• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12476
+
-

جزئیات برنامه عرضه اوراق بیمه در بورس

عرضه اوراق بهادار بیمه‌ای در دستور کار سال 97مسئولان بازارهای سرمایه و بیمه قرار‌گرفت.

به گزارش همشهری، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بیمه مرکزی دیروز در آیین گشایش نمایشگاه بانک، بورس و بیمه، جزئیات برنامه عرضه اوراق بیمه را در بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد زمان عملیاتی شدن انتشار اوراق بهادار متصل به بیمه در بورس، فرارسیده است. به گفته او عرضه این اوراق در بازار سرمایه ریسک تعهدات را کنترل می‌کند. او توضیح داد: در ایران پایین بودن سهم بیمه‌های زلزله و عمر نسبت به بازار پول سبب شده جذابیت اوراق بهادار بیمه کم باشد اما بیمه مرکزی فعال‌سازی ظرفیت این بازارها را در دستور کار خود قرار داده است.

او توضیح داد: معتقدیم با تاسیس شرکت واسط می‌توان از ظرفیت تامین مالی بازار سرمایه استفاده کرد.



اتصال منابع بیمه عمر به بورس

او اعلام کرد: طرح اتصال منابع بیمه عمر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری امسال پیگیری می‌شود. به گفته او این موضوع نیز می‌تواند جذابیت بیمه عمر را افزایش دهد. او تأکید کرد: متصل کردن منابع بیمه‌های عمر به صندوق‌های سر مایه‌گذاری فعال در بورس و فرابورس یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال‌جاری صنعت بیمه است که امیدواریم عملیاتی شود.
عبدالناصر همتی استفاده از ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بورس را برای صنعت بیمه مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به روند رشد بیمه عمر می‌توان به استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بازار سرمایه امیدوار بود. او ادامه داد: می‌توانیم از ظرفیت بورس در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و طراحی مسئولیت‌های بیمه‌ای استفاده کنیم. به گفته او فعلا بیمه اتکایی می‌تواند از ظرفیت‌های بازار سرمایه تا حد زیادی استفاده کند.همتی اعلام کرد: این اوراق، ریسک تعهدات بیمه‌ای را به بازار سرمایه منتقل می‌کند و ضمن گسترش ظرفیت بیمه و بیمه اتکایی کشور، ابزار جدیدی در اختیار سرمایه‌گذاران بازار سرمایه قرار می‌دهد.

به گفته او، شرکت‌های بیمه و بیمه‌گران اتکایی می‌توانند از طریق صدور اوراق بهادار متصل به بیمه، بر ساماندهی ریسک متمرکز شده و آنها را به‌طور مستقیم به بازارهای اوراق بدهی منتقل کنند و بازده حقوق صاحبان سهامشان را بهبود بخشند. او افزود: از طریق انتشار اوراق بهادار متصل به بیمه، صنعت بیمه کشور می‌تواند از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی و پوشش ریسک‌های خود استفاده کند.

رئیس‌کل بیمه مرکزی، گفت: اکنون در کشورهای توسعه یافته این ابزار بیشتر برای پوشش حوادث فاجعه آمیز در بیمه‌های حوادث طبیعی و بیمه‌های زندگی استفاده می‌شود که با این نوع تأمین مالی تناسب‌دارد.

او افزود: لذا با رشد بیمه‌های حوادث طبیعی و پوشش‌های بیمه عمر، به‌تدریج نیاز صنعت بیمه به این نوع تأمین مالی برای پوشش ریسک‌های خود افزایش می‌یابد. در کنار انتشار اوراق بهادار متصل به بیمه، طراحی محصولات جدید بیمه‌ای مرتبط با سرمایه‌گذاری به‌ویژه استفاده از ظرفیت بورس ازجمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طراحی محصولات بیمه زندگی، موضوع دیگری برای همکاری تنگاتنگ بیمه و بورس است که امیدوارم هر چه زودتر عملیاتی شود.



ضریب نفوذ بیمه

رئیس‌کل بیمه مرکزی از گردش مالی ٥٠٠‌هزار‌میلیارد تومانی صنعت بیمه در سال گذشته خبر داد و گفت: ضریب نفوذ صنعت بیمه پارسال با توجه به رشد 21درصدی حق بیمه‌ها به 2.3درصد رسید.همتی افزود: با رشد 21درصدی حق بیمه‌ها در سال گذشته، میزان حق بیمه صنعت بیمه کشور از 330هزار میلیارد ریال فراتر رفت.



     نوسانات نرخ ارز بیمه نمی‌شود

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه نوسان‌های نرخ ارز مفهومی ندارد، گفت: در همه جای دنیا ریسک نوسان نرخ ارز فقط در بازارهای مشتقه بورس پوشش داده می‌شود.عبدالناصر همتی توضیح داد: در همه جای دنیا بازارهای آتی فعال در بورس‌ها پوشش ریسک نوسان نرخ در بازار ارز را برعهده دارند. او ادامه داد: در هیچ جای دنیا ریسک نوسان نرخ ارز را بیمه نمی‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید