• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85639
+
-

ارائه خدمات به زوار اربعین بخشی از مسئولیت مدیریت شهری است

اربعین
ارائه خدمات به زوار اربعین بخشی از مسئولیت مدیریت شهری است

روزانه بیش از 850نفر از نیروهای خدمات شهری شهرداری تهران در کربلا مشغول نظافت حرمین شریفین هستند. به گزارش همشهری با توافق صورت‌گرفته با شهرداری کربلا و با همکاری شهرداری‌های همدان و رشت، نظافت شهر کربلا و انتقال پسماند به اماکن پیش‌بینی شده به‌طور مستمر از سوی نیروهای شهرداری این 3کلانشهر پیگیری می‌شود. در کنار نظافت شهر، تهیه غذا برای زائران حرمین شریفین از دیگر اقداماتی است که توسط نیروهای شهرداری انجام می‌شود. روزانه 100نفر از نیروهای خادم‌الحسین به آشپزخانه عتبه حسینی کمک می‌کنند. یک گروه از این نیروها در پخت نان و 2گروه دیگر در توزیع غذاها در مسیرهای مختلف یاری می‌رسانند. با فعالیت مستمر نیروهای شهرداری روزانه 35 تا 40هزار پرس غذا درمیان زائران در کربلا توزیع می‌شود.
نایب‌رئیس شورای شهر تهران هفته گذشته به‌منظور نظارت بر فعالیت نیروهای شهرداری به کربلا و نجف سفر کرد. سیدابراهیم امینی با توجه به خدمات‌رسانی شهرداری در زمان اربعین گفت: مسئولیتی بر دوش ماست تا برای رفاه حال شهروندان تهرانی و دیگر هموطنان بخشی از خدمات را به آنها ارائه دهیم.

او با اشاره به مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: در آستانه اربعین حسینی هستیم و این مراسم در سال‌های اخیر با حضور انبوه عزاداران به‌عنوان بزرگ‌ترین همایش سیاسی و عبادی جهان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه این همایش فرصتی است برای شنیدن پیام سالار شهیدان امام‌حسین(ع) از زبان سفیران آن حضرت که از سراسر جهان در این مراسم حضور پیدا می‌کنند، عنوان کرد: مهم‌ترین پیام اربعین، پیروزی منطق، انسانیت و استدلال است و اگر غیراز این بود، پیام آنها به گوش جهان نمی‌رسید.

امینی گفت: آزادگی، پاکی و شجاعت، به‌عنوان ویژگی‌های امام‌حسین(ع) شمرده می‌شود که با عدالت‌خواهی، قیام عاشورا را به انجام رساند. امیدواریم که همه انسان‌ها، به‌ویژه کسانی که خود را پیروان آن حضرت می‌دانند از نهضت امام‌حسین(ع) درس مبارزه با ظلم، فساد و انحراف را یاد بگیرند و به این نکته واقف شوند که قدرت واقعی در منطق، عقلانیت و محبت در برخورد با سایر انسان‌هاست.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری تهران در چارچوب مصوبات شورای شهر از سوی ستاد اربعین مفتخر به حضور در بخشی از مراسم خدمتگزاری در اماکن مقدس کربلا، نجف و کوفه است، توضیح داد: با توجه به حضور میلیونی ایرانیان و تهرانی‌ها در این مناسک بزرگ، مسئولیتی بر دوش ماست که برای رفاه حال شهروندان تهرانی و دیگر هموطنان بخشی از خدمات را به آنها ارائه دهیم.
امینی تأکید کرد: در مکه و مدینه به‌رغم وضعیت بسیار خوب اقتصادی عربستان هنوز هم حضور زائران خانه خدا سهمیه‌بندی است و مردم باید سال‌ها در نوبت بمانند اما در مراسم اربعین چنین چیزی مطرح نیست.
وی از معاون خدمات شهری شهرداری تهران به‌دلیل خدمات‌رسانی بدون دریافت ریالی حق ماموریت تشکر کرد.

جاماندگان اربعین، دوشادوش زائران حرم حسینی
همزمان با رهروان حسینی در کربلا و نجف، پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران نیز برگزار می‌شود. معاون خدمات شهری شهرداری تهران تهمیدات اندیشیده شده به‌منظور برگزاری پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی را تشریح کرد.
مجتبی یزدانی در گفت‌وگو با شهرنوشت در تشریح اقدامات انجام‌شده به‌منظور برگزاری مراسم پیاده‌روی شهروندان جامانده از پیاده‌روی بزرگ اربعین اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین حسینی امسال نیز همچون سنوات گذشته از میدان امام‌حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و در مسیرهای سه‌گانه میدان امام‌حسین(ع)، خیابان هفده‌شهریور، میدان شوش،‌خیابان فدائیان اسلام، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) (مسیر شماره یک)، حرم مطهر امامزاده حسن(ع)، خیابان امین‌الملک، خیابان قزوین، میدان حق شناس، میدان بهمن، خیابان شهید رجایی، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم‌حسنی(ع) (مسیر شماره2) و مسجد جامع جمهوری، بزرگراه نواب، میدان حق‌شناس، میدان بهمن،‌ خیابان شهید رجایی، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) (مسیر شماره 3) برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه 450نفر نیروی انسانی (کارگران ایرانی با لباس کار مناسب و کامل تیپ، اتیکت و مخزن 120لیتری و تجهیزات انفرادی نو) آماده به‌کار پشتیبانی از مناطق درگیر هستند، عنوان کرد: همچنین 205 خودرو در این مسیر به شهروندان تهرانی خدمات‌رسانی می‌کنند؛ البته این آمار غیر از امکانات مناطق درگیر با مسیر راهپیمایی شامل مناطق 7- 12- 13-14-15-16و 20 است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه خودروهای اعزامی باید شست‌وشو شده و دارای سوخت کافی باشند و خودروهای شستوشو قبلا آبگیری شده باشند، گفت: اولویت کاری شست‌وشو و پاکسازی جداره‌های خارجی اماکن برگزاری مراسم و کانون‌های تجمع شهروندان و نظافت معابر و گذرها، انهار، فضای سبز، پیاده روها و... منتهی به اماکن مذکور (در حداقل زمان ممکن و توأم با کیفیت مناسب) و اجرای عملیات رفع آبگرفتگی احتمالی معابر پیرامون مساجد، حسینیه‌ها و تکایا و نیز مسیر عبور هیئت‌های عزاداری درصورت بارش نزولات، ازجمله وظایف تعریف‌شده در این راستاست. به گفته وی انهار روباز و روبسته در طول مسیر باید روز قبل از مراسم لایروبی شده باشند. یزدانی با اشاره به جانمایی و استقرار مخازن ویژه پسماند خشک در معابر پیرامون اماکن مذهبی و مسیر حرکت هیئت‌های عزاداری، عنوان کرد: توزیع کیسه پلاستیکی ویژه پسماند و مخزن بین اماکن برگزاری مراسم (تکایا، مساجد و حسینیه هیئت‌های عزداری و ایستگاه‌های صلواتی و توزیع نذورات) ازجمله اقدامات در دستور کار است.
معاون شهردار تهران با اشاره به استقرار کارگران در مسیر حرکت هیئت‌های عزاداری و محل‌های توزیع نذورات در معابر و پیرامون مساجد، تکایا و حسینیه‌ها اضافه کرد: رسیدگی مستمر به وضعیت مخازن موجود اعم از بازبینی، تخلیه، شست‌وشو، تعویض، تعمیر و بازسازی مخازن معیوب و همچنین نظافت بعد از مراسم باید با مدیریت عوامل منطقه طبق برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند به‌خوبی انجام شود.

وی با اشاره به جمع‌آوری پسماند خشک و تر، نظافت و رفت و روب در مسیر حرکت هیئت‌ها و محل‌های برگزاری مراسم از طریق کارگران مستقر یا گشت‌زنی خودروهای وانت به همراه کارگر عنوان کرد: نظافت و رفت و روب کلی منطقه (جمع‌آوری پسماندهای خانگی و تجاری و تخلیه مخازن در کلیه منطقه) با مدنظر قرار دادن برنامه هیئت‌های عزاداری در طول شب و روز اربعین باید با کمترین تداخل زمانی با حرکت هیئت‌های عزاداری انجام شود.
یزدانی ادامه داد: چاپ و نصب بنر اطلاع‌رسانی به‌منظور تسریع در برقراری نظافت در اماکن و مسیر حرکت هیئت‌ها، اماکن مذهبی و معابر پیرامون آنها و بهره‌گیری از ظرفیت مساجد و امامان جماعت جهت ارائه مطالب و اطلاع‌رسانی در زمینه امور نظافتی و مدیریت پسماند ازجمله برنامه‌های این معاونت به‌منظور برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی است.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران تأکید کرد که مدارس و ادارات در طول مسیر راهپیمایی باید برای استفاده از سرویس بهداشتی توسط هیئت‌های عزاداری قابل استفاده باشند.
به گفته وی، فضاسازی متناسب با این ایام و اکران طرح‌ها و تبلیغات فرهنگی روی بیلبوردها و پل‌های عابرپیاده در سطح شهر تهران و نیز مسیرهای پیاده‌روی توسط سازمان زیباسازی انجام خواهد شد.
یزدانی با بیان اینکه در مسیرهای پیاده‌روی اربعین حسینی در تهران موکب‌هایی توسط گروه‌های مردمی برپا می‌شوند و به ارائه خدمات به راهپیمایان خواهند پرداخت، گفت: همچنین در بحث پذیرایی از راهپیمایان در این مراسم از ظرفیت‌های خیرین استفاده خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید