• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 21 تیر 1397
کد مطلب : 22784
+
-

روستایی زیبا و خاطره‌انگیز در دامنه کوه تاریخی بیستون

روستای نوژی وران هرسین
روستایی زیبا و خاطره‌انگیز در دامنه کوه تاریخی بیستون

روستای «نوژی وران» در فاصله 25کیلومتری شهر هرسین و در 36کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. این روستا از جنوب به کوه «پرآو» و دره «گل دره» و از جنوب غربی به دره «سیراوله» محدود می‌شود. آب و هوای آن در بهار و تا نیمه تابستان مطبوع و دلپذیر و در پاییز و زمستان سرد است. رودخانه پرآب دینور، در شرق روستا جریان دارد و غارهای گلستان و زری نیز در جنوب غربی این روستا واقع شده است. گورستان قدیمی و پل آجری نوژی وران که قدمت طولانی دارند، بیانگر پیشینه تاریخی این روستاست.

مردم روستای نوژی وران بسیار خونگرم و مهمان نوازاند. فعالیت‌های اقتصادی این روستا بر زراعت، دامداری و پرورش زنبورعسل و انجام کارهای خدماتی استوار است. این روستا دارای 150خانوار است. زنان روستا بیشتر اوقات مشغول بافندگی فرش دستی و گلیم هستند.

روستای نوژی وران به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی متنوع و کم نظیر یکی از روستاهای بسیار زیبا و شگفت انگیز استان کرمانشاه است. مراتع غنی، ارتفاعات بلند پرآو، سراب نوژی وران و دیگر چشمه ساران جوشان از جذاب‌ترین جلوه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌روند.

سراب نوژی وران پشت کوه پرآو در غرب جاده بیستون- سنقر واقع شده است که قلمرو این سراب طبیعی زیستگاه انواع گونه‌های نادر گیاهی و جانوری است. مناظر درختان و درختچه‌های کوتاه و بلند و انواع جانوران وحشی مانند؛ بز کوهی، خرس، پلنگ، گرگ و روباه از جاذبه‌های حیات وحش این روستا هستند. دشت چمچمال و مراتع غنی و حاصلخیز، یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین دشت‌های استان کرمانشاه است که در حوالی روستای نوژی وران واقع شده است.

مراتع سرسبز وخرم، انواع درختان از قبیل؛ کیکم، شن و زالزالک، بلوط انجیر، ارژن، گلابی، آلبالوی وحشی به همراه انواع گیاهان دارویی مانند؛ گل ختمی، آویشن و سرخ پا از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار میروند. همچنین روخانه دینورآب از شرق روستا می‌گذرد که حواشی این رودخانه مناظر بدیع و خارق العاده‌ای را خلق کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید