13
چهار شنبه 19 آذر 1399
شماره 8106
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

شمایل سینمای روشنفکری

یادداشت یک
تصویر سیاه و سفید عزت‌الله انتظامی و گاوش در تلویزیون کوچک خانه ما در دهه 50. این نخستین قاب ثبت شده در ذهنم از سینمای مهرجویی است.
ویژه
مهرجویی محبوب من، مهرجویی محبوب همه نیست. نه آن مهرجویی منتقدپسندی که می‌خواهند در یک تحریف واضح تاریخی با «گاو»، هم‌سنگ کیمیایی و «قیصر»، آغازگر موج نو خطابش کنند، تا قدری مثلا، آغاز جریان متفاوت را، رنگ فرنگ‌رفتگی و دور از خیابان بودن بزنند.
«گرما». گرما و حس جاری زندگی در فیلم‌های شاخص مهرجویی برایم همیشه وجه‌تمایز اصلی آثار او در سینمای ایران بوده‌است.
میان فیلم‌هایی که داریوش مهرجویی کارگردانی کرده کمدی «اجاره‌نشین‌ها» با فاصله‌ای قابل توجه پرتماشاگر‌تر از بقیه بوده.
در چند هفته متوالی، همین صفحات به معرفی فیلم‌های برتر دهه‌های گذشته سینمای ایران اختصاص داشت و در هر شماره فیلم‌های یک‌دهه به رأی گذاشته می‌شد، منتقدان و روزنامه‌نگاران 10فیلم مورد علاقه خود را از هر دهه انتخاب می‌کردند و درنهایت با شمارش آرا، فیلم‌های برتر آن دهه انتخاب می‌شد.
مهرجویی دهه‌هشتم زندگی‌اش را سپری می‌کند، اما هنوز جوانی و سرخوشی در فیلم‌هایش به وضوح دیده‌می‌شود و این خودش یک اتفاق منحصر‌به‌فرد در سینمای ایران است.
جست‌و‌جوگر بی‌قرار هامون حالا آرام شده است. دست‌کم بی‌قراری‌های او دیگر جلوه بیرونی ندارد و خبری از هیجان‌ها و برون‌ریزی‌ها و فریادهای هامونی نیست.

اهمیت مهرجویی بودن

۱۰نکته درباره کارگردان بزرگ سینمای ایران که ۸۱ساله شد
تیتر یک
مهرجویی از دل جریان روشنفکری به سینمای ایران آمد. در آمریکا تحصیل در رشته سینما را رها‌کرد چون به تعبیر خودش ورشکستگان و شکست‌خوردگان هالیوود، در مقام استاد نکته‌ای برای آموختن نداشتند، آن هم برای جوانی که شیفته سینمای هنری اروپا بود و دلبستگی‌ای به سینمای آمریکا نداشت.
ماهی عشق نور را عشق است داداشی...

ماهی عشق نور را عشق است داداشی...

با خودمان که می‌توانیم روراست باشیم، نه؟
بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران
بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران
داریوش مهرجویی کارگردان محبوب منتقدان است.
در صفحات 56 و 57 کتاب «تاریخ اجتماعی سینمای ایران» جلد سوم: دوره اسلامی 1984 0 1978 نوشته حمید نفیسی آمده است: «با استفاده از فیلم خام 16 میلی‌متری و تجهیزات قرض گرفته‌شده از استودیو تلفیلم رادیو و تلویزیون ملی ایران، داریوش مهرجویی و فیلمبردارش، شاهرخ مجیدی، از تظاهرات خیابانی، آتش‌سوزی سینماها، و زدوخوردهای خیابانی بین انقلابیون و نیروهای امنیتی، از جمله از عواقب جمعه سیاه، ساعت‌ها فیلم گرفتند.

تابلوی افتخارات

فیلم‌های مهرجویی جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب‌کرده‌اند. مهرجویی یکی از پرافتخارترین کارگردان‌های تاریخ سینمای ایران است.

سینما 7

سینما 7
PDF درنگ
کوتاه درنگ
داریوش مهرجویی بیشترین نزدیکی و دوستی را با فیلمسازان هم نسلش داشته است.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8106
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود.