• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108744
+
-

مرد همیشه سختکوش

علی طارمی‌راد از همکاری و رفاقت نیم‌قرن خود با مرحوم کرباسچی می‌گوید

مرد همیشه سختکوش

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

علی طارمی‌راد که بیش از ۳۰ سال مدیریت چاپخانه افست را عهده‌دار بوده از قدیمی‌ترین دوستان مرحوم مهدی کرباسچی است؛ رفاقتی با نیم‌قرن سابقه که در این سال‌ها جز خیر و دوستی و محبت و بزرگی از مرحوم کرباسچی ندیده و از او به‌عنوان یک مؤسس نام می‌برد؛ فردی که مؤسس و بنیانگذار برگزاری نمایشگاه ‌بین‌المللی کتاب تهران بوده و در سال‌های دور بخش انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را راه‌اندازی کرده است. طارمی‌راد اما بزرگ‌ترین کار مرحوم کرباسچی را تاسیس روزنامه همشهری عنوان کرده و معتقد است: روزنامه همشهری و انتشار آن تاریخ مطبوعات را به 2بخش قبل و بعد از تولد این روزنامه تقسیم کرده است و این امر منطبق با واقعیتی است که نمی‌توان انکارش کرد.
طارمی‌راد سابقه دوستی‌اش را از دوران دانشجویی با مرحوم مهدی کرباسچی عنوان می‌کند و با وجود اینکه هم‌دانشگاهی نبودند، اما با هم و در کنار یکدیگر فعالیت‌های زیادی انجام دادند. وی به همشهری می‌گوید: «در این سال‌ها جز رفاقت و دوستی، برادری و پایبندی چیز دیگری از او ندیدم. مانند برادری بود که در برادری و دوستی کم نمی‌گذاشت و همه کسانی که مرحوم را می‌شناختند، این ویژگی را دیده بودند. دوستی ما به نیم‌قرن پیش برمی‌گردد، اما همکاری ما به سال ۶۱بازمی‌گردد. آن زمان سازمان چاپ وزارت فرهنگ بود که در همان سال‌ها انتشارات نیز اضافه شد. خاطرم هست بیژن زنگنه، معاون فرهنگی وقت، حکمی به من داد و بعد از مدتی نیز مرحوم کرباسچی به ارشاد آمد و انتشارات را راه‌اندازی کرد. البته بعد از ۲ سال بنده از ارشاد رفتم و مدیریت چاپخانه افست را پذیرفتم و مرحوم کرباسچی آنجا بود و در آن دوره زمانی کارهای مؤثری انجام دادند.» 

مؤسس نمایشگاه کتاب تهران
طارمی‌راد به 2ویژگی مرحوم کرباسچی اشاره می‌کند: «اول آنکه بسیار پرتلاش و سختکوش بود. سحرخیز بود. برای کسب مزایا و سود کار نمی‌کرد و وقتی قرار بود اتفاقی بیفتد به‌دنبال هدف و رسیدن به آن بود. نمونه بارز این تلاش‌ها راه‌اندازی روزنامه همشهری است. ویژگی دیگر او راه‌اندازی بخش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مؤثر بود. در ایران مدیری که مؤسس باشد، کم است، اما مرحوم کرباسچی مؤسس بود. او نمایشگاه کتاب را راه‌اندازی کرد و تا ۸ سال مدیریت نمایشگاه را برعهده داشت؛ نمایشگاهی که تا به امروز برگزار شده، اما از اهداف اولیه پایه‌گذارش دور شده است و این موضوع در سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم صدق می‌کند.»

تولد همشهری و تلاش‌های کرباسچی
طارمی راد در ادامه بزرگ‌ترین فعالیت مرحوم کرباسچی را تاسیس روزنامه همشهری می‌داند و می‌گوید: «در اوایل دهه ۷۰ که روزنامه همشهری منتشر شد، بسیاری بودند که این روزنامه را همراهی می‌کردند، اما مرحوم کرباسچی نقش اصلی را ایفا می‌کرد. آن زمان مدیرعامل چاپخانه افست بودم. تلاش مستمرش را می‌دیدم. در آن سال‌ها روزنامه همشهری را به موقعیتی رساند که اگر بخواهم این تعبیر را داشته باشم که تاریخ مطبوعات در آن سال‌ها به قبل و بعد از انتشار روزنامه تقسیم می‌شد، بیراهه نگفتم و این ادعا نیست، بلکه منطبق با واقعیت است. همشهری روزنامه‌ای مرجع بود. نمی‌توان فداکاری مرحوم کرباسچی را برای رشد و گسترش این روزنامه نادیده گرفت.»

حرکت در مرز اعتدال و شرع
طارمی‌راد در ادامه به ویژگی‌های شخصی مرحوم کرباسچی اشاره می‌کند: «یکی از ویژگی‌های مهم او خداپرستی‌اش بود. هیچ‌وقت از باورهای دینی که داشت برای خودش دکانی نساخت. مواضع معتدلی داشت و همیشه در مرز اعتدال و شرع حرکت می‌کرد. در چهره‌اش نارضایتی دیده نمی‌شد؛ حتی اگر شدیدا از کاری ناراضی بود. جز خیر کسی از او چیزی ندیده است و این را همه دوستان و همکارانش می‌توانند شهادت دهند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید