6o7
پنج شنبه 24 مرداد 1398
شماره 7736
روز هفتم
23023100
3000367
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

دعوت به صدای خوش سازها

صدای خش‌خش صفحه گرامافون و آهنگ خش‌دار و کم‌کیفیت ضبط‌شده روی نوار کاست، یادآور روزهایی است که گوش سپردن به نوای موسیقی و لذت بردن از آوای دل‌انگیز سازها به راحتی امروز نبود.
ویژه
آب که یک‌جا بماند می‌گندد. چرخی که مدت ها کار نکند، زنگ خواهد زد و به صدا درخواهد آمد.
تهران قدیم، همیشه محل برگزاری رویدادهای مختلفی بوده و هست.
وقتی داوود فتحعلی‌بیگی تصمیم گرفت در دانشگاه سراغ رشته نمایش برود، بیشتر هم‌سن و سال‌هایش و خانواده‌های آنها ترجیح می‌دادند فرزندشان رشته‌هایی مانند پزشکی یا مهندسی را انتخاب کند.
خودروهای لوکس و گران‌قیمت حتی در این اوضاع اقتصادی هنوز هم مشتریان زیادی دارند.
بعد از سلام و احوالپرسی داخل می‌شویم و چند پله سنگی را بالا می‌رویم تا به کافه برسیم؛ دنج و آرام، با انبوهی از گلدان‌های رنگارنگ و یک رادیوی قدیمی و موسیقی کلاسیک از باخ؛ یک تلفیق بی‌هیاهو از فرهنگ ایرانی و غربی؛ درست شبیه شخصیتی که با او قرار گفت‌وگو داریم؛ نادر مشایخی، فرزند یکی از نوابغ سینمای ایران که سال‌ها در وین، مهد موسیقی جهان تحصیل و زندگی کرده اما هنوز دل در گرو وطن دارد.
گاهی وقت‌ها اسم چیزی یا مکانی را زیاد می‌شنویم، اما اطلاع دقیقی درباره‌اش نداریم؛ درست مثل همین نگارستان تهران. اسمش را زیاد شنیده‌ایم، اما دقیق نمی‌دانیم چی هست و کجا هست و چه چیزهایی دارد و چطور می‌شود به آنجا رفت.
گفت‌وگو با سیدعبدالله انوار دانشمند و فیلسوف معاصر به بهانه نامگذاری خیابانی به نام او

بگذارید گمنام بمانم

حیرانیم که او را چه بنامیم. سیدعبدالله انوار، دانشمندی چند وجهی است که در علوم مختلف تخصصی دارد و صاحب‌نظر است.
کودکانی دونده در کرشمه مه و ساحل خزر

کودکانی دونده در کرشمه مه و ساحل خزر

چگونه می‌توانم خودم را نجات دهم از آن چال‌گونه فریبکار، از آن نگاه مستبد و اغواگر که 4فصل را رام می‌کند.
جگرکده‌های لوکس
جگرکده‌های لوکس
شاید گذرتان به اینجا افتاده باشد، شاید هم نه. داریم از میدان بهمن یا همان کشتارگاه سابق صحبت می‌کنیم؛ جایی آرام گرفته میان محله جوادیه و زمین‌های راه‌آهن و شمال نازی‌آباد و هزاردستگاه و... . در اصل، باید جای پرتی باشد، چرا که چسبیده به اتوبان بعثت و تندگویان واقع شده.
موسسه خانه کتاب، طرحی دارد با عنوان توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها که آخرین مورد آن را تحت عنوان «تابستانه کتاب 98»به یاد می‌آوریم.

حالا اینجا کنار هم نشسته‌ایم؛ روی نیمکتی کوچک

یادداشت هفته
دقیقا چند روز پیش بود؛ در بوستان کوچکی در حوالی میدان راه‌آهن تهران. در این بوستان، سابق بر این، کارتن‌خواب‌ها و معتادها و کارگران بی‌مکان و... را می‌دیدیم؛ یعنی حتی از یک‌کیلومتری آن هم عبور نمی‌کردیم.

اولین خیابان غذای آریایی‌ها

وقتی که شکل گرفت، به آن گفتند نخستین خیابان غذا یا استریت‌فود ایران.

مردم با خنده بی‌دلیل خوشحال نمی‌شوند

از بازی در معروف‌ترین نقش، یعنی مالک اشتر، تا فیلم‌های ناخداخورشید، سگ‌کشی و اعتراض، تا کاراکتر تاثیرگذار حشمت فردوس در سریال «ستایش»، داریوش ارجمند در همه دوران بازیگری که از دهه 40 شروع شده، همیشه در نقش‌های ماندگار دیده شده است.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
توی خانه نشسته‌اید و حوصله‌تان سر رفته است.
برای کسانی که نوستالژی‌باز هستند، البته تماشای فیلمی از پیمان معادی، با عنوان «بمب؛ یک عاشقانه»، می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ آن‌هم با بازی لیلا حاتمی و خود پیمان معادی و البته سیامک انصاری و حبیب رضایی و سیامک صفری. این فیلم، در اتمسفر فرهنگی و اجتماعی دهه 60 اتفاق می‌افتد؛ جایی که بمباران‌ها، باعث می‌شد تا خاموشی زده شود و همه به پناهگاه‌ها بروند.
کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده نام‌آشنای ایرانی دومین جایزه جهانی را هم از آن خود کرد تا این هفته یک خبر خیلی خوش بشنویم.