• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 24 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55825
+
-

فیلترینگ پلتفرم محبوب پادکست ایرانی‌ها



گزارش‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که از روز گذشته دسترسی به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های انتشار و گوش دادن به پادکست‌ در ایران غیرممکن شده است. اپلیکیشن «کست‌باکس» یکی از مشهوترین اپلیکیشن‌هایی است که کاربران ایرانی از آن برای گوش دادن به پادکست‌ استفاده می‌کنند و پادکست‌های فارسی بسیاری در این پلتفرم منتشر می‌شود.
‌بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد احتمالا این اپلیکیشن پرطرفدار به واسطه فیلترینگ یا اختلالی ناشناخته توانایی ارائه خدمات به کاربران داخل کشور را از دست داده است. سایت کست‌باکس هم از روز گذشته قابلیت دسترسی مستقیم توسط کاربران ایرانی را ندارد و تنها درصورت استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی (فیلترشکن) باز می‌شود. اکثر کاربران کست‌باکس در سیستم‌‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس در شبکه‌های اجتماعی تأیید کرده‌اند که با اینترنت تلفن همراه یا ثابت امکان دسترسی به پادکست‌های مورد علاقه‌شان را ندارند. شرکت ارائه‌کننده کست‌باکس که اپلیکیشن آن از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند هم این مشکل را تأیید کرده اما در عین حال می‌گوید: «گمان نمی‌کنیم هدف، کست‌باکس بوده است. احتمالا ایران برخی استراتژی‌ها مربوط به اینترنت را تغییر داده و ما را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است.» 
بررسی‌های کارشناسانی که با همشهری گفت‌وگو کرده‌اند، نشان می‌دهد دسترسی به سایت کست‌باکس و نرم‌افزار این شرکت به‌خاطر استفاده از پروتکل امن https با روشی مشابه فیسبوک فیلتر شده و به همین دلیل، کاربران به صفحه «پیوندها»‌که از بسته شدن یک سایت خبر می‌دهد، منتقل نمی‌شوند. در این روش، عملا از شناسایی نشانی یک سایت جلوگیری می‌شود و به همین دلیل، امکان باز شدن صفحه اینترنتی وجود ندارد. این روش به سیاهچاله DNS مشهور است.
در چنین مواقعی، پیامی که برای کاربر به نمایش در می‌آید، ‌نشان‌دهنده قطع اینترنت یا پیامی مشابه آن است اما به‌طور مستقیم اشاره‌ای به فیلتر شدن یک سایت نمی‌شود.



   جهش پادکست‌های فارسی

‌پادکست که به صورت ساده می‌توان آن را برنامه سریالی صوتی دانست هرچند سال‌هاست در دنیا شناخته شده اما در یک سال گذشته به‌صورت ناگهانی استقبال کاربران ایرانی از این برنامه‌های صوتی افزایش چشمگیر پیدا کرده است. این استقبال باعث شده تا تعداد پادکست‌های فارسی باکیفیت در حوزه‌های مختلف از ادبیات گرفته تا سینما و تکنولوژی هر روز بیشتر شود. تهیه‌کنندگان پادکست‌ها معمولا از چندین راهکار برای انتشار برنامه‌های صوتی خود استفاده می‌کنند اما اپلیکیشن‌های پادکست ازجمله کست‌باکس از مهم‌ترین روش‌های دسترسی به آنها برای کاربران ایرانی است. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید