21
پنج شنبه 22 آبان 1399
شماره 8083
دوچرخه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
اردشیر هخامنشی پادشاه عادلی بود اما مانند همه‌ی پادشاهان خدم و حشم و مال و اموال بسیار داشت. او داماد فرهیخته‌ای داشت که عارف بزرگی هم بود. آن مرد بیش‌تر از مادیات دنیا، به معنویات توجه می‌کرد و گاهی اردشیر پیش او می‌رفت تا از هم‌صحبتی با او بهره‌مند شود.
نام گروه ما «مافیا» است که از حرف‌های اول اسم‌هایمان متین‌روپایی، احمدپسته، فرزادکرگدن، یاورنردبون و اردلان‌خان،یعنی خودم ساخته شده است.
قفسی را که طوط‌‌بانو در آن نشسته بود گذاشتم روی سرامیک‌های سرد خانه. درِ اتاق مامان را باز کردم و گفتم: «حتماً باید طوط‌‌بانو رو هم بفروشیم؟» کف زمین نشسته بود و زیپ چمدانش را می‌بست. نگاهم نکرد: «مامان‌بزرگ از پرنده‌ها خوشش نمی‌آد، یادت نرفته که؟»
اگر کتاب‌خوان باشید بعید است «رولد دال» را نشناسید و اگر رولد دال را بشناسید بعید است رمان «جادوگران» او را نخوانده باشید. این کتاب در ایران هم از محبوب‌ترین کتاب‌های رولد دال است و ترجمه‌های فارسی «محبوبه نجف‌خانی»، «شهلا طهماسبی» از این رمان از محبوب‌ترین‌ها هستند.
گفت‌وگو با «بیوک ملکی» شاعر نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان

وقتی خورشید نور بالا می‌زند!

«بیوک ملکی» از پیش‌کسوتان شعر کودک و نوجوان است. او سال‌هاست که برای نوجوانان شعر می‌گوید و کتاب‌ها و جوایز بسیاری در این زمینه دارد. «در پیاده‌رو»، «بیا بگیر سیب را» و «مترسک، عاشق بود» بعضی از کتاب‌های او برای نوجوانان است.
غرفه گردى در نمایشگاه مجازى!

غرفه گردى در نمایشگاه مجازى!

به‌زودی بازهم به نمایشگاه کتاب می‌رویم؛ البته این‌بار از نوع مجازی! در غرفه‌های مجازی می‌گردیم، پشت پیشخان‌ها و صندوق می‌ایستیم و خرید می‌کنیم.
در جست‌وجوی آن‌چه تو می‌خواهی
در جست‌وجوی آن‌چه تو می‌خواهی
آرزوهایی در دل دارم، هدف‌هایی در سر. می‌دانم آن‌چه من طالب آنم و در جست‌وجوی آن هستم، مطلوب و مقصود انسان‌های دیگری هم هست. می‌دانم شبیه به تعداد صندلی‌های موجود در یک دانشگاه، که برای پذیرش دانشجو اندک‌اند، انسان‌ها هم برای تحقق خواسته‌های بلندپروازانه‌ی خود در دنیا، محدودیت‌هایی دارند.
PDF دوچرخه
کوتاه دوچرخه
در قسمت قبل صحبت کردیم که شاعر باید با حوصله بگردد و مناسب‌ترین کلمه را برای ابراز اندیشه‌اش پیدا کند. کلمه‌ای که از نظر تصویری که در ذهن تداعی می‌کند، موسیقی کلام و ارتباط موسیقایی با بقیه‌ی کلمه‌ها در بهترین جای ممکن در شعر بنشیند.
«اوکتاویا اسپنسر»، بازیگر 48ساله‌ و سرشناس آمریکایی نیز در فیلم «جادوگران» حضور دارد. این بازیگر مشهور هالیوودی که سال 2011 میلادی به‌خاطر بازی در فیلم «خدمتکاران» برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد، در تازه‌ترین اقتباس از کتاب‌های «رولد دال»، نقش مادربزرگ را ایفا می‌کند.