13
دو شنبه 28 مهر 1399
شماره 8065
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

شهر را سیاسی نکنید

نام خیابان‌های شهر، مانند هر نام دیگری تکه‌ای از هویت است، در اینجا تکه‌ای از هویت شهر.
ویژه
تغییر نام خیابان‌ها در هیچ دوره‌ای یک پدیده جدید و منحصر به‌فرد نبوده و در دوره‌های قاجار و پهلوی و جمهوری اسلامی بنا به اقتضائات زمان خود بارها اتفاق افتاده است.
در مورد تعویض تابلوها در کوچه‌ها، جاده‌ها، خیابان‌ها و... در زمانی که مثلا دچار کهنگی، خرابی، رنگ‌رفتگی و از این دست مشکلات می‌شوند، بحثی وجود ندارد.
یک کمیسیون فرعی در شورای شهر به‌عنوان یکی از خبرسازترین کمیسیون‌های این دوره شناخته می‌شود؛ کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران. از زمانی که اصلاح‌طلبان توانستند با برد 21 بر هیچ، کرسی‌های شورای شهر را به نام خود سند بزنند، یکی از فعالیت‌های این کمیسیون حول محور درج نام چهره‌های سرشناس سیاسی و فرهنگی بر تابلوی خیابان‌های تهران شکل گرفت.
می‌گویند تهران زمانی «عبارت بود از کلبه‌هایی گلین، باغ‌هایی سرسبز و کوچه‌هایی تنگ و پرپیچ و خم». کم‌کم با توجه بیشتر به این شهر پس از تبدیل‌شدن آن به پایتخت «تهران به شمال اعیان‌نشین و جنوب فقیرنشین تبدیل شد» برگرفته از فیلم «تهران انار ندارد».
تغییر هرگز ساده نیست؛ در هیچ موضوع و روندی؛ همیشه با مقاومت مواجه می‌شود.
کدام اسامی بر سر کدام معابر در سال‌های اخیر حاشیه‌ساز شدند؟

کشاکش اسامی

خیابان‌ها به زندگی آدم‌ها گره‌ خورده‌اند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اعداد 1 تا 9 را طوری در خانه‌های سفید قرار دهید که هر رقم در سطرها، ستون‌ها و مربع‌های کوچک 3 در 3 یک‌بار دیده شود. پاسخ‌ها در ادامه آمده است.
جد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ول 8065
درنظرسنجی غیررسمی‌ای که از بعضی اطرافیان داشتم تقریبا هیچ‌کسی را میان گروه‌های اجتماعی مختلف پیدا نکردم که طرفدار تغییر مداوم نام خیابان‌ها باشد.