• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12475
+
-

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس آغاز می‌شود

براساس اعلام معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بورس امسال موج عرضه سهام شرکت‌های دانش بنیان در بورس آغاز خواهد شد

بازار سرمایه
ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس آغاز می‌شود

براساس برنامه مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و نهادهای بازار سرمایه، قرار است امسال طیف وسیعی از شرکت‌های دانش‌بنیان وارد بازار سهام شوند. قرار است در گام نخست سهام بزرگ‌ترین استارتاپ ایرانی به ارزش یک میلیارد دلار در بورس عرضه شود.

به گزارش همشهری، دیروز همزمان با برگزاری مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برنامه‌های تازه‌ای برای ورود شرکت‌های جدید به بورس از سوی مقامات مسئول اعلام شد که مهم‌ترین آن عرضه سهام شرکت‌های دانش‌بنیان بود. تعداد و ارزش کلی سهام این شرکت‌ها که اکنون به گفته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درآمد آنها به 60هزار میلیارد تومان رسیده است هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست اما آخرین اطلاعات نشان می‌دهد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاکنون 260شرکت دانش‌بنیان را برای پذیرش و عرضه به فرابورس معرفی کرده و قرار است سهام این شرکت‌ها در بازار شرکت‌های کوچک که به اس‌ام‌ای معروف است، پذیرفته شود. بازار سرمایه اکنون از طریق به‌کارگیری صندوق‌های جسورانه، بازار شرکت‌های کوچک و همینطور بورس ایده زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کرده و اگر سهام این شرکت‌ها هم امسال به‌طور مستقیم در بازار سهام عرضه شود ابزار دیگری برای تامین مالی این شرکت‌ها فراهم خواهد شد. هرچند تا پیش از این به‌نظر می‌رسید قرار است بخش عمده‌ای از سهام این شرکت‌ها در فرابورس عرضه شود اما حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده است: یکی از اهداف اصلی بورس تهران در سال‌97پذیرش شرکت‌های سبز و دانش‌بنیان است. دیروز همچنین شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس هم گفت: امیدواریم بازار سرمایه سال‌جاری نقش گسترده‌ای در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا کند.



عرضه یک شرکت یک میلیارد دلاری

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری که در آیین گشایش نمایشگاه بورس، بانک و بیمه صحبت می‌کرد، از عرضه شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سهام خبر داد و گفت: قرار است سهام برخی شرکت‌های تازه تاسیس استارتاپی، به‌زودی در بازار سرمایه عرضه شوند. به گفته سورنا ستاری، امسال سهام یک شرکت دانش‌بنیان به ارزش یک میلیارد دلار در بورس عرضه خواهد شد.او اشاره‌ای به نام این شرکت نکرد اما در ادامه با اشاره به سابقه تاسیس یک شرکت استارتاپی در بخش حمل‌ونقل ادامه داد: چند سال قبل چند جوان برای پیشنهاد همکاری در بخش استارتاپ به تاکسیرانی مراجعه کردند که آنها را بیرون کردند، اما هم‌اکنون، این شرکت استارتاپی در مدت بیش از یک سال یک میلیارد دلار ارزش یافته است. او افزود: در گذشته شرکت‌های نفتی و خودروسازی در صدر شرکت‌های بزرگ قرار داشتند اما حالا استارتاپ‌ها در صدر ایستاده‌اند.


معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاکنون 260شرکت دانش بنیان را برای پذیرش و عرضه به فرابورس معرفی کرده است




     درآمد 60هزار میلیارد تومانی

معاون علمی وفناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه نسل جدیدی از کارآفرین‌ها در اقتصاد ایران شکل گرفته‌اند، گفت: شرکت‌های استارتاپی در سال۹۶ مقدار ۶۰هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند. او در مورد بازده برخی شرکت‌های دانش بنیان گفت: برخی شرکت‌های استارتاپی هفته‌ای بیش از ۱۰ درصد بازده کسب می‌کنند. معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توصیه کرد: باید ۳۰ تا ۴۰درصد سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر تامین مالی شود. او ادامه داد: توسعه استارتاپ‌های بخش خدمات یکی از محورهای اقتصاد دانش‌بنیان است و بازار سرمایه باید از استارتاپ‌ها حمایت کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید