13
دو شنبه 10 آبان 1400
شماره 8350
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
عادت‌ها از نوع بد و غلط‌شان همیشه دردسرسازند و موجب می‌شوند فیزیولوژی بدن دچار اختلال شود و به‌اصطلاح عامیانه و کوچه‌بازاری خودمان، بدن آب و روغن قاطی کند و به روغن‌سوزی بیفتد.
زمان زیادی از روزگاری که تُن ماهی و کنسرو لوبیا غذای کارگری بود و ماکارونی و املت غذاهای دانشجویی، نمی‌گذرد؛ همان زمانی که فرودستان و طبقات پایین جامعه دست‌کم به‌اندازه بخور و نمیری پول برای تهیه مواد غذایی داشتند و در بدترین حالت، قادر بودند حداقل شکم‌شان را با تخم‌مرغ یا ماکارونی که ارزش غذایی چندانی نیز ندارد پر کنند.
تامین غذا برای جمعیت رو به رشد زمین مدت‌هاست که به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بزرگ جهان تبدیل شده است. گرسنگی به معنی محدود بودن دسترسی به منابع غذایی، امروز بخش بزرگی از جمعیت جهان را تهدید می‌کند اما فراتر از آن پدیده‌ای به‌نام گرسنگی پنهان است که جمعیت جهان را در معرض خطر قرار داده‌ است؛ به این معنی که افراد به غذا دسترسی دارند اما این غذا حاوی ریزمغذی‌هایی که بدن برای بقا و سلامت ماندن به آنها نیاز دارد نیست.
خطرات جسمی و روانی گرسنگی پنهان چیست؟

مشکوک به سیری

درباره کنترل گرسنگی پنهان و ابعاد جسمی و روانی آن با متخصص تغذیه و رژیم درمانی و روانشناس سلامت صحبت کرده‌ایم و به ابهاماتی در این‌باره پاسخ داده‌ایم
وقتی در میدان تیر می‌ایستید، گاهی لازم است خودتان را چک کنید، نکند تیری به شما برخورد کرده باشد و نفهمیده باشید. البته انگار این چیز عجیبی نیست، گاهی گرمای تیر و بدن شما اجازه نمی‌دهد بلافاصله مغزتان بفهمد که چه اتفاقی رخ داده است.
شمارش پنهان گرسنگی

شمارش پنهان گرسنگی

مثلث مخرب تحریم، خشکسالی و کرونا خطر فقر مواد مغذی در بدن ایرانی‌ها را جدی‌تر کرده است
گرسنگی پنهان و پیدا از فقر متولد می‌شود. منشا گرسنگی پیدا فقر مالی و منشا گرسنگی پنهان فقر فرهنگی و گاهی فقر مالی است.
در فاصله میان دو سفره
در فاصله میان دو سفره
مقایسه سبد غذایی خانواده در ایران و جهان چه واقعیت‌هایی را درباره تامین مواد غذایی نشان می‌دهد؟
مقایسه نسبت درآمد و هزینه‌ها به‌ویژه هزینه‌های سبد غذایی خانوارها در کشورهای مختلف به عوامل مختلفی ازجمله تولید ناخالص داخلی، ارزش پول و جمعیت کشورها بستگی دارد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
بانک جهانی، امنیت غذایی Food Security را «دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم» تعریف کرد که در کنفرانس رم مورد تأکید قرار گرفت. این تعریف بر سه عنصر «موجودبودن غذا»، «دسترسی به غذا» و «پایداری در دریافت غذا» استوار است.