05
پنج شنبه 4 آذر 1400
شماره 8371
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

آن دو قطره حرمت دریا داشتند!

یادداشت
آب که خشک شد، رودخانه از اندوه ترک برداشت و ما همسایگان ازلی و ابدی پرخروش‌ترین رودخانه مرکزی ایران چون بادیه‌نشینان گم‌کرده مهتاب، زندگی کردن یادمان رفت. آیا ما عاشقان بی‌وفایی بودیم؟ آیا چون عاشق بودیم از عقل غافل بودیم؟ چون دوستی بهتر از عاشقی است؛ از آن رو که دوستی همان عشق همراه با عقل است. سوگند می‌خوریم ما هم عاقل و هم عاشق بودیم! پس چرا زاینده‌رود، ما را رها کرد و ناپدید شد؟ واقعا باور کردنش دشوار است که رودخانه‌ای هزارساله ناگهان عاشقان جان‌نثارش را جا بگذارد!
ویژه
برای رسیدن به هر مقصدی باید از مسیرهایی عبور کنیم که گاهی در کیفیت سفر تأثیر مستقیم دارند؛ مسیرهایی که گاهی با سختی همراه هستند و گاه یک جاده مستقیم اما خسته‌کننده. تجربه ثابت کرده جاده‌هایی که پر‌پیچ‌و‌خم هستند و حتی زمان رسیدن به مقصد را طولانی می‌کنند، برای مسافران همراه با لذت بیشتری است و همیشه به جاده‌های یکنواخت ترجیح داده می‌شود.
درست است که سن ورزش قهرمانی در کشورهای توسعه‌یافته به 15یا 16سال و در برخی موارد استثنایی به پایین‌تر از این حد هم رسیده اما کم نیستند ورزشکارانی که در 40سالگی درخشیده‌اند و حتی روی سکوی نخست المپیک ایستاده‌اند.
در بخش گردشگری غذایی این هفته می‌خواهیم سری به جنوب کشور بزنیم. شهر تالابی بندر خمیر یکی از شهرهای زیبای استان هرمزگان است که از شمال به کوه و از جنوب به دریا و تالاب بین‌المللی خورخوران، از شرق به شهر پُل پُهل و از غرب به دهستان دژگان منتهی می‌شود.
این روزها پاییز با تمام زیبایی‌هایش دلربایی می‌کند؛ از خنکای هوا گرفته تا برگ‌ریزان رنگی، حس و حال خوشی به آدمی می‌دهد. میوه‌های پاییزی هم که جای خود دارند. فقط کمی هنر و خلاقیت می‌خواهد تا حس خوب این روزها را دلپذیرتر کنیم. این کار را به هنری چون آشپزی باید سپرد. حدیث کفایه محمدی یکی از آشپزهای خوش‌ذوقی است که به‌راحتی از کنار میوه‌های پاییزی نگذشته و با کمی خلاقیت، طعم خاص آنها را دلچسب‌تر کرده است.
برای بسیاری از ما مواجهه با افراد سوگوار کار سختی است، چرا که نمی‌دانیم باید از چه جملاتی برای گفت‌وگو با آنها استفاده کنیم و چطور همدلی خود را نشان بدهیم. به همین دلیل معمولاً به چند جمله تکراری آشنا بسنده می‌کنیم.
کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که تاکنون خبری درباره مثلث برمودا نشنیده باشد و برای چند دقیقه هم که شده پیرامون رازآلودترین نقطه جهان فکر نکرده باشد.
پای صحبت‌های رضا فیاضی، بازیگر، نویسنده و کارگردانی که همیشه دغدغه کودکان و نوجوانان را داشته

افتخار می‌کنم که مرا با ژانر کودک بشناسند

تماشا خانه
نامش با بسیاری از آثار کودک و نوجوان گره خورده است. از «هادی و هدی» گرفته تا «زی‌زی‌گولو» و «دنیای شیرین» و ده‌ها کار تلویزیونی دیگر، آثاری است که رضا فیاضی با عشق و علاقه برای این گروه سنی نقش‌آفرینی کرده است. او حتی حالا که پا به سن گذاشته هم از برنامه‌سازی و کار برای کودکان و نوجوانان خسته نشده و با جدیت کارش را دنبال می‌کند. البته نامهری‌های برخی مسئولان موجب شده تا کمتر کار تصویری تولید کند و این روزها بیشتر تمرکزش در نوشتن کتاب و جریان‌سازی نمایش خلاق برای کودکان و نوجوانان است.
سفر به ملکوت رنگ‌ها

سفر به ملکوت رنگ‌ها

پاییز را پادشاه فصل‌ها نامیده‌اند و دلیل آن چیزی جز طبیعت هزار‌و‌یک‌رنگ آن نیست. در این روزهای سرد پاییزی که شاید تب و تاب سفر رفتن درحال فروکش کردن باشد، برای بعضی‌ها فصل سفر تازه آغاز شده و در حال تدارک بار‌و‌بنه هستند.
گاهی حرف زدن از ناکامی‌ها دردی را دوا نمی‌کند
گاهی حرف زدن از ناکامی‌ها دردی را دوا نمی‌کند
مژده لواسانی، یک مجری است که شعر می‌گوید یا شاعری است که اجرا می‌کند؟
کتاب چه بخوانیم؟ فیلم چه ببینیم؟ هر طرف سر بچرخانیم پر است از پیشنهادهای مختلف، از نشریات و صفحه‌های شخصی افراد در فضای مجازی گرفته تا برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی متنوع که بسته‌های فرهنگی به شهروندان پیشنهاد می‌دهند.
خیلی‌ها براساس باوری که ریشه در خرافه‌پرستی دارد معتقدند که در مکان‌های مرموز و خالی از سکنه، ردی از شبح باقی مانده اما بسیاری از گردشگران مجذوب همین ترس و وحشت نهفته در چنین مکان‌های ناشناخته‌ای می‌شوند. بیشتر این مکان‌ها پر از هیجان و وحشت بوده، پیشینه خوفناکی دارند و خرافه‌پرست‌ها می‌گویند توسط ارواح تسخیر شده‌اند.

16سال انتظار کشیدم

قرار بود برای تیم ملی والیبال زنان به میدان برود اما یک اتفاق ناگهانی او را به سمت بسکتبال سوق داد و مسیر زندگی ورزشی‌اش را به کلی تغییر داد.

فکر می‌کند بهترین جهان است

آژاکس، یوونتوس، اینترمیلان، بارسلونا، آث‌میلان، منچستر‌یونایتد، نام چند تیم باشگاهی معروف دیگر را باید ردیف کنیم تا نشان دهد یک بازیکن فوتبال چه کارنامه پربار و تجربه بازی در چه تیم‌های مهمی دارد؟

میراث ماندگار برای جهان

یونسکو 27اکتبر برابر با 5آبان را به‌عنوان روز جهانی میراث دیداری شنیداری، برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به حفاظت از این میراث، حمایت از مؤسسات نگهدارنده این میراث و ترویج دسترسی بیشتر به آنها گرامی می‌دارد.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
هنرمندان ایرانی در حوزه ساخت انیمیشن پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و با اینکه تا یکی، دو دهه قبل صنعت ساخت انیمیشن در ایران چنگی به دل نمی‌زد، ولی امروزه خیلی از انیمیشن‌های ایرانی صاحب جایزه و تقدیرهای جهانی هم می‌شوند.
در بخش دانستنی‌های غذایی می‌خواهیم شما را با یک سس کاربردی و متفاوت آشنا کنیم. سس از چاشنی‌های خوشمزه است که سر سفره غذا، دلربایی کرده و همه هوس می‌کنند غذا یا سالادشان را با آن میل کنند.
تا چند سال پیش که خبری از تبلت، تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای نبود، مهم‌ترین سرگرمی کودکان و نوجوانان، تماشای برنامه‌های تلویزیونی بود که مهیج‌ترین اتفاقات را برای آنها رقم می‌زد. در آن دوره فیلم و سریال‌های ژانر کودک، طرفداران زیادی داشت و حتی بزرگسالان را به سالن‌های سینما کشانده یا پای تلویزیون می‌نشاند.