05
پنج شنبه 24 مهر 1399
شماره 8063
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
علی دهباشی، سردبیر مجله فرهنگی و هنری بخارا یکی از کسانی است که به واسطه رفاقت و همنشینی نسبتا طولانی با استاد شفیعی‌کدکنی شناخت عمیق و کاملی از او دارد و بهتر از هر کسی می‌تواند درباره آثار یکی از بهترین ادبای معاصر سخن بگوید.
از باران و طبیعت آمده است و هنوز هم همان اخلاق‌های روستایی‌اش را دارد؛ همان تواضع، همان طبیعت‌گرایی و همان عادی و مثل همه بودن را.
«مردی از تبار باران»، عنوان کتابی است درباره استاد شفیعی کدکنی که در آینده‌ای نه‌چندان دور منتشر خواهد شد.
بدشانس‌ترین دانشجویان رشته ادبیات دانشگاه تهران، همین دانشجویان روزگار کرونایی هستند؛ همان‌ها که با رنگی از حسرت و آرزومندی، روایت دانشجویانی را می‌شنوند که نشستن سر متفاوت‌ترین کلاس ادبیات را تجربه کرده‌اند؛ کلاس‌هایی که کرونا فرصت حضور در آنها را از بین برد. سال‌هاست سه‌شنبه‌ها نه فقط برای دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بلکه برای همه دوستداران محمدرضا شفیعی‌کدکنی، روزی خاص و متفاوت است.
بسیاری از ادبا و استادان که دانش ادبی داشته‌ یا دارند، چندان ذوق شعری نداشته و صرفاً به قواعدی از ظواهر شعر مسلط هستند و شعرشان بیشتر یک نظم معمولی است و در آن تپش و خروشندگی به چشم نمی‌آید.
نشستن پای صحبت‌های استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی، توفیقی است که متأسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان نصیب ما نشد.ما هم از این دریای ادبی به کتاب «با چراغ و آینه» اثر این شاعر و پژوهشگر معاصر بسنده کردیم.
رفیق از کودکی تا هنوز شاعر، از پرسه در کوچه‌باغ‌های کدکن با استاد شفیعی کدکنی می‌گوید

همبازی روزهای توت و انگور

می‌خواستیم از خودش بشنویم، روایت روزهای کودکی و نوجوانی‌اش را در زادگاهش در خراسان، جایی که همیشه روحش را به میان باغ‌های سرسبز کشانده و نقش آن در شعرهایش کمرنگ نشده است.
او نگین فیروزه‌ای ادبیات است

او نگین فیروزه‌ای ادبیات است

همشهری استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی که هست، بارها و بارها هم اعلام کرده که این استاد مسلم ادبیات فارسی، یکی از ریشه‌های ادبی‌اش است و تأثیر شگرفی در زندگی هنری‌اش داشته، هر وقت هم قرار است کتابی برای مطالعه معرفی کند، حتما مطالعه اشعار ماندگار استاد را ابتدای فهرست کتاب‌های مورد نظرش می‌گذارد، سال گذشته هم برای تیتراژ سریال «از یادها رفته»، یکی از شعرهای استاد شفیعی‌کدکنی را انتخاب کرد و خواند که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان موسیقی مواجه شد.
فرخی یزدی روی من تأثیر گذاشت
فرخی یزدی روی من تأثیر گذاشت
استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی اهل مصاحبه نیست.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
آنچه برای من مهم است این است که تو پسر خوبی هستی با جانی نجیب، بعد آنکه چشم و گوش داری، می‌بینی، می‌شنوی و داوری می‌کنی و بعد آنکه غالبا خوب هم داوری می‌کنی و بعد آنکه ذوق و حس داری، در پرتو آن شعور، حال و هوا را در می‌یابی، متغنی و مترنمی و خوشبختانه و خوشبختانه در سخنوری و گفتن و ارائه به حکم آنکه فرزند خراسانی، پاکدست و توانایی.