13
دو شنبه 18 مرداد 1400
شماره 8288
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

جامعه‌نشناسی طرح صیانت!

یادداشت یک
در سال‌های گذشته، هیچ‌یک از اقدامات مجلس شورای اسلامی به اندازه طرح صیانت از فضای مجازی، واکنش‌های منفی بخش‌های وسیعی از جامعه را به‌دنبال نداشته ‌است! فقط در دو روز نخست پس از ارجاع این طرح به کمیسیون مربوطه در مجلس، 850هزار نفر یک عریضه یا اعتراض‌نامه الکترونیکی را در این‌باره در فضای مجازی امضا کردند! در این واکنش‌های منفی، می‌توانستیم شاهد نوعی اجماع و همسویی گروه‌های گوناگون اجتماعی باشیم؛ گروه‌های سنی گوناگون، طبقات و اقشار گوناگون جامعه با هر طرز تفکر و هر نگرش؛ به‌نظر می‌رسد در این‌باره حتی نوعی همگرایی بین جناح‌ها و طیف‌های سیاسی، چه اصلاح‌طلب و چه بخشی جدی از بدنه اصولگرایی، وجود داشت.
ویژه
کارزار مخالفت با طرح«صیانت از فضای مجازی» را حدود یک میلیون نفر امضا کرده‌اند؛ طرحی جنجالی که چند روزی است تبدیل به هشتگی جدی در شبکه‌های مجازی شده است؛ همان پلتفرم‌هایی که مردم اضطراب مسدودشدن‌شان را دارند.
طرح صیانت از فضای مجازی در فهرست طرح‌های مورد بررسی، در صحن علنی مجلس با انتقاد گسترده کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها روبه‌رو شد.

طرحی برای محدودیت یا مدیریت فضای مجازی؟

2 نماینده مخالف طرح صیانت از فضای مجازی در گفت‌وگو با همشهری ایجاد رانت اقتصادی و مغایرت‌های قانونی را دلیل اصلی مخالفت خود اعلام کردند
مردم در مقابل یک طرح قرار گرفته‌اند، طرحی به نام صیانت از فضای مجازی که با لابی‌گری نمایندگان موافق از جلسات علنی مجلس دور ماند و قرار است با تکیه بر اصل 85 پشت درهای بسته در مورد این طرح تصمیم‌گیری‌ شود.
اینترنت ماهواره‌ای، شکاف دیجیتال را تعدیل می‌کند

اینترنت ماهواره‌ای، شکاف دیجیتال را تعدیل می‌کند

گفت‌و‌گو با دکتر امین گلستانی، محقق و مدرس حوزه استراتژی فناوری اطلاعات درباره وضعیت اینترنت ماهواره‌ای و فناوری جدید استارلینک در ایران
استارلینک، فناوری مبتنی بر صورت فلکی ماهواره‌ای است که از مجموعه‌ای از ماهوار‌‌ه‌های کوچک در مدار پایینی زمین تشکیل شده است.
اینترنت در حصار تحریم
اینترنت در حصار تحریم
همه کشورهای جهان برای محدود‌کردن اینترنت اغلب انگیزه مشترک سیاسی دارند
در عصر تکنولوژیک که بیش از 4میلیارد نفر برای کوچک‌ترین کار خود از اینترنت استفاده می‌کنند، مقوله محدودیت دسترسی به اینترنت غیرممکن به‌نظر می‌رسد اما حقیقت دارد و بسیاری از دولت‌ها به‌دنبال کنترل آن هستند و سانسور درحال افزایش است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
121نماینده مجلس ایران روز چهارشنبه ششم مرداد امسال به‌رغم مخالفت‌های گسترده کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی رأی دادند که کمیسیون ویژه‌ای درباره اجرایی‌شدن طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» تصمیم‌گیری کند.