• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 15 آبان 1397
کد مطلب : 36702
+
-

پشت پرده ادعاهای تروریستی از بلژیک تا دانمارک

تله منافقین برای ایرانیان مقیم خارج

امنیتی
تله منافقین برای ایرانیان مقیم خارج

در پی پرونده‌سازی‌‌های برخی کشورهای اروپایی علیه ایران که از 4‌ماه قبل آغاز شده، یک مقام وزارت خارجه ایران با هشدار به ایرانیان مقیم خارج، فاش کرده برخی جریانات به‌صورت هدفمند در پس این سلسله اتفاقات قرار دارند. ایران در این‌باره انگشت اتهام را به سمت گروهک تروریستی منافقین و رژیم صهیونیستی نشانه رفته است.

روز گذشته، بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران در رابطه با سلسله ادعاهای اخیر علیه ایران در برخی کشورهای اروپایی اظهار کرد: ما شاهد یک نوع توطئه، دسیسه و ایجاد جنگ روانی از سوی معاندین روابط ایران با کشورهای جهان به‌خصوص اروپایی‌ها هستیم. این معاندین تلاش می‌کنند که رابطه مطلوب فعلی بین ایران و اتحادیه اروپا را دستخوش تغییر کنند.

او بدون بیان جزئیات بیشتر اعلام کرد: این سیاست و روش‌ها از سوی برخی کشورهای معدود و مشخص ازجمله در منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال با بیان اینکه «در مورد این توطئه‌ها و اقدامات ما اطلاعات لازم را داریم و در تماس با کشورهای اروپایی به آنها اعلام کرده‌ایم که آماده برای گفت‌وگو به منظور تبیین این مسائل و روشن‌شدن این موضوعات هستیم، گفت: با توجه به امکان ادامه این رفتارها و انجام جنگ روانی توسط برخی از گروه‌های تروریستی و دیگر معاندین روابط ایران با دیگر کشورهای جهان به‌ویژه اروپا، به ایرانیان خارج از کشور توصیه می‌کنیم که با دقت لازم و توجه ویژه هرگونه تماس و مراجعه به آنها به‌عنوان نیروهای امنیتی و دولتی ایران یا نماینده از ارگان‌های مختلف ایران را با سفارت‌های ایران در کشورهای مقیم‌شان مطرح کنند و حتی درصورت لزوم به مقامات کشورهایی که در آنجا ساکن هستند مراجعه کنند و این مسائل را به آنها ارائه دهند.

وی با بیان اینکه دشمنان و معاندین همه این مسیرها را برای پیگیری توطئه‌های خود دنبال می‌کنند و ما باید هوشیاری لازم را در این زمینه داشته باشیم، گفت: در همین چارچوب به ایرانیان خارج از کشور توصیه می‌کنیم که حتما در مورد این مسائل هوشیار باشند تا این گروهک‌ها نتوانند برای پیشبرد اهداف خود مستمسکی پیدا کنند. سیاست تله‌گذاری در گذشته هم برای اتباع ایرانی مقیم خارج مورد استفاده قرار گرفته بود، در 10 سال گذشته مأموران امنیتی آمریکا و اسرائیل در پوشش تاجر در قرارهای تجاری صوری با برخی اتباع ایرانی وارد معامله تجهیزات حساس با کاربرد دوگانه می‌شدند و به این بهانه آنان را تحت تعقیب قضایی قرار می‌دادند.

تیرماه امسال درحالی‌که حسن روحانی، رئیس‌جمهور در تدارک سفر به 2 کشور اروپایی سوئیس و اتریش بود یکباره دولت بلژیک ادعا کرد 2‌نفر را به اتهام دست داشتن در اجرای نقشه انفجار در مرکز همایش گروهک منافقین در پاریس بازداشت کرده است. بلژیک مدعی شد این دو نفر با همکاری یک دیپلمات ایرانی چنین نقشه‌ای کشیده‌اند و در ادامه این دیپلمات مقیم در اتریش را که برای مرخصی به آلمان رفته بود تحت پیگرد قرار داد و در نهایت آلمان برخلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی دیپلمات ایرانی را به بلژیک تحویل داد.

2 هفته پیش هم دولت دانمارک ادعا کرد نقشه ترور سرکرده شاخه دانمارک گروه تروریستی احوازیه توسط حکومت ایران را خنثی کرده است؛ ادعایی که ایران بلافاصله آن را رد کرد.

آنچه حائز اهمیت است همزمانی ادعای دانمارک با اعلام سازوکار اروپا برای همکاری اقتصادی با ایران بود؛ نکته‌ای که باعث شد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران موارد دیگری از این تقارن‌ها را در توییتر لیست کند.

بنا بر نوشته ظریف، علاوه بر 2 اتفاق بلژیک و دانمارک، ادعای نتانیاهو درباره بمب هسته‌ای ایران با خروج ترامپ از برجام و جلسه ضد‌ایرانی ترامپ در شورای امنیت با ادعای نتانیاهو درباره ساختمانی در تورقوزآباد هم همزمانی تاریخی داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید