ساعت خاصی از روز گرسنه می‌شوند و برای رفع گرسنگی خود شروع به غذا خوردن می‌کنند. در این هنگام فرد حتی از فعالیت کاری خود دست می‌کشد تا غذا بخورد. سیر شدن در زندگی افراد یک باید است و این باید را نمی‌توان به سادگی ترک کرد. ورزش‌کردن نیز باید از همین قاعده پیروی کند. شاید شما بارها تصمیم گرفته باشید که ورزش کنید و به سلامتی خودتان بیشتر اهمیت بدهید. ممکن است حتی برای مدتی هم سفت و سخت برای ورزش‌کردن و رفتن به باشگاه همت کرده باشید، اما در نهایت، به‌دلیل رفتن به سفر یا داشتن مهمان برای چند روز، از ورزش‌کردن دست برداشته باشید. این موضوع به معنی آن است که ورزش‌کردن برای شما به یک باید تبدیل نشده است. اگر ورزش برای شما به بایدی در زندگی تبدیل شده باشد، باید مسائل شخصی، کاری و... خود را متناسب با ساعت‌هایی که ورزش می‌کنید تنظیم کنید. اگر به این موضوع که ورزش پس‌انداز آینده و دوران سالخوردگی‌تان است فکر کنید، قطعا هیچ کاری مهم‌تر از ورزش‌کردن در سنین جوانی نیست. ممکن است در پاسخ بگویید که هر روز ورزش می‌کنید و برای این تصورتان پیاده راه‌رفتن از در منزل تا ایستگاه اتوبوس، تاکسی و مترو را مثال بیاورید یا از خرید‌کردن‌های روزانه و حمل چندکیلو بار. در تعریف ورزش‌کردن، پیاده راه‌رفتن از در منزل تا ایستگاه تاکسی و مترو را ورزش نمی‌دانند و این موضوع را صرفا تحرک بدنی می‌دانند که البته در جای خود خوب و مناسب است. اما تحرک بدنی هرگز جای ورزش‌کردن را نمی‌گیرد. ورزش فعالیتی است که فرد آن را با اختیار قبلی و با برنامه انجام می‌دهد و در آن می‌کوشد با استفاده از روش‌های درست، بخشی از نیازش به تحریک مفاصل و سلول‌های بدن را تامین کند. ورزش عموما در3حالت هوازی، قدرتی و کششی تعریف می‌شود که افراد متناسب با توان خود آن را انجام می‌دهند. پیاده‌روی روزانه یک ساعت، دوچرخه‌سواری، حرکت روی تردمیل و شنا‌کردن، در رده ورزش‌های هوازی به شمار می‌روند که افراد زیادی می‌توانند آن را انجام دهند. ورزش‌های قدرتی نیز معمولا کار با میله است که متناسب با شرایط جسمی افراد و توصیه پزشک قابل انجام است. ورزش‌های کششی مانند دراز‌ونشست و حرکت دادن مفاصل بیش از محور معمول هم ازجمله ورزش‌هایی است که درپارک‌ها شاهد انجام آن از سوی گروه‌های سنی بالاتر هستیم. به‌نظر می‌رسد، اگر به موضوع تبدیل شدن ورزش به‌عنوان یک باید توجه کرد، می‌توان حرکات ورزشی را حتی بدون هزینه به مرحله اجرا در آورد، فقط کافی است درخود حس ورزش کردن را تقویت کنید. از تنبلی‌های معمول صبحگاهی دست بردارید و ماندن در رختخواب را به ورزش‌کردن در فضای مطلوب صبحگاهی ترجیح ندهید. اینجاست که ضرورت  ورزش در زندگی، نمود پیدا می‌کند و آن زمان می‌توان به زندگی سالم تر، شادتر و کم‌دغدغه‌تر امیدوار بود. باور نمی‌کنید، از همین الان امتحان 
کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید